زنجان - ایرنا - رییس انجمن داروسازان استان زنجان گفت: واکسن آنفلوانزا با تاخیر و به تعدادی محدود در داروخانه‌های زنجان توزیع می‌شود که در شرایط کنونی تزریق آن تا حدود زیادی برای گروه‌های هدف تاثیرگذار است.

 دکتر مهدی بیگدلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مقرر شده تعدادی محدود واکسن آنفلوانزا در داروخانه های این استان نیز توزیع شود که این کار پس از ثبت در سامانه تی تک انجام و سپس به مراجعه  کنندگان عرضه خواهد شد.

وی اضافه کرد: هر فردی می‌تواند فقط یک واکسن آنفلوانزای مورد نیاز خود را با ارایه کد ملی از داروخانه‌ها دریافت کند و بیشتر از آن امکان پذیر نیست.

این مسؤول ادامه داد: عموم مردم در شرایط همه گیری کرونا پروتکل های اعلام شده را رعایت می کنند، به نحوی که تجمعات به ویژه دورهمی ها تا حدود زیادی کاهش یافته، براین مبنا می توان همین  اصول را  نیز برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزا  توصیه کرد.

وی اظهار داشت: بر این مبنا در صورت توزیع واکسن آنفلوانزا به داروخانه های استان توصیه می شود که همچنان گروه‌های هدف نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند، که پیش از این از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی برای تعدادی از گروههای هدف این مهم انجام گرفته است.

 رییس انجمن داروسازان استان زنجان ادامه داد: با توجه به محدد بودن تعداد واکسن آنفلوانزا تا کنون مدیریت توزیع آن برای دیگر گروهها هنوز مشخص نیست اما تزریق واکسن برای گروههای هدف موثر است.

وی اظهار داشت: هر چند اقدامات پیشگیرانه در کاهش ابتلا به بیماری ها نقش مهم و اساسی دارد اما می توان گفت در صورت تزریق واکسن از سوی  گروههای هدف تقریبا ۶۰ درصد از ابتلا به این بیماری جلوگیری می کند.

یک متخصص بیماریهای عفونی بیمارستان ولی عصر(عج) زنجان نیز با اشاره به اینکه تزریق واکسن آنفلوانزا برای گروههای هدف حداکثر تا آخر دی تاثیر گذار است، گفت:  پس از گذشت این مدت کارآیی واکسن کاهش می یابد، چرا که سه هفته از زمان تزریق طول می کشد تا ایمنی لازم را ایجاد کند.

دکتر احمدرضا مبین خاطرنشان کرد:  افراد بالای ۶۵ سال، افراد دارای بیماری های تنفسی، از قبیل آسم، سی ای پی دی، بیمارانی که به هر نوعی سیستم ایمنی بدنشان تضعیف شده شامل بیماران کلیوی، پیوندی، بیمارانی که داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند، بیماران قلبی و عروقی، زنان باردار  سالمندان و کارکنان در خانه های سالمندان، کادرهای پزشکی و همه افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، جزو گروههای پر ریسک برای تزریق این نوع واکسن هستند.

به گزارش ایرنا، پیش از این نیز سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده بود که علاوه بر واکسن‌های توزیع شده در شبکه بهداشتی کشور برای گروه‌های پر خطر، ۶۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوانزای وارداتی با ارز نیمایی در شبکه داروخانه های کشور توزیع شد.

کیانوش جهانپور خاطرنشان کرد: از اوایل مهر ماه در چند مرحله حدود ۲.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا به کشور وارد و در شبکه بهداشتی کشور برای گروه های پر خطر شامل کادر بهداشت و درمان، زنان باردار، بیماران خاص و صعب العلاج مانند افراد مبتلا به بیماری های کلیوی به صورت رایگان تزریق شد.