بیرجند - ایرنا - سامانه بارشی جدید که وارد خراسان جنوبی شده است، امروز (یکشنبه) تقویت می‌شود و احتمال سیلابی شدن برخی مسیل‌ها، وقوع روان آب و آبگرفتگی معابر عمومی نیز وجود دارد.

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: توده هوای ناپایدار به‌تدریج از اواخر وقت روز شنبه (۱۵ آذر) نفوذ کرد و سامانه بارشی از امروز تا روز سه‌شنبه در منطقه فعال خواهد بود.

جواد نخعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: این سامانه از عصر امروز تا فردا (دوشنبه) اوج می‌گیرد و وقوع روان آب، آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها بخصوص در نیمه شرقی و مناطق جنوبی قابل پیش بینی است.

وی گفت: مطابق با الگوی نقشه‌های پیش یابی و تصاویر ماهواره‌ای امروز و فردا بارش شدید باران و رعد و برق و در مناطق کوهستانی بارش برف و تگرگ پیش بینی می‌شود.

وی بیان کرد: اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی پیرو هشدار هواشناسی سطح زرد که ۱۳ آذر ماه منتشر شد، برای این وضعیت هشدار سطح نارنجی (آمادگی) را صادر کرده است.

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی افزود: کاهش دید افقی بر اثر مه شدید از دیگر موارد این هشدار است و به لحاظ دمایی نیز از صبح سه‌شنبه تا پایان هفته کاهش قابل ملاحظه دمای هوا، سرما و یخبندان شبانه در منطقه فراگیر خواهد شد.

کاهش محسوس دما از روز سه‌شنبه 

وی از کاهش ۸ تا ۱۲ درجه دما در این مدت خبر داد و گفت: روزهای پایانی هفته سرما و یخبندان شبانه در خراسان جنوبی گسترش می‌یابد و لازم است مردم به ویژه کشاورزان تمهیدات لازم را به کار گیرند.

نخعی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته دمای مرکز استان به ۲ و ۱۵ درجه سانتی‌گراد رسید افزود: سربیشه با دمای منفی چهار و طبس با ۱۹ درجه سلسیوس به ترتیب خنک‌ترین و گرمترین نقاط استان بودند.

در پی هشدار هواشناسی و تشدید فعالیت سامانه بارشی ۱۷۴ تیم امدادی و عملیاتی در خراسان جنوبی به حالت آماده‌باش درآمدند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی دیروز (شنبه) در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان خراسان جنوبی گفت: هرچه میزان آگاهی‌بخشی‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها قبل از بروز شرایط بحرانی بیشتر باشد، مطمئنا مردم برای مواجهه با موقعیت پیش آمده آمادگی بیشتری دارند و در نتیجه حجم خسارت‌هایی که رقم می‌خورد، کمتر خواهد بود. 

ناصر خوش خبر تاکید کرد: فرمانداران به عنوان مدیریت عالی هر شهرستان و دستگاه‌های اجرایی به فراخور وظیفه و جامعه هدفی که دارند، باید نسبت به اطلاع‌رسانی درخصوص شرایط بحرانی اقدام کنند و از ظرفیت رسانه‌ها و صدا و سیما در این شرایط باید به نحو مقتضی استفاده شود.

وی گفت: همه دستگاه‌های خدمات‌رسان از جمله هلال احمر، اورژانس، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید در حالت آماده‌باش کامل باشند و راهدارخانه‌ها هم با تامین امکانات و تجهیزات لازم برای استقرار و پذیرایی از مردم آماده باشند. 

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: فرمانداران، پیش بینی لازم برای اسکان و استقرار اضطراری افراد حادثه دیده به ویژه در مناطق پربارش را داشته باشند و توزیع پایگاه‌های امدادی به گونه‌ای باشد که همه مناطق به سرعت پوشش داده شوند.