"مجید نامی" امروز در گفتو گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: از ابتدای امسال تاکنون تولید پوشاک با نوساناتی همراه بوده، اما در مجموع وضعیت تولید از نظر تولید کنندگان راضیکننده بوده است.
وی گفت: پیشبینی میشد با توجه به ممنوعیتهای یاد شده و بسته شدن مرزها، وضعیت بهتری را شاهد باشیم، اما شیوع کرونا و افت وضعیت اقتصادی مردم سبب شد تا حجم بازارها کوچکتر شود.
نامی خاطرنشانکرد: امروز سهم برندهای ایرانی در بازار در مقایسه با پارسال به مراتب افزایش یافته است.
نگرانی از تداوم تعطیلیها
وی ادامهداد: با وجود همه مشکلات موجود، اما کار تولیدی در واحدها همچنان ادامه داشته و برنامهریزی برای بازار شب عید نیز وجود دارد، اما تولیدکنندگان نگرانند که تعطیلیهای کرونایی به شب عید نیز کشیده شود.
این مقام صنفی یادآور شد: پارسال شب عید، تولیدکنندگان و شرکتها صدمات و ضرر و زیانهای زیادی متحمل شدند و بین ۸۰ تا ۹۰ درصد میزان فروشهایشان کاهش داشته است.
وی اضافهکرد: این وضعیت سبب افزایش انباشت پوشاک در انبارها شد، زیرا با توجه به فصلی بودن پوشاک و تغییر سریع مد و فشن، لباسها در دیگر فصلها مورد اقبال و استقبال مردم قرار نمیگیرد.
چالشهای تولیدکنندگان
نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، در ادامه به برخی چالشهای اساسی فراروی تولید اشاره کرد و گفت: این روزها تخصیص ارز و روند حواله زدن برای خریدهای خارجی، فرآیندی زمانبر و طولانی است که سبب میشود تامین مواد اولیه و زنجیره تامین در داخل با مشکلاتی مواجه باشد.
وی بیانداشت: مشکلات خرید مواد اولیه، تجهیزات و ماشینآلات با وجود تحریمهای یک جانبه آمریکا بر علیه صنعت نساجی که از سال گذشته اجرایی شده، همچنان ادامه دارد.
این مقام صنفی، به دشوار شدن و طولانیتر شدن فعالیتهای شرکتهای حملو نقلی نیز اشاره کرد و ادامه داد: بهطور مثال اگر کالایی در گذشته یک ماه برای رسیدن به ایران زمان نیاز داشت، این روزها به دو ماه افزایش یافته، زیرا شرکتها ناچار به دور زدن تحریمها از مسیرهای مختلف برای ردیابی نشدن هستند.
وی به نوسانات شدید نرخ ارز نیز اشاره کرد و افزود: این مساله سبب شده تا برخی تامینکنندگان مواد اولیه به هیچ عنوان ندانند که کالاهایشان را با چه قیمتی به فروش برسانند و این عامل نیز به سختتر شدن تامین مواد اولیه در داخل میافزاید.
نامی تصریحکرد: همه مشکلات یاد شده ناشی از دو عامل اصلی تحریمها و برخی سیاستهای نادرست داخلی است که در این میان، نقش سیاستهای غلط داخلی، بیثباتیها از جمله نوسانات نرخ ارز و بخشنامهها و دستورالعملهای مختلف در بازار به مراتب بیشتر است، زیرا بههر حال تولیدکنندگان راه دور زدن تحریمها را یاد گرفتهاند.
وی خاطرنشانکرد: بخش خصوصی سال گذشته با پیشبینی تحریمها، ذخیره مناسبی برای تامین مواد اولیه داشته و در ماههای گذشته بازار را سرپا نگه داشتهاند، اما در مجموع بازار کوچکتر شده و گاهی اوقات کمبودهایی در بازار به وجود میآید.
این مقام صنفی گفت: برخی واردکنندگان و سوء استفادهکنندگان نیز به افزایش غیرمنطقی قیمت مواد اولیه در بازار میپردازند، بهطوری که هر زمان تاخیر در تامین ارز اتفاق افتاده، نرخ مواد اولیه دست تجار نیز افزایش یافته است.
وی گفت: الیاف اکریلیک، پنبه، ویسکوز، برخی از انواع نخ و بخشی از پارچههایی که به اندازه کافی در داخل تولید نمیشوند، عمده مواد اولیهای هستند که باید وارد شوند.
به گزارش ایرنا، آمارها حاکی از صادرات ۳۵ میلیون دلاری پوشاک از ابتدای امسال تا پایان مردادماه است.
هرچند آمارهای جدید هنوز جمعبندی و نهایی نشده، اما بررسیها نشاندهنده رشد ۳۰ درصدی صادرات پوشاک تا پایان آبانماه است.