۴ شهریور ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7443281
T T
۰ نفر

نقش راه های هرمزگان در اقتصاد کشور

۴ شهریور ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 7443281
نقش راه های هرمزگان در اقتصاد کشور ..............................................
بندرعباس ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 4/6/87 داخلی.اقتصادی.راه.هفته.دولت.
راه ، یکی از مولفه های مهم توسعه هر کشور است و هر جا راه وجود داشته باشد آبادی هم به دنبال آن هم بوده و درمناطق بندری مثل هرمزگان که دروازه صادرات و واردات به شمار می آید، گفته شده که نبض اقتصاد کشور در آن می زند.
در شرایط عادی کسی به موضوع مهم راه توجه نمی کند اما وقتی که سیل یا زلزله ، حوادث پیش بینی نشده ای دیگر بوجود می آید همین راه های موجود هم غنیمت و باارزش است.
بواسطه وجود بندرهای شهید رجایی، باهنرو استقرار یکی پس از دیگری صنایع بزرگ مثل پالایش نفت، گاز، آلومینیوم و اخیرا هم صنایع فولاد بر حجم ترافیک و احساس نیاز به توسعه راه های هرمزگان افزوده شده است.
راه های ورودی این استان از جمله جاده بندرعباس به سیرجان علاوه بر حمل کالاهای صادراتی و وارداتی به کشور ، ترانزیت حمل کالاهای کشورهای های آسیا واروپا نیز پوشش را می دهد.
کارشناسان بخش راه در هرمزگان معتقدند: 85 درصد حمل ونقل بارومسافرکشور جاده هاانجام می شود و با توجه افزایش حجم بار و مسافراز طریق استان هرمزگان درآینده لزوم توسعه این راه ها از حیاتی ترین امور در استان است.
این عده می افزیند: هرچند از سالهای گذشته بویژه درسه ساله دولت نهم کار ساخت بزرگ راه شروع شده ودرحال اجرا وقطعاتی هم به بهره برداری رسیده اما نیازمند تسریع دراین بخش است.
براساس پیش بینی های انجام شده میزان حمل با از51 میلیون تن درسال 86 در این استان بالای 120 میلیون تن کالا درسال 91 در بندرهای این استان خواهد رسید که کل محورهای این استان با وضعیت فعلی شبکه راه های این استان امری جوابگو نخواهد بود.
مدیرکل راه وترابری هرمزگان می گوید: براساس برآوردهای کارشناسی تا سال 1400 که حجم جابجایی کالا در استان به 190 میلیون تن کالا می رسد، به یک هزارو 300 کیلومتر بزرگ راه و 300 کیلومتر آزاد راه نیاز داریم.
خدا داد مقبلی افزود: این بزرگراهها برای پنج محور ارتباطی این استان شامل بندرعباس به سیرجان ، بندرعباس ، بندر خمیر، بندرلنگه عسلویه ، میناب ،جاسک ،میناب رودان ،کهنوج ، بندرعباس لار شیراز در نظر گرفته شده است.
مدیرکل راه وترابری هرمزگان تصریح کرد: یکی از اهداف مهم این اداره بعنوان متولی راههای وتوسعه وارتقاء شبکه راههای استان ظرفیت سازی متناسب با نیاز استان با درافق 1400 می باشد.
مقبلی بااشاره به راههای احداث شده درسال های بعد ازانقلاب اسلامی در استان گفت: درسال 57 طول کل راههای اصلی وفرعی ساخته شده کمتر از یک هزار و90 کیلومتر بوده که عمدتا مرکز استان به چند شهر را وصل می کرده است.
وی افزود: درحال حاضر که30 سال ازانقلاب می گذرد طول راههای اصلی وفرعی ساخته شده بیش از دو هزار و800 کیلومتر افزایش یافته است.
وی ادامه داد: این آمار نشانگراین است که در طول سالهای بعدازپیروزی انقلاب،بیش از یک هزار و710 کیلومتر راه جدید اصلی وفرعی ساخته شده که ارزش اقتصادی این راههای برابر8 هزار و550 میلیارد ریال می باشد.
وی بیان داشت: طول کل راههای روستایی هرمزگان ساخته شده تاقبل ازانقلاب 300 کیلومتر بوده که عمدتا روستاهای پرجمعیت را به مرکز شهرستانها متصل می کرد و بیشتر این راهها شنی بوده و درحال حاضر نیز دو هزارو500کیلومتر راه روستایی در هرمزگان وجود دارد.
