مهاباد- ایرنا- رئیس شبکه دامپزشکی تکاب گفت: طرح رصد و پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به‌منظور بیماری‌یابی، مقابله و پیشگیری از شیوع این بیماری در ۴۵ روستای این شهرستان اجرا شد.

احمد بهرامی روز سهشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با انجام رصد و پایش‌های این بیماری تاکنون هیچ مورد مثبت و مشکوک بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مناطق مختلف شهرستان تکاب مشاهده و یا گزارش نشده است.

وی بیان کرد: از ابتدای مهرماه امسال ۲ اکیپ شبکه دامپزشکی این شهرستان به صورت روزانه عملیات رصد و پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در روستاها را انجام می‌دهند که اجرای این طرح همچنان ادامه ‌دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی تکاب اظهار داشت: همچنین تاکنون ۱۰ مورد رصد و پایش تالاب‌ها، زیستگاه‌های احتمالی پرندگان وحشی و مهاجر در حاشیه رودخانه‌ها و سدها توسط اکیپ‌های مشترک شبکه دامپزشکی و حفاظت محیط‌زیست این شهرستان انجام شده ‌است.

بهرامی ادامه داد: شهروندان، روستاییان، کشاورزان و دامداران هرگونه تلف‌شدن مشکوک پرندگان را به شبکه دامپزشکی و خانه‌های بهداشت روستایی گزارش کنند.

وی اضافه کرد: سال گذشته سه مورد مثبت کانون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تکاب مشاهده و معدوم شد که هیچ مورد مثبت و تلفات انسانی درپی نداشت.

سرایت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان توسط پرندگان مهاجر از کشوری به کشور دیگر صورت می‌گیرد، بنابراین با تمام اقدام‌های کنترلی و پیشگیرانه در مناطق روستایی و تالاب‌ها که می‌تواند این بیماری وجود داشته باشد باید مبارزه کرد.

تکاب با ۸۱ هزار نفر جمعیت در منطقه‌ای کوهستانی در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است و دارای بیش از ۹۰ روستای دارای سکنه است؛ در این شهرستان ۲ تالاب و ۲ سد مخزنی و ۳ سد بتنی و خاکی وجود دارد.