بجنورد- ایرنا- مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی گفت: نیکوکاران بجنوردی چهار میلیارد ریال برای آزادی زندانیان مالی جرایم عمد و غیرعمد، با اولویت رهایی زنان از بند گلریزان کردند.

عبدالرحیم گرجی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان کمک دیروز در آیین جشن گلریزان برای آزادی قدیمی ترین زندانی معسر استان جمع آوری شد.

وی افزود: با تحقق آزادی قدیمی ترین زندانی استان، که ۲۳ سال از عمر خود را در زندان گذرانده است، حدود ۲۰ نفر از زندانیان با کمک دستگاه قضایی از زندان های خراسان شمالی آزاد خواهند شد.

گرجی اظهار داشت: آیین گلریزان باهدف رهایی قدیمی ترین زندانی در استان و همچنین آزادی تعدادی زن زندانی برگزار شده که برای آزادی آنان به ۲ میلیارد و ۶۷۰ میلیون ریال مشارکت نیاز بود.

وی با قدردانی از مشارکت نیکوکاران افزود: نیکوکاران و خیران در این جشن مساعدت خوبی داشتند که زمینه آزادی شمار بیشتری از زندانیان را فراهم آوردند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی خراسان شمالی گفت: برخی از زندانیان به دلیل یک حادثه و یک اشتباه، محکوم به چندین سال حبس می شوند که این مددجویان پس از سالها تحمل حبس، از کرده خود پشیمان و به نوعی متنبه می شوند.

گرجی افزود: خانواده های زندانیان دچار آسیب های اجتماعی می شوند و هم اینک تلاش می کنیم تا با کمک خیران این مددجویان را به آغوش خانواده بازگردانیم.

وی گفت: تلاش مجموعه زندان ها، کاهش هدفمند جمعیت کیفری در زندانها است.

میزان بازگشت به زندان مددجویان آموزش دیده در برنامه‌های اصلاح و تربیت به ۲ تا سه درصد رسیده که این نرخ در بقیه زندانیان ۱۵ درصد است.

برخی بدهکاران که هم اینک در زندان های این استان تحمل حبس می کنند با بدهی بسیار ناچیز به زندان افتاده‌اند اما توانایی مالی برای پرداخت آن را ندارند.

هم اینک حدود هزار و ۴۰۰ مددجو در زندان‌های خراسان شمالی تحمل حبس می‌کنند که ۳ درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

در هر یک از شهرستان‌های بجنورد، شیروان و اسفراین یک زندان وجود دارد و یک کانون اصلاح و تربیت و یک بازداشتگاه نیز در بجنورد دایر است.