۲۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱۶:۰۰
کد خبر: 84035994
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

حقوق بشر غربی؛ انتخاب گزینشی کودکان از «جهنم پناهجویان»

تهران - ایرنا - آتش سوزی هفته گذشته در اردوگاه پناهجویان در جزیره لسبوس یونان معروف به «جهنم پناهجویان» اگرچه حدود 13 هزار پناهجو را که در این اردوگاه جهنمی رویای گرفتن پناهندگی از کشورهای اروپایی مختلف را در سر می پروراندند، آواره تر کرد اما فرصتی برای مدعیان دروغین حقوق بشر غربی فراهم کرد تا در پس نقاب دفاع از حقوق انسانها، اقدام به انتخاب گزینشی 400 کودک از بین پناهجویان کنند.

به گزارش ایرنا، در حالی که این اردوگاه فقط ظرفیت ۳ هزار مهاجر را داشت اما نزدیک به ۱۳ هزار پناهنده را در خود جای داده بود که هفته گذشته به علت آتش سوزی، کاملا از بین رفت و حالا در واپسین روزهای تابستانی و در حالی که در اروپا هوای به سمت فصل سرد می رود، بیش از ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر در کنار خاکسترهای بجا مانده از "جهنم پناهجویان"، در جاده‌ها و مزارع شب را سر می‌کنند و مقام‌های محلی برای یافتن اقامتگاه برای این افراد با دشواری مواجه‌ شده‌اند.

پناهجویان، برای سومین شب متوالی، جمعه شب را نیز در بیابان به صبح رساندند. بر اساس گزارش‌ها، آب سالم و غذا به این منطقه نرسیده و گروهی از افراد محلی که مخالف پناهجویان هستند، بار دیگر به آنها حمله کرده‌اند.

از این ۱۳ هزار نفر، طبق برآوردها ۴ هزار نفر کودک هستند که ۱۰ کشور اروپایی بویژه فرانسه و آلمان بر آن شده‌اند که ۴۰۰ نفر از این تعداد را به پناهندگی بپذیرند. حال این سوال پیش می‌آید که چرا فقط کودکان؟ و این که چرا تنها ۴۰۰ نفر و نه تمامی آنها؟ سازمان‌های حقوق بشری چرا تاکنون در مقابل این تصمیم واکنشی نشان نداده‌اند؟

400 کودکی که قرار است برخی کشورهای اروپایی آنها را پناه بدهند، قطعا بطور تصادفی از بین همه کودکان اردوگاه انتخاب نخواهند شد بلکه آنهایی گزینش می شوند که پتانسیل ها و ویژگی های فیزیکی و هوشی بالایی را برای کمک به نسل های آینده در اروپا داشته باشند. شاید اغراق نباشد اگر این نوع گزینش از بین پناهجویان، برده داری نوین یا استثمار نوین نامیده شود.

پس از آتش‌سوزی لسبوس، اروپایی‌ها با آزمون جدیدی برای همبستگی روبه رو شده‌اند. روزنامه «لو فیگارو» فرانسه می‌نویسد: ۱۰ کشور عضو اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند که ۴۰۰ کودک زیر سن قانونی بی‌سرپرست را که در این اردوگاه زندگی می‌کنند، پذیرا شوند.

موریا نماد شکست اروپا در سیاست مهاجرت

این روزنامه فرانسوی افزود: بی شک، موریا یکی از برجسته‌ترین مکان‌های شکست سیاست مهاجران در اروپا و بن‌بست‌هایی است که با توافق‌نامه‌ای که بین اتحادیه اروپا و ترکیه در سال ۲۰۱۶ بسته شد، ایجاد شده است.

آلمان و فرانسه هر کدام برای پذیرش ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر از این کودکان اعلام آمادگی کرده‌اند.

برلین اعلام کرد حاضر است ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن از پناهجویان کم سن و سال و بی‌سرپرست را از اردوگاه موریا بپذیرد. شهرداران ۱۰ شهر آلمان نیز با نوشتن یک نامه به دولت این کشور اعلام آمادگی کردند که پناهجویان بیشتری بپذیرند.

شهرداران هانوفر، پوتسدام، فرایبورگ، اولدنبورگ، دوسلدورف، گوتینگن، گیسن، کلن، بیلفلد و کرفلد با نوشتن یک نامه به دولت این کشور گفتند که حاضرند ۱۳ هزار پناهجویی را که با سوختن اردوگاه موریا بی‌پناه شده‌اند را با هزینه خود بپذیرند تا جلو یک فاجعه انسانی گرفته شود.

