مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: کارشناسان این اداره نخستین دسته از غازهای خاکستری مهاجر را در تالاب‌های "درگه‌سنگی" و "سولدوز" این شهرستان مشاهده کردند.

اکبر محمدیان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این غازهای خاکستری مهاجر در قالب دسته‌های بزرگ وارد این ۲ تالاب شده و با کاهش دمای هوا در مناطق شمالی بر تعداد آنها در تالاب‌های این شهرستان افزوده می‌شود.

وی اضافه کرد: این پرندگان مهاجر مدتی را در تالاب‌های این شهرستان به منظور استراحت و تغذیه سپری می‌کنند و سپس با کاهش دمای هوا در این منطقه، کوچ خود را به مناطق جنوبی‌تر ادامه می‌دهند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده با اشاره به شناسایی بیش از ۴۰ گونه پرنده‌آبزی و کنارآبزی در تالاب‌های این شهرستان افزود: هم‌اکنون علاوه بر غازهای خاکستری هزاران قطعه پرنده مهاجر و بومی شامل خوتکا، تنجه، آب‌چلیک، کشیم، چنگر، اردک سرحنایی، تاجدار، سرسبز، عقاب تالابی، چوپ‌پا، پرستوی دریایی، عقاب تالابی و گونه بسیار نادر اردک سرسفید در تالاب‌های این شهرستان مشغول استراحت و تغذیه هستند.

"محمدیان" گفت: نقده دارای ۱۷ تالاب فصلی و دایمی است که سالانه میزبان هزاران قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی بوده و از بین تالاب‌های این شهرستان، تالاب‌های "درگه‌سنگی"، "حسنلو" و "یادگارلو" جزو تالاب‌های بین‌المللی (کنوانسیون رامسر) است.

 غاز خاکستری با ۸۳ سانتی‌متر طول بزرگترین پرنده‌ منطقه است که دارای منقاری ضخیم و به رنگ صورتی و سر و گردن خاکستری و پاهای صورتی رنگ است، بدن و زیرتنه این پرنده، خاکستری با رگه‌های کوچک سیاه است و به صورت دسته جمعی از منطقه ای به منطقه دیگر کوچ می‌کند.

این پرنده، در مناطق تالابی، باتلاق‌ها، دشت‌های سیلابی، ساحل دریاچه‌ها و رودخانه‌ها به سر برده و در کنار اراضی باتلاقی و روی زمین آشیانه می‌سازد.

تالاب بین‌المللی "درگه‌سنگی" (سیران گلی) با ۷۳۵ هکتار مساحت در یک کیلومتری شهر محمدیار نقده واقع شده و در زمان حاضر از وضعیت مطلوبی برای تغذیه و جوجه‌آوری پرندگان برخوردار است.

تالاب "سولدوز" نیز در ۲۵ کیلومتری نقده واقع شده و وضعیت مطلوب زیستگاهی این تالاب سبب مهاجرت و حضور بسیاری از پرندگان آبزی و کناری‌آبزی و همچنین آبزیان و جانوران دیگر به این منطقه شده است.

تالاب‌های بین‌المللی و فصلی شهرستان نقده با پوشش گیاهی و نیزاری و شرایط مساعد زیست محیطی، همواره به عنوان یکی از مراکز مهم مهاجرت، تخمگذاری و جوجه‌آوری پرندگان آبزی و کنارآبزی در کشور به شمار می‌رود.

نقده در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۰۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده است.