به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، علی خاکی صدیق روز سه شنبه در افتتاحیه چهاردهمین کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام های دانشگاهی که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به مسوولیت پذیری دانشگاه ها در موضوع اشتغال پذیری، اظهار داشت: دانشگاه ها در چند دهه گذشته تغییرات بنیادی را در عرصه اهداف، وظایف و انتظارات تجربه کرده اند.
وی ادامه داد: مسوولیت پذیری اجتماعی دانشگاه ها موضوعی است که همه روی آن تاکید دارند که همواره در چند دهه گذشته به صورت ضمنی وجود داشته که اخیرا با صراحت بیشتری این موضوع بیان می شود.
خاکی صدیق عنوان کرد: دانشگاه های موفق همواره در برآورده کردن نیازهای جامعه موفق بوده و در کانون توجه مسوولان نیز بوده اند به نوعی که ذی نفعان به دانشگاه های موفق توجه داشته اند.
معاون آموزشی وزیر علوم اظهار داشت: آموزش موثر و نافع در کنار پژوهش، فاوری و سایر فعالیت های دانشگاهی در اولویت تمام دانشگاه های کشور است.
خاکی صدیق افزود: تحقق آموزش موثر با بازنگری رشته های تحصیلی، ارائه رشته های تحصیلی جدید، روش های تدریس به کارگیری فناوری های نوین و بهبود فرآیند آموزش و یادگیری حاصل می شود و هدف نهایی آن نیز تربیت نیروی انسانی با توانایی و مهارت های مورد نیاز کنونی جامعه و بازار کار از یک طرف و توانمندی مواجه با چالش های آینده علم و فناوری از سوی دیگر است.
معاون وزیر علوم تصریح کرد: تربیت دانش آموختگانی که توانایی ها و مهارت های مورد نیاز کنونی جامعه و بازار کار را داشته باشند یکی از محورهای مهم و حیاتی دانشگاه های همه دوران ها و نسل های دانشگاهی است به این معنا که اشتغال و دستیابی دانش آموختگان به شغل مورد نظر خود از جدی ترین چالش های نظام های آموزش عالی محسوب می شود.
وی عنوان کرد: یکی از جدیدترین رویکردها به مسئله اشتغال نگاه مبتنی بر ظرفیت ها و بسترهای لازم برای اشتغال است که از آن با مفهوم اشتغال پذیری یاد می کنیم. در سال های اخیر موضوع اشتغال پذیری در وزارت علوم یک سیاست جدید در هدایت فرآیندهای مرتبط با هدف افزایش احتمال اشتغالپذیری دانش اموختگان جزو سیاست ها بوده و مورد توجه قرار گرفته است.
خاکی صدیق ادامه داد: طبق برنامه ریزی های وزارت علوم اشتغال پذیری باید جز محورهای مهم آموزش باشد. همچنین با آموزش مهارت های ضروری به دانش آموختگان اشتغال پذیری بیشتر می شود.
وی با بیان اینکه اشتغال پذیری به مفهوم آمادگی برای انجام دادن کار است، تصریح کرد: به این معنا که دانش و مهارت ها بلافاصله پس از شروع کار به فرد کمک می کند نقش موثری در بازار کار ایفا کند.
معاون آموزشی وزیر علوم تاکید کرد: نوع نگاه وزارت علوم در موضوع اشتغال پذیری یک نقش تعیین کننده در قبول این موضوع از سوی دانشگاه ها دارد. مدیران دانشگاهی ماموریت دارند مطابق با این مسئله مهارت ها و توانمندی های دانش آموختگان را بررسی کنند و برای ورود آنها به برنامه درسی و آموزشی اقدام کنند که این کار از طریق ساز و کارهای قانونی در داخل دانشگاه ها انجام می شود.
تاثیر آموزش کارآفرینی روی اشتغالپذیری
خاکی صدیق اظهار داشت: دانشگاه ها باید بدانند که موضوعات زیادی روی اشتغال پذیری دانشجویانشان تاثیر می گذارد که مهمترین عوامل آموزش های کارآفرینی است. که نیاز است این موضوع به عنوان سیاست کلی در نظر گرفته شود و تمرکز بدنه دانشگاه به ویژه مدیران و کارشناسان را به خود جلب کند.
وی با اشاره به برنامه ششم توسعه و برنامه های کلان وزارت علوم، گفت: در سال ۹۷ یک آیین نامه ارتقا توان اشتغال پذیری دانشجویان برای دانشگاه ها ارسال شده و اجرا شده است که جامعه هدف آن دانشجویان دوره کارشاسی پیوسته در تمام دانشگاه های دولتی بوده اند که اولین گام موثری بوده که در مهر ماه ۹۷ به اجرا گذاشته شده است که تا پیش از آن برنامه مدونی وجود نداشت.
معاون آموزشی وزیر علوم تصریح کرد: اغلب دانشگاه های ما این آیین نامه را اجرا کردند و تغییرات خوبی ایجاد شده است. البته در خصوص اشتغالپذیری دانشجویان در یک طرف دانشگاه ها قرر دارند و در طرف دیگر ذینفعان مثل صنایع حاکمیت قرار دارند. که با تبادل نظر و همکاری دو طرف می توانیم به هدف اصلی که همان اشتغال پذیری است برسیم.
وی تاکید کرد: در حال حاضر مشاوران و مسوولان آحاد بخش های تخصصی جامعه در تمام موضوعات پس از گذشت ۴ دهه از انقلاب و قطع همکاری با متخصصان خارجی اکثرا دانش آموختگان داخل هستند و درصد زیاد موفقیت ما در کشور مدیون این موضوع است.
خاکی صدیق تصریح کرد: نیاز است بررسی شود که ذینفعان تا چه اندازه در اشتغال پذیری دانشجویان همکاری و نقش مسوولانه داشته اند زیرا این موضوع بسیار برای تکمیل پازل اشتغال پذیری مهم است.
چهاردهمین کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام های دانشگاهی به میزبانی دانشگاه خوارزمی در حال برگزاری است. محورهای این همایش اشتغالپذیری دانش آموختگان و شاخصهای آن،کیفیت دانشگاه و کارآفرینی، بازار کار دانش آموختگان در ایران، روشهای ردیابی وضعیت اشتغال دانش آموختگان، روشهای ارتباط دانشگاهها با کارفرمایان، چگونگی توسعه مهارتهای حرفهای و فردی در میان دانشجویان، ویژگیهای برنامههای درسی سازگار با نیازهای شغلی کارفرمایان، مسوولیت پذیری و پاسخگویی دانشگاهها در برابر اشتغال دانش آموختگان، آموزش عالی، کسب و کار الکترونیکی و اشتغال و کیفیت گروههای آموزشی و مهارتهای اشتغال پذیری دانشجویان است.