مقبلی افزود: این آمار بیانگر این واقعیت است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه مسوولان نظام به روستاها بوده و درهرمزگان قریب دوهزار و200 کیلومتر راه روستایی دراین ساخته شده که دارای رویه آسفالتی هستند.
این مسوول،ارزش اقتصادی راههای ساخته شده را دو هزار و640 میلیارد ریال ذکر کرد وگفت: همچنین تا قبل از انقلاب هیچ گونه راهی با مشخصات آزاد راه وبزرگراه دراستان احداث نشده بود درحالی که تاکنون دراستان 215 کیلومتر بزرگراه به ارزش یک هزار و720 میلیارد ریال ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: این اداره 330 کیلومتر آزاد راه در دست ساخت دارد که 21 کیلومتر آن به بهره برداری رسیده و درحال حاضر 300 کیلومتر بزرگراه در دست ساخت می باشد.
مقبلی اضافه کرد: در افق 1400 قریب یکهزار کیلومتربزرگراه و300کیلومتر آزاد راه مدنظر قرارگرفته که برای ساخت این بزرگراه وآزاد راه نیاز به اعتباری قریب 20 هزار میلیارد ریال می باشد.
مدیرکل راه وترابری هرمزگان ادامه داد: تاسال1360هیچگونه راهی با مشخصات راه اصلی دراستان ساخته نشده وتمام راههای بین شهرستانی و بین استانی با مشخصات راه فرعی ساخته شده بوده است.
مقبلی افزود:اما درحال حاضر 331 کیلومتر راه با مشخصات اصلی داریم که زیر ترافیک قرار دارند که در برنامه های آینده پیش بینی شده تمام راههای فرعی بر اساس ترافیک عبوری به راه اصلی تبدیل شوند.
وی گفت: تمام دهستان هایی که به بخش وشهر تبدیل شده اند راههای آنان از مشخصات راه روستایی به مشخصات راه فرعی درجه یک ارتقاء پیدا خواهند کرد وبه طور کلی تمامی شبکه ارتباطی استان در برنامه توسعه وارتقاء قرار خواهند گرفت.
وی با اشاره به مهم ترین پروژه های راهسازی و راهداری استان بعد از انقلاب افزود: مهم ترین پروژه هایی که تاکنون انجام شده 21 کیلومتر آزاد راه به ارزش ریالی 240 میلیارد ریال و 215 کیلومتر بزرگراه به ارزش ریالی یک هزار و720 میلیارد ریال درسال های بعد از انقلاب ساخته شده و به بهره برداری رسیده است.
مقبلی اضافه کرد: همچنین 331 کیلومتر راه اصلی به ارزش یک هزار و 655 میلیارد ریال وهزار و132 کیلومتر راه فرعی به ارزش س ه هزار و400 میلیارد ریال بعد از انقلاب ساخته و به بهره برداری رسیده و هم اکنون 365 کیلومتر بزرگراه به ارزش ریالی 137 میلیارد در دست اجرا است.
وی اظهار داشت: بهسازی 200 کیلومتر از مسیرهای میناب -جاسک و بندرعباس- سیرجان به ارزش ریالی 450 میلیارد در دست اجرا است که تمامی این پروژه ها تا آخر برنامه پنج ساله چهارم توسعه اقتصادی اجتماعی دولت به بهره برداری می رسد که نتایج بسیار مهمی برای استان به ارمغان خواهد داشت و باعث جهش رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان خواهد شد.
مدیرکل راه وترابری هرمزگان بیان داشت: درطول حوزه استحفاظی، 20 دستگاه پل بزرگ با دهانه بالای 20 متر جمعا بطول دو هزار متر به ارزش 250 میلیارد ریال درحال ساخت است که عمدتا عملیات اجرایی آن رو به اتمام است.
مقبلی افزود: علاوه بر پروژه های یاد شده این اداره، نگهداری و ایمن سازی پنج هزار و200 کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی استان که 900 کیلومتر آن ساحلی بوده و مجموعا نگهداری 12هزار و500 دستگاه پل در مسیرهای ساحلی را برعهده دارد.
وی درخصوص این سوال که تا چه اندازه به اهداف پنج ساله نزدیک شده اید گفت: یک هزارو 400 کیلومتر بزرگراه در کل استان مورد نیاز است که 215 کیلومتر ساخته شده و زیر ترافیک قرار دارد و380 کیلومتر نیز در حال اجراست.
