۶ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۲۱
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85579288
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مطالبات از سازمان‌های بیمه‌گر، چالش داروخانه‌های زنجان

زنجان - ایرنا -مطالبات از سازمان‌های بیمه گر، چالش داروخانه‌های استان زنجان است که در صورت رفع شدن نقش موثری در ارتقای خدمات دهی این مراکز به شهروندان ایفا می‌کند.

به گزارش ایرنا، در زمان حاضر بیش از ۱۵۲ داروخانه بدون احتساب داروخانه‌های بیمارستانی در استان فعال است که از این تعداد ۱۸ مورد به صورت شبانه روزی خدمت رسانی می‌کند.

از مجموع کل داروخانه های استان، ۹۶ داروخانه به شهرستان زنجان اختصاص دارد که از این تعداد ۱۳ داروخانه به صورت شبانه روزی فعالیت می کند.

داروخانه ها به صورت مستقیم با داروسازی و انواع داروها سروکار دارند و حلقه ای مهم و حیاتی در درمان بیماری ها هستند و فعالان این عرصه همپای پزشکان نقش تعیین کننده ای در ارایه خدمات مفید درمانی و دارویی به بیماران را برعهده دارند.

با توجه به اهمیت این موضوع، خبرنگار ایرنا با دکتر محمدباقر آیت الهی رئیس انجمن داروسازان زنجان درباره چالش ها و مشکلات این شغل گفت و گو کرده است.

مطالبات از سازمان‌های بیمه‌گر، چالش داروخانه‌های زنجان

ایرنا: هم اکنون داروخانه ها با چه چالش های مواجه هستند؟

برخی از چالش های داروخانه ها مزمن است و به رغم اینکه می توان آنها را حل کرد، اما متاسفانه هیچ وقت به طور کامل برطرف نشده است.

یکی از چالش های مهم کنونی و ادامه دار، مطالبات داروخانه ها از سازمان های بیمه گر به ویژه سازمان های بیمه گر پایه است.

پس از اجرای طرح دارویار، تعهدات سازمان های بیمه گر و دولت افزایش یافت به طوری که بخشی از آن را دولت متعهد شد که از طریق سازمان هدفمندی یارانه ها پرداخت کند و از طرفی سازمان های بیمه گر هم سهم خودشان را پرداخت کنند.

در ماههای اول این کار به سرعت انجام می شد ولی هم اکنون متاسفانه پرداختی سهم دارو از محل دارویار با تاخیر ۶ ماهه انجام می شود، از سوی دیگر وضعیت سازمان های بیمه گر نیز در این حوزه مناسب نیست.

البته پرداختی سازمان بیمه سلامت تا حدودی منطقی بوده است و تاخیر زیادی ندارد و در مجموع بیشترین چالش داروسازان در این بخش مربوط به سازمان تامین اجتماعی است که آنگونه که باید و شاید به تعهدات آنها عمل نمی شود.

هم اکنون داروخانه ها با مشکلات مالی و تامین سرمایه در گردش مواجه هستند و اگر در این خصوص اقدام عاجلی صورت نگیرد، به طور قطع در نیمه دوم سال مشکلات آنها بیشتر خواهد شد.

به همین منظور یکی از اولویت های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت چهاردهم به موضوع حل مشکلات دارو و مسائل دیگر آن اختصاص یافته که بسیار امیدوارکننده است.

مطالبات از سازمان‌های بیمه‌گر، چالش داروخانه‌های زنجان

ایرنا: از دیگر چالش های داروخانه ها چیست؟

متاسفانه بعد از اجرای طرح دارویار پرداختی ها با تاخیر و غیر منظم از سوی سازمان های بیمه گر پرداخت می شود، به طور مثال برخی از داروخانه ها مطالبات سال ۱۴۰۱ و نیمه اول ۱۴۰۲ خود را دریافت نکرده اند.

از سوی دیگر قرارداد داروخانه ها با مراکز طرف قرارداد، یک طرفه و تحمیلی است که وضعیت خوبی نیست، اگر برای این موضوع نیز چاره اندیشی نشود، داروخانه ها به طور قطع با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

از دیگر چالش ها موضوع افزایش قیمت داروهاست که بروز همین مساله موجب شده داروخانه ها برای تامین نقدینگی به ویژه برای خرید دارو به منابع مالی و سرمایه در گردش نیاز داشته باشند.

از طرفی محدودیت های مالی ایجاد شده طی ۲ سال گذشته از سوی بانک های عامل موجب شده پرداخت تسهیلات برای فعالان این صنف سخت گیرانه باشد و به عبارتی فعالان این صنف دیگر نمی توانند منابع لازم را دریافت کنند و همین مساله آنها را دچار مشکل کرده است.

مطالبات از سازمان‌های بیمه‌گر، چالش داروخانه‌های زنجان

ایرنا: در زمان حاضر تاسیس داروخانه بر چه اساس و معیاری انجام می شود؟

هم اکنون تاسیس داروخانه ها طبق آئین نامه ای است که در سال ۱۴۰۰ از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شد.

طبق این آئین نامه برخی محدودیت هایی که در آئین نامه قبلی وجود داشت برداشته شد هرچند این آئین نامه می توانست اصلاح شده و منطقی‌تر ارائه شود.

تصور بر این بود که اگر مجوز صدور و تاسیس داروخانه آزاد شود مشکل مردم برطرف می شود در صورتی که چنین نشد.

در این آئین نامه در تاسیس داروخانه منعی وجود ندارد و هر کسی می تواند نسبت به راه اندازی آن اقدام کند ولی نتیجه آن این شد که مناطق محروم در سطح کشور از دسترسی به خدمات داروخانه ها بی بهره مانده اند و داروخانه ها بیشتر در هسته مرکزی و پر ترافیک مستقر شده و حتی شهرک های اقماری نیز از وجود داروخانه ها بی بهره است.

طی سه سال گذشته بر تعداد داروخانه ها افزوده شد در حالیکه تاسیس صرف داروخانه مشکلی از مردم را حل نمی کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha