سنندج - ایرنا - تعداد ۱۲ عنوان کتاب تالیف و ترجمه از محمد ابراهیم زارعی عضوهیات علمی دانشگاه بوعلی همدان به کتابخانه تخصصی هنر حوزه هنری کردستان اهدا شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، کتاب خانه‌های قدیمی همدان  و جولان از سری کتاب‌های دانش نامه استان همدان و کتاب خانه‌های قدیمی سنندج، ترجمه، نقد کتاب و کتاب شناسی هنر اسلامی، مقدمه‌ای برهنراسلامی دیوید جیمز، آثار فرهنگی، باستانی و تاریخی کردستان، مسجد - مدرسه دارالاحسان سنندج از جمله کتاب‌های اهدا شده از سوی محمد ابراهیم زارعی به کتابخانه هنر حوزه هنری کردستان است.

همچنین ترجمه کتاب ایران شرق بیدار نوشته و.پ،کریسن،  ترجمه سازمان چاپارخانه ایران در عصر قاجار نوشته ویلیام فلور، چاپ شانزدهم کتاب آشنایی با معماری جهان، معارف در سرزمین‌های اسلامی، معماری ایران از عصر صفوی تا عصرحاضر و کتاب میراث بازیافته  از دیگر کتاب‌هایی است که توسط پروفسور محمد ابراهیم زارعی به کتابخانه تخصصی حوزه هنری اهدا شد.

محمدابراهیم زارعی عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان است علاوه بر آن در دانشگاه‌ کردستان نیز تدریس می‌کند و نخستین کردستانی است که در رشته باستان شناسی توانسته به این مقام معتبر علمی و دانشگاهی دست یابد.

وی متولد سال ۱۳۴۲ قروه، ساکن سنندج و در حال حاضر نیز معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کردستان است و علاوه بر توفیقات علمی آکادمیک در حوزه مدیریت اجرایی مدیرکلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان و فرمانداری شهرستان سنندج را نیز در کارنامه خود دارد.

راه ‌اندازی خانه کُرد در سنندج، تملک، احیا، مرمت و بازسازی آثار و ابنیه و عمارت‌های تاریخی کُردستان و راه ‌اندازی دفتر کردستان بنیاد ایران‌ شناسی در سنندج از جمله اقدامات فرهنگی ماندگار این دانشمند باستان پژوه در دوره فعالیت‌های وی است.

زارعی دانش ‌آموخته دانشگاه تهران است و ده‌ها مقاله علمی - پژوهشی را در ژورنال ‌های معتبر علمی دانشگاهیِ داخلی و خارجی در حوزه باستان‌شناسی و تاریخ معماری، شکل‌ گیری هنر ارسی، هنر نازک ‌کاری، ساختار معماری قلعه حسن ‌آباد سنندج، شناخت عوامل زمینه گرا در کالبد خانه‌ها و بافت کهن سنندج، همچنین مقالات متعدد باستان ‌شناسی با عناوین متنوع و مختلف دیگر را نیز در گستره دیگر نقاط کشور منتشر کرده است.

پژوهش‌های علمی این پروفسور باستان ‌شناسی در نشریات علمی دانشگاه ‌های تهران، کاشان، الزهرا، بوعلی سینا، اصفهان، علم و صنعت ایران، پژوهشکده تاریخ اسلام، جهاد دانشگاهی، مرکز پژوهشی هنر، معماری و شهرسازی، دانشگاه شاهد و نشریات خارجی از جمله در دانشگاه ‌های آمریکا منتشر شده است.

وی در این مدت، سخنران علمی دست ‌کم ۲۰ همایش علمی معتبر ملی و بین ‌المللی بوده است و ارایه مقاله علمی چهارباغ قدیم و چهارباغ خسروآباد سنندج، دژ شهرهای مرکز ایلات کردستان از دوره ایلخانی تا دوره صفوی و نیز نقش اجتماعی فرهنگی زنان دوره قاجار مطالعه موردی ماه شرف خانم از جمله مقالات علمی ارائه ‌شده از او در حوزه کردستان است.

همچنین مقاله مسجد حضرت عبدالله تنگی‌ور شاخصی از معماری اسلامی کردستان، معرفی پل‌های کُردستان و نقش آن در ایجاد راه‌های این منطقه، معرفی راه‌های ارتباطی شهر سنندج در قرون متاخر اسلامی با تاکید بر پل‌های اطراف شهر به همراه مقالات متعدد باستان ‌شناسی و معماری و تاریخی دیگر نقاط کشور مجموعه آثار پژوهشی و معتبر علمی بوده است که وی در همایش‌های مختلف دارای درجه ملی و بین‌ المللی ارائه کرده است.

از محمدابراهیم زارعی تاکنون ۱۶ عنوان کتاب منتشر شده است،وی در این سال‌ها ده ‌ها کتاب علمی و مقاله پژوهش را داوری کرده است؛ وی در حوزه مدیریت نشریه علمی - پژوهشی نیز فعال و مدیرمسوول و سردبیر نشریه علمی - پژوهشی پژوهش‌های باستان‌ شناسی ایران و عضو تحریریه نشریه جستارهای باستان ‌شناسی ایران پیش از اسلام و چندین نشریه دیگر است.

کتابخانه تخصصی هنر حوزه هنری استان کردستان در سال ۱۳۹۸ با حضور حجت الاسلام قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی کشور و بهرام نصراللهی زاده رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان  در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج با در اختیار داشتن بیش از چهار هزار و ۵۰۰ عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف هنری به عنوان یک کتابخانه مرجع آغاز به فعالیت کرده است.