تهران- ایرنا- برخی معلمان در زمان شیوع ویروس کرونا از سختی مدیریت زمان و افزایش ساعت کاری خود در فضای مجازی گله‌مندند؛ این در حالی است که معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از تدوین شیوه نامه مدل‌های یادگیری ترکیبی برای استفاده بهینه معلمان از زمان خبر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، آموزش سنتی یا همان حضوری دانش آموزان پس از تعطیلی مدارس از ابتدای اسفند ماه سال ۹۸ تاکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از تجمعات انسانی به شیوه آموزش از راه دور تغییر کرد.

وزارت آموزش و پرورش در همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا برای تداوم جریان آموزش و جلوگیری از عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان با همکاری صدا و سیما نسبت به راه اندازی مدرسه تلویزیونی اقدام و در یک فراخوان از معلمان دعوت به همکاری کرد.

معلمان بسیاری در همان روزهای قرنطینه و دورکاری مشاغل تعهد به کار را در اولویت قرار داده و هر روز برای دانش آموزان در مدرسه تلویزیونی تدریس می کردند.

مدرسه تلویزیونی هرچند که به دلیل قابل دسترس بودن برای تمامی دانش آموزان می تواند راهی برای تحقق عدالت آموزشی باشد اما مواردی مانند تعامل دوسویه نداشتن میان معلم و دانش آموزان و مدت زمان کم در آموزش نمی توانست تمام نیازهای آموزشی دانش آموزان را مرتفع کند، از این رو وزارت آموزش و پرورش در فروردین ماه ۹۹ نسبت به راه اندازی شبکه شاد اقدام کرد تا تعامل دوسویه میان معلم و دانش آموز در محیطی امن برقرار شود.

البته ناگفته نماند که معلمان در سراسر کشور پیش از راه اندازی شبکه شاد نیز در سایر شبکه های اجتماعی به یاری دانش آموزان خود شتافتند.

معلمان بسیاری در شبکه های اجتماعی گروه هایی برای آموزش به دانش آموزان را راه اندازی کردند و با ضبط ویدئوهای آموزشی و رفع اشکال از دانش آموزان تمام وقت خود را به تداوم جریان یادگیری اختصاص دادند.

پس از شیوع ویروس کرونا دلسوزی و وظیفه شناسی بسیاری از معلمان دیده شد، در واقع می توان گفت که معلمان پس از گروه مدافعان سلامت، نقش تاثیرگذاری در جامعه ایفا کردند، کم نبودند معلمانی که حتی در بیمارستان و بستر بیماری هم از آموزش مجازی دانش آموزان غفلت نکردند.

طی کردن راه های طولانی در روستاها به منظور تداوم جریان آموزش برای دانش آموزانی که به فضای مجازی دسترسی نداشتند نیز از دیگر اقداماتی بود که معلمان در پس از تعطیلی مدارس انجام داده اند.

در نهایت سال تحصیلی گذشته با زحمات معلمان، تلاش دوچندان دانش آموزان و همکاری خانواده ها به پایان رسید، اما سال تحصیلی جدید شیوه های آموزش متفاوت از سه ماه گذشته سال قبل آغاز شد.

وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ سه شیوه آموزش حضوری، مدرسه تلویزیونی و آموزش مجازی را به صورت انتخابی برای دانش آموزان در نظر گرفت.

بنابراین معلمان در این شرایط موظف هستند که علاوه بر حضور در مدارس در ساعات کاری، مشغول تدریس در شبکه شاد و رفع اشکال مجازی به صورت مجازی نیز هستند، چراکه در این وضعیت عده ای از دانش آموزان به صورت فیزیکی در مدارس حاضر می شوند و عده ای دیگر آموزش مجازی را انتخاب کرده اند.

در واقع  این شرایط  نه تنها معلمان را موظف به انجام دوبرابر کار همیشگی آنها می کند، بلکه باید با برخی مشکلات فنی در شبکه شاد نیز دست و پنجه نرم کنند.

هرچند که راه اندازی و ایجاد شبکه شاد را می توان یکی از مهم‌ترین اقداماتی دانست که جامعه آموزش و پرورش را در خود جای داده است اما این سامانه هم مانند هر پدیده نوپای دیگری ممکن است در ماه های اول با مشکلاتی رو به شود.

یکی از معلمان آموزش ابتدایی در شهر تهران درباره شرایط آموزش در سال تحصیلی جدید به خبرنگار ایرنا گفت: موظف هستیم که در ساعات کاری در مدرسه حضور داشته باشم و همچنین از سوی دیگر باید در ساعات غیر کاری برای سایر دانش آموزان آموزش مجازی در منزل ویدئوی آموزشی تهیه کنم و یا به بررسی تکالیف آنها بپردازم.

وی افزود: در این شرایط رسیدگی به امور منزل و فرزندان خودم به سختی انجام می شود، علاوه بر این موضوع مشکلات شبکه شاد دشواری آموزش را دوچندان می کند، چراکه سرعت شبکه شاد برای بارگذاری فیلم و صداهای آموزشی بسیار پایین است و همچنین اینکه دانش آموزان نیز با تاخیر می توانند فیلم ها را دانلود و استفاده کنند.

یکی دیگر از معلمان دوره متوسطه اول در شهر اصفهان در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل کندی سرعت اینترنت و فعالیت در شبکه شاد، بارها مجبور به برگزاری کلاس مجازی در سایر شبکه های اجتماعی شده ام.

وی افزود: علاوه بر حضور در مدرسه، در سایر شبکه های اجتماعی هم برای دانش آموزان به تهیه ویدئو و رفع اشکال بپردازم.

پس از اعتراض برخی از معلمان و دانش آموزان از کندی سرعت شبکه آموزشی شاد سیدحسن الحسینی مسوول شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) از رسیدن بیشینه پنهای باند شبکه شاد به ۳۱۵ گیگابایت بر ثانیه و پخش زنده در یک روز به ۵۰۰ میلیون کلاس درس خبر داد.

معلمان با خلاقیت ستودنی آموزش را دنبال می‌کنند

زحمات معلمان که در شرایط شیوع ویروس کرونا از سنگر تعلیم و تریبت به درستی محافظت می کنند، بر هیچ کس پوشیده نیست، از این رو وزارت آموزش و پرورش هم به دنبال آن است تا با مساعدکردن شرایط برای آموزگاران شیوه کار مناسب شود.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در این باره با انتشار پیامی در توییتر نوشت: خانواده ها گواهند معلمان عزیز در شرایط سخت کرونایی با تلاشی ستودنی، مسوولیت پذیری و خلاقیت همه توان خود را برای ارائه آموزش با کیفیت به دانش آموزان ‌عزیز به کار می گیرند.

‌وی همچنین گفت: به احترام این افسران سپاه پیشرفت به پا می خیزیم و تمام توانمان را برای بهبود شرایط شغلی آنان به کار می گیریم.

وی همچنین در بخشی از سخنرانی های خود حدود ۶۷ درصد معلمان دنیا اولین بار آموزش مجازی را تجربه می‌کنند. این ظرفیت مهم در برخی از کشورها مورد استفاده قرار گرفت، اما این موضوع جایگزین آموزش رسمی نمی‌شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره تشکیل مدرسه تلویزیونی، آموزش برخط و شبکه شاد افزود: برای سال آینده بر روی این ظرفیت کار می‌کنیم تا تمام صفحات کتاب درسی بارکد داشته باشند تا دانش‌آموزان با قرار دادن تلفن خود روی آن، از محتوای تکمیلی متن‌ها مانند داستان، فیلم و آزمایش استفاده کنند و برای سال آینده این امکان آماده می‌شود.

حاجی میرزایی ادامه داد: اتفاق بسیار مهمی که امسال افتاد این بود که معلمان باید وقت بیشتری می‌گذاشتند چون هم باید تدریس می‌کردند و هم تدریس‌های خود را ضبط می‌کردند یا به‌صورت آنلاین آمادگی برای تدریس داشته باشند. برای اینکه وقت معلمان کمتر گرفته شود، تمام محتوای آموزشی از پایه اول تا پایه دوازدهم ضبط و محتوای آن بارگذاری شده است.

بارگذاری محتوای تمام دروس بیش از بودجه بندی در شاد

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره شرایط کاری معلمان در زمان شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: برای برنامه آموزشی معلمان محتوای دروس مختلف تحصیلی در شبکه شاد بارگذاری شده است.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش محتوای تمامی دروس را بیشتر از بودجه بندی که اعلام شده بارگذاری کرده و در دسترس معلمان قرار داده است و علاوه بر آن برنامه های مدرسه تلویزیونی هم پخش می شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ادامه داد: شیوه نامه ای تهیه شده که به معلمان کمک می کند یکی از مدل های یادگیری ترکیبی را انتخاب کنند، این شیوه نامه به این صورت است که معلمان برخی از فعالیت ها را در شبکه شاد و برخی را به صورت حضوری در صورت امکان انجام دهند.

حکیم زاده خاطرنشان کرد:معلمان به منظور استفاده مناسب از زمان می توانند از روش های یادگیری معکوس و ظرفیت تلویزیونی استفاده کنند یا در مواقعی که امکان آموزش حضوری وجود دارد، معلم می تواند به خانواده ها اعلام کند که به طور مثال تدریس حضوری را در کلاس و بررسی تکالیف و تمرین را در بستر شاد انجام می دهد و یا برعکس از مدل تدریس در شبکه شاد و کلاس حضوری را برای رفع تکلیف و اشکالات اعلام کند.

وی با بیان اینکه معلم باید مدل آموزش خود را به اطلاع خانواده ها برساند، اظهار داشت: این موضوع باید به خانواده ها نیز اعلام شود تا اگر معلمان از بستر های مختلف ترکیبی برای آموزش استفاده می کنند، نیازی به دوباره کاری وجود نداشته باشد.

معاون آموزش ابتدایی همچنین تاکید کرد:خانواده ها باید انتظارات خود را متناسب با مدل یادگیری معلم تنظیم کنند و اگر معلم آموزش حضوری ارائه می دهد و خانواده فرزند را به مدرسه نمی فرستد، باید از بسترهای دیگر برای آموزش حضوری استفاده کنند و از بحث تکرار و تمرین در فضای شاد بهره مند شوند که معلمان هم بتوانند برنامه های خود را هماهنگ کنند.

حکیم زاده تصریح کرد: با توجه به اینکه محتوا و آموزش تلویزیونی وجود دارد، معلم بواسطه این مدل یادگیری درصورت تنظیم مناسب برنامه می تواند از زمان در دسترس به نحو بهینه استفاده کند.