به گزارش دویچه وله، «هورست زه‌هوفر» وزیر کشور آلمان روز جمعه گذشته در کنفرانس مطبوعاتی به همراه «مارگاریتیس شیناس» کمیسر امور مهاجرت اتحادیه اروپا اعلام کرد که در مجموع ۹ کشور اروپایی و سوییس تصمیم گرفتند که ۴۰۰ تن از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست که در اردوگاه موریا اسکان داده شده بودند را بپذیرند.

وزیر کشور آلمان گفته نمی‌توان صبر کرد تا نظر موافق تمام ۲۷ کشور اتحادیه اروپا را بر سر سیاست مهاجرت به دست آورد. وزیر کشور آلمان تاکید کرد که مساله بر سر همبستگی است و برخورد با این مساله با توجه به اوضاع پیش‌آمده در موریا منصفانه نیست.

او ادامه می‌دهد کشورش تا پایان ماه سپتامبر تمام این کودکان را خواهد پذیرفت. او تاکید کرد برای خانواده‌هایی که به همراه فرزندان خود در لسبوس به سر می‌برند باید یک راه حل اروپایی یافت شود. این مقام آلمانی خاطرنشان کرد «بحران سال ۲۰۱۵ نباید تکرار شود.»

شیناس کمیسر امور مهاجرت اتحادیه اروپا هم تصریح کرد: مهاجرت، مهم‌ترین موضوع اتحادیه اروپاست که این اتحادیه تا ۳۰ سپتامبر برنامه خود را در ارتباط با سیاست مشترک مهاجرت اعلام خواهد کرد.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه هم گفته کشورش در حال انجام هماهنگی های لازم با برلین برای پذیرش پناهجویان است.

هلند نیز پس از اعلام تصمیم مشترک فرانسه و آلمان اعلام کرد که برای پذیرش حدود یکصد پناهجو که نیمی از آنها را کودکان تشکیل خواهند داد آمادگی دارد.

کمیسیون اروپا اعلام کرده است که در ساعات آینده تعدادی کشتی به جزیره لسبوس یونان خواهند رفت تا آن دسته از پناهجویان که «آسیب پذیرتر» هستند به داخل این کشتی ها منتقل شوند.

۲۲۰۰ زن و ۴۰۰۰ کودک در میان پناهجویان

روزنامه «لو موند» فرانسه هم می‌نویسد: ما در حال مذاکره با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای پذیرش پناهجویان کودک و نوجوان زیر سن قانونی هستیم.

به نوشته این روزنامه فرانسوی، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل می‌گوید ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر از جمله ۴ هزار کودک و ۲۲۰۰ زن به دنبال این آتش سوزی بی‌خانمان شده‌اند. دولت یونان از مقامات لسبوس خواسته تا یک راه حل سریع برای اسکان آنها پیدا کنند اما ساکنان جزیره با ایجاد سد معبر از ساخت چادرهای جدید برای پناهجویان جلوگیری کردند.

روز جمعه شماری از ساکنان جزبره لسبوس راه‌های منتهی به موریا را بستند و مانع ارسال چادر به این منطقه شدند. آنها مخالف ادامه اسکان پناهجویان در جزیره خود هستند.

 اعلام آمادگی برلین و پاریس برای پذیرش پناهجویان بویژه کودکان بدون سرپرست در حالی است که نهادهای مدافع حقوق پناهجویان، اتحادیه اروپا را مسوول وخامت اوضاع در اردوگاه موریا می‌دانند.

به نوشته «یورونیوز»، دولت محافظه کار یونان از دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته تا موضوع سرنوشت پناهجویان را در اولویت قرار دهد. بسیاری از پناهجویان موریا اکنون پس از آتش سوزی اخیر در این اردوگاه به همراه کودکانشان حتی پتو و روانداز برای خواب شبانه ندارند.

«کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان روز پنجشنبه گذشته در جریان اجلاس کشورهای جنوب اروپا در جزیره کرس فرانسه گفته بود اتحادیه اروپا باید شعار همبستگی را به یک سیاست واقعی عمل همبستگی تبدیل کند. ما باید بحران مهاجرت را در کانون مذاکراتمان قرار دهیم و بسیار مشخص تر سخن بگوییم.

مقامات دولتی یونان یک کشتی و دو ناو نیروی دریایی را برای اسکان موقت مهاجران آواره شده به کمک گرفته‌اند. با این حال در شرایطی که افراد ضعیف‌تر از جزیره منتقل شده‌اند، یونان هنوز برنامه‌ای برای بخش اعظم پناهجویان که در خیابان‌ها سرگردان هستند ارائه نکرده است.

انتقادها متوجه اتحادیه اروپاست؛ یک نماینده پارلمان اروپا با انتقاد از وضعیت پناهجویان در جزیره لسبوس ، مقامات اتحادیه اروپا را به نداشتن اراده برای حل معضل موجود متهم کرد.

