تهران- ایرنا- درخشش ورزشکاران ساواته (ورزش رزمی بوکس) ایران در جشنواره جهانی آمادگی جسمانی جوانان با راهیابی ۹ ساواتور کشورمان به مرحله نهایی رقابت‌های اتحاد از طریق ورزش پایان یافت.

 به گزارش ایرنا، رییس فدراسیون بین‌المللی ساواته در ایمیلی خطاب به مدیرعامل انجمن ساواته ایران و رییس کنفدراسیون ساواته آسیا ضمن تبریک درخشش ورزشکاران ساواته ایران در فستیوال جهانی آمادگی جسمانی جوانان، از راهیابی ۹ ساواتور ایران به فینال هم خبر داد.

نخستین دوره رویداد جهانی  (اتحاد از طریق ورزش) با نظارت و تایید کمیته بین‌المللی المپیک به صورت مجازی با حضور ورزشکاران برتر فدراسیون‌های بین‌المللی که به تایید ای. او. سی و اسپورت اکورد نظیر ساواته، موی‌تای، کیک بوکسینگ واکو، کاراته، تکواندو، بوکس، جوجیتسو رسیده است،  در شرایطی برگزار می‌شود که مرحله نخست گزینش ورزشکاران هر فدراسیون بین‌المللی جهت معرفی به «اتحاد از طریق ورزش» و رقابت جهانی با ورزشکاران برگزیده سایر فدراسیون‌های بین‌المللی باشد.

فدراسیون بین‌المللی ساواته اسامی نفرات برگزیده ساواته ایران به فینال این رقابت را اعلام کرد که سام یونسی، فاطمه ملکی، آرشام بهمنی، یگانه زارع، ساره زارع، علی نقاشیان، آیسا نعمتی مقدم، آیلار دنیادوست و مهدی آرامیان نژاد راه یافته‌گان به مرحله نهایی هستند.

وحید سنایی سرمربی شیرازی تیم‌های ملی جوانان و نوجوانان و مهناز امینی سرمربی تیم ملی ساواته زنان مسوولیت آماده‌سازی نفرات برگزیده  را برای شرکت در رقابت‌های جهانی بر عهده دارند.

ساوات یا بوکس فرانسوی هنر رزمی فرانسوی است که در آن استفاده از ضربات دست، پا و سلاح‌های سرد آموخته می‌شود. هنر رزمی ساوات که در ایران با نام ساواته شناخته می‌شود، روشی مشابه کیک بوکسینگ است و در هنگام مبارزه از کفش استفاده می‌شود.

منبع: کمیته ملی المپیک