تهران – ایرنا – پلیس فرانسه در عملیاتی برای برچیدن اردوگاه مهاجران در مرکز پاریس، گاز اشک‌آور شلیک کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اردوگاه برای اسکان صدها پناهجویی که از پناهگاه های حومه شهر تخلیه شده بودند، برپا شده بود تا سرپناهی برایشان باشد.

مردم داوطلب شامگاه دوشنبه به برپایی حدود ۵۰۰ چادر آبی در منطقه ای در قلب پاریس کمک کردند که بلافاصله با پناهجویانی که عمدتا از افغانستان بودند، پر شد.

اندکی بعد پلیس برای برچیدن این اردوگاه به منطقه اعزام شد و چادرها را در حالی که هنوز افرادی داخل آن بودند، بلند کرد که با فریاد اعتراض پناهجویان و مردم روبه رو شد.

پلیس همچنین برای متفرق کردن پناهجویان از گاز اشک آور استفاده و پناهجویان را روانه خیابان های مرکز پاریس کرد.

این اقدام یک هفته پس از تخلیه پناهجویان از پناهگاه هایی در حومه شمالی سن‌-‌دنی (Saint-Denis) در اطراف پاریس روی داد، درحالی که هنوز ساکنان آن پناهگاه ها اسکان داده نشده بودند.

«ژرارد دارمنن» وزیر کشور فرانسه تصاویر منتشر شده از برچیدن این اردوگاه را شوکه کننده خواند و به پلیس دستور داد گزارشی از این پاکسازی تهیه کند.

پاریس، یکی از نقاط اصلی در مسیر مهاجرتی اروپاست و چادرهای مهاجران اغلب در اطراف این شهر برپا می شود که البته در علمیات پلیس از میان می رود.

هزاران نفر از پاریس به بندر کاله سفر کرده و کوشیده اند با جا دادن خود در کامیون ها، خود را به انگلیس برسانند. شمار اندکی نیز این مسیر را از راه آبی می پیمایند.

عملیات پاکسازی پناهجویان در فرانسه پس از آن آغاز شد که دولت با تصویب یک قانون امنیتی اصلاح شده، انتشار عکس یا ویدئو از چهره افسران پلیس حین انجام وظیفه در اماکن عمومی را محدود کرد.

رسانه ها گزارش دادند که این قانون به پلیس چراغ سبز می دهد تا مانع فعالیت خبرنگاران شوند و امکان ثبت موارد بدرفتاری نیروهای امنیتی با پناهجویان را محدود کنند.