«فیلیپ لمبرتس» نماینده پارلمان اروپا و رئیس مشترک اتحاد آزاد سبزها- اروپا روز جمعه به یورونیوز گفت در سطح این قاره ابدا" اراده‌ای برای حل مشکل دیده نمی‌شود، در حالی که اتحادیه توانایی این کار را دارد.

او گفت: اگر حتی می‌خواستیم تمامی پناهجویان را از سراسر جزیره جمع کنیم تنها کافی بود از هر شهر اروپایی بالای سی‌هزار نفر بخواهیم یک نفر را قبول کند. تنها یک نفر.

پیشتر «مارگاریتیس اسکیناس» معاون کمیسیون اروپا و مسئول امور مهاجران در این کمیسیون اعلام کرده بود که به نخست وزیر یونان اطمینان داده که اتحادیه اروپا حاضر است‌ فورا" در تمامی سطوح به یونان کمک کند.

«ایلوا جوهانسن» کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا گفته با هزینه انتقال فوری ۴۰۰ کودک و نوجوان بی‌سرپرست از این جزیره موافقت کرده است.

اعتراض پناهجویان به ساخت اردوگاه جدید

قرار است دولت یونان با کمک‌ اتحادیه اروپا یک اقامتگاه موقت برای پناهجویانی ایجاد کند که در آتش‌سوزی بی‌سرپناه شده‌اند.

پناهجویان در یک تظاهرات اعتراضی، خواستار آن شدند که یونان به آن‌ها اجازه دهد تا به آلمان بروند؛ هزاران نفر از مهاجران و همچنین ساکنان جزیره لسبوس در اعتراض به احداث اردوگاه جدید برای اسکان مجدد پناهجویان، اعتراض کردند. پناهجویان می‌خواهند که توسط کشورهای اروپایی پذیرفته شوند و زندگی اردوگاهی را وداع گویند. ساکنان جزیره نیز مایلند که کمپ جدید ساخته نشود تا مهاجران و پناهجویان از جزیره آنها به جا و کشور دیگری منتقل شوند.

ارتش یونان بازسازی اردوگاه موریا را در میانه اعتراضات از سر گرفته است.

نگرانی از شیوع کرونا

این اعتراض‌ها در حالی است که نایب رئیس کمیسیون اروپا گفته اردوگاه موریا که بزرگترین اردوگاه پناهجویان در اروپا به شمار می‌رود، به محلی مدرن تبدیل خواهد شد.

این در حالی است که مقامات محلی در جزیره لسبوس با این طرح مخالفت کرده و ساکنان این جزیره تلاش‌های سازمان‌های امدادرسانی برای رساندن غذا به هزاران پناهجو را مختل کرده‌اند.

شماری از ساکنان معترض جزیره لسبوس گفته‌اند که بیش از هر چیز از گسترش کووید- ۱۹، نگران هستتند؛ اوایل هفته جاری آزمایش کرونای ۳۵ تن از ساکنان اقامتگاه موریا مثبت اعلام شد. آنها باید تحت مراقبت قرار می‌بودند اما پس از بروز هرج و مرج بر اثر آتش‌سوزی مخفی شده‌اند.

بسیار از پناهجویان هم از این بابت نگران هستند و معتقدند که اگر مسوولان برای جلوگیری از گسترش ویروس سهل‌انگاری کنند، هزاران پناهجو در معرض خطر ابتلای سریع خواهند بود.

سازمان‌های حقوق بشری هنوز واکنشی نسبت به اتفاق‌های رخ داده در اردوگاه موریا نشان نداده‌اند و جای خالی آنها در این فاجعه انسانی بسیار ملموس است.

https://per.euronews.com/۲۰۲۰/۰۹/۱۱/mep-philippe-lamberts-says-moria-migrant-camp-an-insult-to-european-values

https://www.ledauphine.com/societe/۲۰۲۰/۰۹/۱۱/europe-qui-veut-accueillir-les-sans-abri-de-lesbos

https://www.rts.ch/info/suisse/۱۱۵۹۶۳۴۹-la-suisse-envisage-daccueillir-۲۰-mineurs-du-camp-de-moria.html

https://per.euronews.com/۲۰۲۰/۰۹/۱۱/moria-migrants-and-greek-islanders-protest-over-new-camp

https://www.lemonde.fr/international/article/۲۰۲۰/۰۹/۱۱/incendie-du-camp-de-lesbos-dix-pays-europeens-prendront-en-charge-۴۰۰-migrants-mineurs_۶۰۵۱۸۱۳_۳۲۱۰.html

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha