«شهرام آدم نژاد» امروز (یکشنبه) در مراسم پویش زنان علیه سوانح ترافیکی که در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، افزود: ۲۰ سال قبل تعداد کشتههای سوانح جادهای سالانه ۲۸ هزار نفر و تعداد مصدومان آسیبدیدگان یک میلیون نفر بود.
وی ادامه داد: از سال ۸۲ اقداماتی برای کاهش این آسیبها با استفاده از استانداردهای بینالمللی آغاز شد که آموزش، بهبود تجهیزات و بهسازی راهها، نصب علائم در جادهها، اعتبار کیفی ناوگان شخصی و عمومی و افزایش کنترل و نظارت سیستمهای هوشمند از جمله آن است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با این اقدامات، تعداد کشتههای سوانح رانندگی اکنون به ۱۷ هزار نفر در سال و تعداد مصدومان به ۶۰۰ هزار نفر کاهش یافته اما به نظر میرسد باید اقدامات خود را برای کاهش این آسیبها تغییر دهیم.
آدم نژاد ادامه داد: نقشه راه ایمنی راهها در کمیسیون ایمنی راهها تصویب شد که چند ویژگی دارد و سهم هر دستگاه در بهبود وضعیت موجود مشخص شده است. با اجرای این نقشه راه، تغییرات بنیادینی در بخش کنترل و نظارت هوشمند، ارتقای سیستمهای ITS، رفع نقاط حادثهخیز و ارتقای کیفیت خودروها در نظر گرفته شده است.
وی به وضعیت خودرو ها اشاره کرد و گفت:خودروسازان داخلی افزایش ایمنی محصولات را در اولویت قرار دهند، اگرچه خودروسازان با مشکلات اقتصادی روبرو هستند، اما موضوع ایمنی سرنشینان فارغ از مباحث اقتصادی باید در اولویت باشد.
دبیر کمیسیون ایمنی راهها ادامه داد: نتایج دادهکاوی تصادفات در ایران نشان میدهد که بانوان از آقایان انضباط بیشتری در رانندگی دارند اما در واکنش به تصادفات ضعف بیشتری نشان میدهند.
آدمنژاد تأکید کرد: ۲۵ درصد کشتههای سوانح رانندگی در سال گذشته را بانوان تشکیل میدهند و گستردهترین کاری که میتوان برای کاهش این آسیبها انجام داد، آموزش، آگاهی دادن و افزایش مهارت است.
وی گفت: فعالان ایمنی راهها این امر را تایید می کنند که هر وقت از بانوان در زمینه آگاهیبخشی کمک گرفته شده، نتایج مثبتی داشته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: کشوری که ۱۷ هزار کشته و ۶۰۰ هزار مصدوم حاصل از سوانح رانندگی دارد، نیازمند اقدامات گسترده برای ارتقای آگاهی در این حوزه ضروری است. باید در زمینه آگاهی و آموزش که منجر به افزایش مهارت میشود، توجه خاص داشت.
آدمنژاد اضافه کرد: امیدواریم روند کاهشی تصادفات با ارتقای ایمنی ادامه یابد، البته کاهش تصادفات امسال بخشی به دلیل محدودیتهای تردد و بخشی هم به علت اقدامات مثبت همه اعضای کمیسیون ایمنی راهها و پلیس راه بوده است.