به گزارش ایرنا، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز یکشنبه ۱۶ آذرماه در نشست مشترک دبیران تشکلهای دانشجویی این دانشگاه که به مناسبت روز دانشجو بهصورت مجازی برگزار شد، عنوان کرد:جنبش دانشجویی از گذشته در راس جنبشهای قشر فرهیخته بوده است و انجمنهای اسلامی به عنوان پیشگام جنبشها از قبل از انقلاب فعالیتهای خود را در دانشگاه تهران آغاز کردند.
مهدی ماندگاری افزود: از آن زمان تاکنون وظیفه تشکلهای دانشجویی مبارزه با نابسامانیهای جامعه بوده است؛ همچنین آنان سعی کردهاند آرمانهایی را که در دانشگاهها توسط قشر فرهیخته مطالبه میشود بهصورت واضح بیان کنند.
استکبارستیزی و مبارزه با استبداد داخلی وظیفهای همیشگی
او با بیان اینکه وظیفه تشکلها و جنبش دانشجویی از دیرباز تاکنون استکبارستیزی و مبارزه با استبداد داخلی بوده است، ابراز داشت: دانشگاه از لحاظ جایگاه و وظیفهای که دارد گروه هدف قشر روشنفکر جامعه است و خود را با تفکر و جریان روشنفکر جامعه همراه میکند.
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: انجمنهای اسلامی سعی کردند در دورانهای مختلف با فراز و نشیبهای سیاسی و امنیتی که از سوی دولتهای مختلف اعمال شد، هویت و آزادی بیان خود را حفظ کنند.
این دانشجو با اشاره به اینکه با گذشت چند دهه، نقش انجمنهای اسلامی به دلیل برخوردهایی که با آنها صورت گرفته، کمرنگتر شده است، اظهار داشت: هر چه میگذرد تفاوت نسل در دانشگاهها دیده میشود و این، باعث میشود مطالبات دانشجویان و آرمانخواهی آنان متفاوت شود.
ماندگاری، تفاوت جنبشها و انجمنهای اسلامی را نه ناشی از اختلاف در هدف بلکه برآمده از اختلاف در شیوه و مسیر رسیدن به آرمانها عنوان کرد و افزود: این تفاوت دیدگاه باعث پویایی و رشد است و چنانچه به مرور رخ دهد، نشاطی در دانشگاهها ایجاد میشود که سبب میشود دانشگاه پایگاه احزاب نشود و از تشکلها نیز به عنوان ابزار فعالیتهای سیاسی استفاده نشود.
وی با بیان اینکه انجمن اسلامی دانشجویان همیشه سعی کرده است، آرمانهای اوایل انقلاب یعنی استقلال و آزادی را با شرایط موجود جامعه دانشگاهی تطبیق دهد، گفت: برخی دانشجویان با گرایشهای مختلف درباره دوری از احزاب صحبت میکنند؛ اما امیدواریم اگر دولتی روی کار آمد که همسو با تفکرات برخی از آنهاست، همچنان به موضعگیریهایی که در گذشته به آن متکی بودهاند، پایبند بمانند.
نقش تشکلهای دانشجویی و جنبش دانشجویی کمرنگ شده است
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: بعد از فراز و نشیبهای جنبش دانشجویی به مرور زمان قدرت نهادهای دانشجویی تضعیف شد و به نقطهای رسیدیم که نقش تشکلهای دانشجویی و جنبش دانشجویی به دلیل کم ارزش تلقی شدن از سوی مسوولان و برخی موانع فراروی دانشجویان کمرنگ و کم فروغ شده است.
وی بیان کرد: اگر دانشجویان روحیه مطالبه گری خود را از دست ندهند و همچنان آرمانخواه باشند، نمایندههای مجلس نماینده اقلیت نخواهند بود؛ چراکه مشارکت کم مردم در انتخابات خود، اعتراضی سیاسی بهشمار میرود و اگر تشکلهای دانشجویی با مردم همراه باشند، میتوانند همچنان مطالبهگری کنند و به دور از هر گونه سیاسیکاری و سیاسیبازی وظیفه خود را به درستی انجام دهند.
