بندرعباس - ایرنا - معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: امسال در قالب طرح های جهش تولید برای احداث یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراهی در کشور هدف گذاری شد.

محمدرضا کدخدا زاده روز پنجشنبه درسی و سومین مرحله از بهره برداری از طرحهای ملی در مراسم بهره برداری از ۹۷طرح راه سازی در جاسک هرمزگان افزود: کریدور بزرگراهی جنوب کشور یکی از مهمترین این طرح‌هاست که یک هزار و ۸۵۰ کیلومتر طول داشته و به موازات سواحلی خلیج فارس و دریای عمان از چهار استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان عبور می‌کند.

وی ادامه داد: این کریدور شرقی‌ترین مرز کشور در گوادر را به غربی‌ترین مرز در شلمچه متصل می‌کند و با عبور از مبادی ورودی در بنادر مهم جنوب کشور موجب توسعه اطراف خود می‌شود و هرمزگان با توجه به جغرافیا و بنادر مهمی درون خود از قبیل بندر شهید رجایی بیشترین طول از این کرویدور برابر با ۸۳۸ کیلومتر را به خود اختصاص داده است.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهارداشت: در سال‌های اخیر با توجه به اهتمام ویژه دولت و وزارت راه و شهرسازی و با پیگیری های وزیر و همراهی مسوولان استان ۴۳۸ کیلومتر از این کریدور در هرمزگان به بهره برداری رسیده است.

کد خدا زاده یاد آور شد: امروز شاهد افتتاح رسمی ۹۷ کیلومتر دیگر از این کرویدور در استان هرمزگان شامل تکمیل راه اصلی محور جاسک - میناب، پنج کیلومتر تکمیل واریان به چه اسماعیل، سه دستگاه پل بزرگ حد فاصل جاسک - میناب در شرق هرمزگان و منطقه مکران هستیم.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در غرب این استان ۲۱ کیلومتر باند دوم قطعه پنج بندرخمیر - بندرلنگه و هشت کیلومتر راه‌های منتهی به پل گچین به بهره‌برداری می‌رسد و در مجموع ارزش این طرح‌ها افزون بر ۷ هزار میلیارد ریال ( ۷۰۰ میلیارد تومان) می‌شود.

وی بیان داشت: حدود ۷۸۰۰ کیلومتر پروژه راه اصلی و بزرگراهی در کشور تعریف شده که درحال اجراست و سالانه بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ کیلومتر به طول راه‌های کشور اضافه می‌شود.

محور جاسک- کاروان۱۲۰ کیلومتر است که۶۰ کیلومتر آن به بهره برداری رسید و بهره برداری از این محور، نقش مهمی در محرومیت زدایی از منطقه، جلوگیری از سیلاب های مسیل و افزایش ایمنی مسیر دارد.

احداث پل های جاسک- میناب به طول سه کیلومتر، یکی دیگر از پروژه های بهره برداری شده در کریدور جنوب است که این پل ها دارای ۲۸دهانه هشت متری به همراه راه های طرفین است.

پل گچین و راه های طرفین به ارزش روز ۳۲۰۰ میلیارد ریال یکی از پروژه های مهم در این کریدور است که طول مسیر بندرعباس به بندرلنگه را ۱۲ کیلومتر کوتاه تر می کند.

واریانت چاه اسماعیل به ارزش روز ۲۰۰ میلیارد ریال و باند دوم قطعه ۵ محور خمیر- بندر لنگه به ارزش روز ۹۰۰ میلیارد ریال از دیگر پروژهایی است که امروز به دستور رییس جمهور در کریدور نوار ساحلی جنوب کشور به بهره برداری رسید.

اعتبار هزینه شده در این پروژه ها  ۲ هزارو ۷۰۰میلیارد ریال است که ارزش روز آن معادل۷ هزار میلیارد ریال است.

طول کریدور نوار ساحلی جنوب کشور در استان هرمزگان ۸۳۸ کیلومتر است که تاکنون ۵۳۵ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده است.