مقبلی افزود: 850کیلومتر بزرگراه در برنامه اداره کل راه وترابری استان هرمزگان قرار دارد که نیاز به مبلغ هشت هزار و50 میلیارد ریال هست تا بتوان در یک برنامه پنج ساله برای ساخت این طول اقدام کرد.
این مسوول ادامه داد: همچنین نیاز به300 کیلومتر آزادراه درمحور ترانزیتی بندرعباس سیرجان است تا بتوان در سالهای آتی پاسخگوی ترافیک عبوری بود و این نیازمند اعتباری افزون بر هشت هزار میلیارد ریال است .
وی اظهارداشت: قریب یکهزار و500 کیلومتر بهسازی محور فرعی وارتقاء آنها به راه اصلی نیازمند هست که از این میزان 100 کیلومتر بهسازی شده و 185 کیلومتر دردست اجرا است که یکهزار و215 کیلومتر باقی مانده که باید درسال های آینده بهسازی شود که این نیاز به اعتباری به مبلغ دوهزار و430 میلیارد ریال می باشد.
مقبلی اضافه کرد: بهسازی 400 کیلومتر راه روستایی و ارتقای مشخصات آن به راه فرعی نیازاست که تاکنون 50 کیلومتر آن در دست اجراست و350 کیلومتر باقی مانده که نیاز به اعتباری بالغ بر 350 میلیارد ریال می باشد.
مدیرکل راه وترابری استان گفت: شش هزار و100 کیلومتر راه روستایی در استان مورد نیاز است که از این مقدار دوهزار و500 کیلومتر ساخته شده و سه هزار و 600 کیلومتر راه روستایی نیاز است.
مقبلی ،اعتبار مورد نیاز برای اجری این پروژه افزون بر پنج هزار و400 میلیارد ریال بافهرست بهای سال جاری عنوان کرد و یادآور شد: بااین مبلغ می توان در یک برنامه مدون راههای استان را نوسازی و بهسازی کرد.
وی در خصوص پروژه های در دست اقدام خاطرنشان کرد: درحال حاضر تعداد 137 پروژه راهداری و ایمن سازی شامل نصبعلایم و روکش آسفالتی سطح رویه راهها، تعمیر ومرمت ابنیه فنی شامل پل ها و تونل ها، اجرای تونها و کانالهای هدایت آب به مبلغ 138 میلیارد ریال در دست اجرا می باشد.
مقبلی اضافه کرد: همچنین 171 پروژه توسعه واحداث شامل131 پروژه روستایی بطول 390 کیلومتر و اعتبار 193 میلیارد ریال و40 پروژه بزرگ راهی،راه اصلی به ارزش هزار و200 میلیارد ریال در دست اجرا داریم.
وی خاطر نشان کرد:هم اکنون قریب 365 کیلومتر بزرگراه، 12 کیلومتر آزاد راه و180 کیلومتر راه اصلی و اجرا هست.
وی گفت: همچنین 100 کیلومتر بزرگراه به فراخوان جهت انتخاب پیمانکار و شروع عملیات اجرایی در دست اقدام است که در هفته دولت عملیات اجرایی آنان آغاز می شود.
مقبلی، بزرگراه بندرعباس سیرجان به طول 185 کیلومتر، بزرگراه بندرعباس خمیر به طول 140 کیلومتر، بهسازی محور بندرعباس سیرجان به طول 120کیلومتر، بهسازی میناب جاسک به طول 65 کیلومتر، احداث تقاطع غیر مسطح خانسرخ به طول 12 کیلومتر راه و با هشت دهانه پل بالای 20 متر را از پروژه های درحال اجرا ذکرکرد.
بهسازی محورهای قلعه قاضی تخت و هشتبندی- جغینفاریاب-زیارتعلی به طول 30 کیلومتر، احداث پل های گچین به طول 450 متر، پل دوم میناب به طول 500 متر، تبرکن به طول 100 متر، گابریک به طول 338 متر، فینی 1 و2 به طول 180 متر، پل هنج به طول 100 متردرحال اجراست.
همچنین ازدیگرپروژه ها،پل های مسیر آزاد راه شهید رجایی به طول 100 متر، احداث 131 پروژه راه روستایی به طول 390 کیلومتر و ایمن سازی و نگهداری راههای موجود به طول پنج هزار و200 کیلومتر می باشد.
وی خاطرنشان کرد: در هفته دولت 40 پروژه شامل بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی با اعتبار یکهزار و 260 میلیارد ریال در سطح استان هرمزگان به بهره برداری می رسد.ک/4 7191/668/675 شماره 008 ساعت 08:24 تمام
۰ نفر