ماندگاری افزود: برخی، نقش بسزایی در کمرنگ کردن نقش تشکلهای دانشجویی داشتهاند و این روحیه در جامعه هم ایجاد شده است که براساس آن مردم اعتراض خود را با عدم مشارکت در انتخابات و نپذیرفتن نامزدهایی که از فیلترهای مختلف عبور کردهاند، نشان میدهند.
او عنوان کرد: این روحیه و این مصلحتاندیشی در جامعه و دانشگاه باعث تضعیف جایگاه نظام و دوری از آرمانهای انقلاب میشود.
جنبشهای دانشجویی امروز قابل مقایسه با دهه ۷۰ و ۸۰ نیست
مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست، رسالت تشکلهای دانشجویی را در دهه پنجم انقلاب مواجهه با چالشهای موجود برشمرد.
محمدحسین اسفندیاری افزود: امروز جامعه دچار بحران است و جنبش دانشجویی بیش از سایر اقشار جامعه وظیفه دارد با این چالشها رویارویی کند.
او با اشاره به اینکه تجربههای موفقیتآمیزی در سالهای قبل و بعد از انقلاب نصیب جنبشهای دانشجویی شده است، گفت: گاهی موفقیتی رخ میدهد و تشکلی دانشجویی قضیهای را به سرانجام میرساند؛ اما بعدا معلوم میشود که تشکل در خدمت برخی افراد سودجو و سیاستمدارها بوده و دچار سیاسیکاری شده است.
این دانشجو این اتفاق را مبتلابه همه تشکلهایی دانست که در عرصه سیاست نقشآفرینی کردهاند و افزود: جامعه امروز به بلوغ رسیده است و مخصوصا بعد از انتخابات ۹۲ و ۹۶ همه تشکلهای دانشجویی به این نتیجه رسیدند که نباید اعتبار خود را در انتخاباتی هزینه کنند.
مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشجویان را در برخی مسائل، پیادهنظام و عمله سیاسی برای پیشبرد اهداف افراد سودجو خواند و گفت: این اتفاق ممکن است برای هر طیفی با هر عقیدهای رخ دهد؛ اما امروز به بلوغی رسیدهایم که خود بتوانیم مسائل اصلی را اولویت بندی کنیم.
وی افزود: در دهههای ۷۰ و ۸۰ تشکلها به دو طیف انجمنی و بسیجی تبدیل میشد که هنرشان تنها درگیری باهم بود؛ بنابر این سر دانشجو به مسائل سادهای مانند مسائل صنفی گرم میشد؛ ولی جنبشهای دانشجویی امروز قابل مقایسه با دهههای ۸۰ و ۷۰ نیست.
اسفندیاری اظهار کرد: جو سیاسی و آسیبهای اقتصادی موجود باعث شده ۹۹درصد دانشجویان در سراسر کشور نسبتی با جنبش دانشجویی نداشته باشند و نقشآفرینی خود را فراموش کنند، آنها مانند دانشآموزانی هستند که آمدهاند درس بخوانند و بعد از آن شغلی بیابند و برایشان مهم نیست که در کف جامعه چه رخ میدهد؛ این درحالی است که تشکل اسلامی دانشجویی باید برای هدایت دانشجویان برنامه داشته باشد.
او افزود: تا وقتی نتوانیم دانشجویان را به سمت نقشآفرینیهای سیاسی و اجتماعی جلب کنیم، تحول رخ نمیدهد.
این دانشجو شاخصه تشکل دانشجویی را انسانسازی دانست و گفت: اینکه به اسم کنشگری فقط مطالبه و انتقاد کنیم و شعار دهیم مملکت اصلاح نمیشود، تشکل دانشجویی علاوه بر بعد انتقادی وظیفه انسانسازی دارد و باید راه حل ارائه دهد.
اسفندیاری گفت: تشکل فرصتی است برای آزمون و خطا و باید به آن مبانی فکری تزریق شود تا هویت انقلابی پیدا کند و مسوولیت بر عهده گیرد.
مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز انسانسازی و تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی و کنشگری را وظیفه تشکلها دانست و ابراز کرد: برخی تشکلهای دانشجویی فکر میکنند چون قشر فرهیخته هستند باید صدای روشنفکران غربزده باشند و به جای آنکه فریاد عدالتخواهی مردم باشند، سرشان به مکاتب روشنفکری و مباحث فلسفی گرم میشود و در بدترین حالت هم به عمله سیاسی بدل میشوند؛ اما دیگر دوران سیاستبازیها تمام شده است.
این دانشجو با بیان اینکه کشور از سیاسیکاریها آسیب دیده است، گفت: در انتخابات مجلس یازدهم، درصد مشارکت ۴۲ درصد بود که این یعنی حداقل مشارکت. به بیان دیگر، نماینده کنونی مجلس، نماینده اقلیت است و چنین بحرانی برای نخستین بار در جمهوری اسلامی رخ میدهد.
ایجاد آشتی بین مردم و نظام از مهمترین اهداف تشکلهای دانشجویی است
وی ایجاد آشتی بین مردم و نظام را از مهمترین اهداف تشکلهای دانشجویی برشمرد و عنوان کرد:دانشجو نباید صدای قشر مرفهِ بیدردِ سیاسی کارِ غربزده حزبی باشد، بلکه باید فراحزبی و مردمی باشد و این مهم از رهگذر غربالهایی که صورت میگیرد باعث ارزیابی هویت تشکلها خواهد شد.
مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در اوایل انقلاب تنها دو قطبی موجود اسلام و استکبار بود، گفت: روز دانشجو هم یک مناسبت استکبارستیزانه است؛ اما بعد از انقلاب برخی دو قطبیهای کاذب شکل گرفته است؛ مثلا دو قطبی چپی و راستی، باحجاب و بیحجاب و عدالت و آزادی.
اسفندیاری مطالبهگری، کنشگری، آرمانخواهی، عدالتخواهی، فرهنگسازی، انسانسازی، مدیریت جهادی، مبارزه با اشرافیگری و رسیدگی به بعد علمی و پژوهشی را ماموریت تشکلهای دانشجویی دانست.
در بیانیه گام دوم انقلاب، راه مشخص است
دبیر ستاد یادواره شهدای دانشجویان علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست با بیان اینکه دانشگاه باید بتواند جنبش نرمافزاری همه جانبه و عمیق در اختیار کشور بگذارد، گفت: دانشجویان فارغالتحصیل باید اهل کار و تلاش باشند تا بتوانند زندگی پر جنب و جوش دوره دانشجویی را به جامعه هم انتقال دهند تا بنای حقیقی یک جامعه آباد و عادلانه مبتنی بر تفکرات اسلامی را بگذارند.
محمدرضا تنگاب در تعریف روشنفکر گفت: روشنفکر کسی است که شرایط زمان را درک کند. دانشجوی حقیقی باید روشنفکر باشد و بتواند باعث اعتلای کشور شود و با توجه به اقتضائات زمان تصمیمگیری کند.
وی توجه به علماندوزی را از بزرگترین آرمانهای جامعه دانشجویی دانست و افزود: فرق جوان دانشجو با سیاسیکار در این است که باید همزمان که دانش میآموزد، حرفش را صریح بزند و براساس واقعیات موجود تصمیم گیری کند.
این دانشجو با اشاره به اینکه دانشجویان پیرو خط امام (ره) طبق آرمانهایشان عمل میکردند، گفت: مظهر شهامت و سرعتعمل آن دانشجویان بودند؛ نه دانشجویانی وابسته که آرمانهای خود را فراموش کردهاند.
تنگاب بیان داشت: برخی گمان میکنند در گام دوم انقلاب راه نامشخصی داریم درصورتیکه اگر بیانیه گام دوم به درستی بخوانیم، میبینیم راه مشخص است و هرکس باید ببیند با توجه به نقشش چه حرکتی را می تواند شروع کند و ادامه دهد.