ارومیه- ایرنا- محرومیت هشت باشگاه‌ والیبال ایران توسط فدراسیون بین المللی که تیم شهرداری ارومیه نیز یکی از آنان است، امروز به مبحث اصلی عاشقان والیبال در آذربایجان غربی تبدیل شده که عامل اصلی این اتفاق، بدهی سال های گذشته این تیم به "تراویسا" سرمربی اسبق بوده و اکنون مشکل آفرین شده است.

به گزارش ایرنا، ماجرای محرومیت تیم والیبال شهرداری ارومیه از حضور در تورنمنت‌های بین المللی و نقل و انتقالات بازیکنان خارجی هرچند به تازگی به سرتیتر رسانه‌های ورزشی نویس در منطقه تبدیل شده ولی آغاز آن در سال ۱۳۹۵ شکل گرفته است.

در سال ۱۳۹۵ باشگاه شهرداری ارومیه در آرزوی پوشاندن عبای قهرمانی به تیم والیبال خود در لیگ برتر با "یوبومیر تراویسا" مربی سرشناس ایتالیایی به توافق رسید که فقط نیم فصل به طول انجامید.

"تراویسا" به همراه پسر و ۲ نفر دیگر از همراهان خود در شرایطی مسوولیت سرمربی‌گری تیم والیبال باشگاه شهرداری ارومیه را برعهده گرفت که در باشگاه ۶ هزار نفری ارومیه بیش از ظرفیت آن زمان(۱۳۹۵)تماشاگر حضور می‌یافت و دخالت چهره‌های سیاسی برای بهره‌مندی از فرصت به دست آمده در آستانه انتخابات در آن زمان، شرایط پر استرسی بر تیم تحمیل کرده بود.

عدم تحقق انتظارات از تیم مدعی قهرمانی در آن زمان (باخت به بانک سرمایه در خانه و فشار مضاعف هواداران) از یک سو و گرفتار شدن شهرداری‌های کلانشهرها با مشکلات مالی از سوی دیگر نقطه آغازی بر مشکلات میان این مربی ایتالیایی با باشگاه شهرداری ارومیه شد.

تمامی این موارد و عوامل پشت پرده دست به دست هم داد تا "تراویسا" با پایان نیم فصل لیگ برتر، تیم والیبال ارومیه را در ۱۳۹۵ ترک کرده و از ایران خارج شود؛ وی پس از مدتی مدعی شد که شهرداری ارومیه طبق قرارداد بدهی کلانی به او دارد و از این رو علیه این باشگاه در فدراسیون بین المللی شکایت کرد؛ شکایتی که امروز منجر به محرومیت باشگاه شهرداری ارومیه از حضور در مسابقات بین المللی شد و به نظر می‌رسد راهی جز جلب رضایت "تراویسا" ایتالیایی نیست.

مدیریت باشگاه فقط تیم داری نیست

از آنجا که دسترسی‌ها به " تراویسا" ممکن نشد، برآن شدیم تا گفت و گویی با دستیار وی در سال ۱۳۹۵ و زمانی که سرمربی تیم والیبال باشگاه شهرداری ارومیه بود، داشته باشیم؛ "جاوید محسن‌نیا" با اشاره به اینکه بدهی باشگاه به این مربی خارجی باعث محرومیت آن از رقابت‌های بین المللی شده است، گفت: مدیریت باشگاه فقط تیم داری نیست؛ متاسفانه از باشگاه داری حرفه‌ای فاصله زیادی داریم.

این پیشکسوت والیبال ارومیه با بیان اینکه قرارداد "تراویسا" از سوی مدیر برنامه او بر اساس اصول تنظیم شده بود، اظهار داشت: باشگاه شهرداری ارومیه با عمل نکردن به تعهدات خود نه تنها سبب محرومیت تیم والیبال ارومیه از حضور در مسابقات بین المللی شد، بلکه هزینه هنگفتی نیز به بیت المال تحمیل کرد.

محسن نیا با بیان اینکه قرارداد تراویسا با شهرداری ارومیه حدود ۵۰۰ هزار یورو بود، افزود: این مربی خارجی در نهایت به دلیل پایبند نبودن باشگاه شهرداری ارومیه به قرارداد امضا شده با وی، همراه پسرش و به بهانه کریسمس ایران را ترک کرد و سپس شکایتش را به فدراسیون جهانی والیبال برد.

وی افزود: فدراسیون جهانی والیبال پس از مطالعه مفاد قرارداد، به محکومیت باشگاه شهرداری ارومیه رای داده و آن را از خرید بازیکنان خارجی و حضور در تورنمنت‌های بین المللی منع کرد.

وی همچنین به جریمه دیرکرد سالانه قرارداد تراویسا نیز اشاره کرد و ادامه داد: این مبلغ امروز پس از گذشت چهار سال بیشتر از ۵۰۰ هزار یورو خواهد بود.

باشگاه شهرداری ارومیه یک ویترین است

دستیار ایرانی " تراویسا" گفت: از سال ۱۳۹۵ تاکنون باشگاه شهرداری ارومیه سه مدیرعامل عوض کرده ولی هر سه آنان که تحت تاثیر مجموعه شهرداری بودند، نتوانسته اند به مشکلات اقتصادی پایان دهند.

وی نحوه رفتار باشگاه شهرداری ارومیه در پرداخت مطالبات را سلیقه‌ای دانست و افزود: قرارداد برخی افراد با این باشگاه، به طور کامل پرداخت می شود ولی برخی دیگر، همچنان از شهرداری ارومیه طلب دارند و پرداختی صورت نگرفته است.

این پیشکسوت والیبال ارومیه با اشاره به بدهی ۳۰۰ میلیون تومانی باشگاه شهرداری ارومیه به وی، اظهار کرد: این مقدار بدهی از قرارداد سال‌های ۱۳۹۵، ۱۳۹۶و ۱۳۹۷ باقی است؛ این در شان بازیکنان و مربیان ملی و بین المللی نیست که پشت درب‌های این اتاق و آن اتاق شهرداری به انتظار بنشینند تا حق خود را بگیرند.

وی در انتقاد از اینکه مدیرعامل باشگاه شهرداری ارومیه همزمان ریاست هیات والیبال این شهرستان را نیز بر عهده دارد، گفت: ورود به اتاق مدیرعامل این باشگاه، بسیار سخت است و نمی توان به راحتی با وی صحبت کرد.

مفاد قرارداد با "تراویسا" باید قبل از امضا توسط حقوقدانان بررسی می‌شد

در همین راستا "پیمان رضایی" مدیرعامل فعلی باشگاه شهرداری ارومیه که همزمان ریاست هیات والیبال را نیز برعهده دارد، معتقد است که قسمت‌هایی از قرارداد "تراویسا" با باشگاه در سال ۱۳۹۵، کاملاً به نفع این مربی خارجی بود.

وی در این رابطه گفت: پس از قبول مسوولیت در سال ۱۳۹۸، رسیدگی به پرونده "تراویسا" در دستور کار جدی قرار گرفت که در همین راستا با مشاوران حقوقی برجسته کشوری نیز نشست‌هایی برگزار شد.

وی افزود: در بخشی از این قرارداد آمده است که اگر ظرف ۶۰ روز کاری باشگاه شهرداری ارومیه به تعهدات خود عمل نکند، مربی می‌تواند باشگاه را ترک کند؛ این موضوع باید توسط مدیریت وقت و امور حقوقی باشگاه مدنظر قرار می‌گرفت و برای آن یک پروسه خاص تعریف می‌شد.

رضایی ادامه داد: "تراویسا" پس از خروج از ایران به بهانه کریسمس در سال ۱۳۹۵، دیگر بازنگشت و پرونده‌ای نیز علیه باشگاه شهرداری ارومیه در فدراسیون جهانی والیبال در سال ۱۳۹۶ تشکیل داد.

رییس هیات والیبال ارومیه در رابطه با حکم محکومیت باشگاه شهرداری ارومیه در این پرونده، بیان کرد: میزان بدهی به "تراویسا" حدود ۴۳۰ هزار یورو است که فدراسیون به محکومیت باشگاه از حضور در مسابقات بین المللی و نقل و انتقالات بازیکنان خارجی تا پرداخت این مبلغ، رای داده است.

دادگاه تجدید نظر فدراسیون حکم محکومیت باشگاه شهرداری ارومیه را تایید کرد

رضایی با بیان اینکه متاسفانه دادگاه تجدید نظر فدراسیون نیز حکم قبلی محکومیت باشگاه شهرداری ارومیه را تایید کرده است، اظهار داشت: دلیل تایید حکم در دادگاه تجدید نظر ناکافی بودن ادله است.

"تراویسا" از بد قولی باشگاه شهرداری ارومیه ناراحت است

رییس هیات والیبال ارومیه در پاسخ به اینکه مدیریت فعلی باشگاه برای رفع این مشکل چه اقداماتی انجام داده است، گفت: با اطلاع از وضعیت موجود، مسوولیت را پذیرفتم؛ باید اعلام کنم که رایزنی‌ها برای توافق با "تراویسا" از مدتی پیش آغاز شده است؛ از طریق یک رابط در ایتالیا تلاش کردیم که با این مربی خارجی در راستای حل مشکل به توافق برسیم که متاسفانه "تراویسا" اعلام کرد که به دلیل بدقولی‌های مکرر باشگاه شهرداری ارومیه در گذشته، آماده به مذاکره نیست.

بهره‌مندی از ظرفیت دیپلماتیک استاندار آذربایجان‌غربی در رفع این مشکل

رضایی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت دیپلماتیک استاندار آذربایجان‌غربی که قبلا سرکنسول ایران در فرانکفورت آلمان بوده در ارتباط با برخی مقامات بین المللی جهت آغاز مذاکره باشگاه با "تراویسا" بسیار اثرگذر می‌تواند باشد، اظهار داشت: در همین راستا گفت و گوهایی با محمدمهدی شهریاری انجام شده است.

وی، همچنین با اشاره به دستور شهردار ارومیه برای رفع هرچه سریعتر این مشکل، گفت: تمامی تلاش خود را به کار گرفتیم تا ظرف یک ماه آینده مذاکرات با این مربی خارجی آغاز شود.

پرداخت بدهی "تراویسا" در توان باشگاه نیست

مدیرعامل باشگاه شهرداری ارومیه با بیان اینکه کل بودجه این باشگاه برای سال ۱۳۹۹، حدود ۱۳ میلیارد تومان است، افزود: بودجه این باشگاه برای تیم داری در سال‌جاری نزدیک ۱۰ میلیارد تومان می‌باشد؛ اگر بدهی "تراویسا" را با قیمت امروز ارز به طور تقریبی ۱۶ میلیارد تومان حساب کنیم، عملاً باشگاه شهرداری در پرداخت این مقدار پول ناتوان است و باید شهرداری مرکزی وارد عمل شود.

وی ادامه داد: البته پیشنهادی نیز به فدراسیون والیبال کشور داده‌ایم که در آن عنوان شده برای پرداخت بخشی از این بدهی از پول‌های بلوکه شده فدراسیون ایران در خارج استفاده کنیم که هفته آینده در آن رابطه بحث خواهد شد.

رضایی همچنین در رابطه با جریمه دیرکرد پرداخت قرارداد "تراویسا"، اظهار داشت: جریمه دیرکرد با فرانت سوییس محاسبه می‌شود که رقم قابل توجهی نخواهد بود.

مدیرعامل باشگاه شهرداری ارومیه در رابطه با بدهی باشگاه به دستیار ایرانی "تراویسا" نیز مدعی شد که تمامی بدهی باشگاه به وی از دوران همکاری او با این مربی خارجی نیست و مربوط همکاری وی با باشگاه در سال‌های ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ است.

وی افزود: ماجرای بدهی اصلی به "محسنی نیا" نیز به سرمربی‌گری او در باشگاه شهرداری ارومیه پس از ساسان خداپرست در سال ۱۳۹۷ برمی‌گردد؛ شرایطی خاصی به وجود آمده که ما همچنان به دنبال توافق با ایشان برای پرداخت بدهی باشگاه هستیم.

۹۰ درصد بدهی‌های انباشته شده باشگاه شهرداری پرداخت شده است

مدیرعامل باشگاه شهرداری ارومیه با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد بدهی‌های انباشته شده باشگاه شهرداری از سال ۱۳۹۳، پرداخت شده است، اظهار داشت: در تلاشیم تا نام و اعتبار باشگاه شهرداری ارومیه در عرصه ملی احیا شود.

رضایی موفقیت تیم والیبال شهرداری ارومیه را در گرو همدلی دانست و افزود: نباید اجازه دهیم تا اتفاقات تلخ سال ۱۳۹۵، تیم امروز والیبال ارومیه را دچار حاشیه کند.

پرداخت یک طرفه به پرونده "تراویسا" حاشیه ساز است

به نظر می‌رسد تمامی مطالبی که تاکنون در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها در رابطه با درگیری " تراویسای" ایتالیایی با باشگاه شهرداری ارومیه به آن پرداخت شده است، یک بعد دیگر نیز دارد؛ رصد فضای مجازی نشان می‌دهد با وجود حساسیت بالای ورزش دوستان ارومیه‌ای نسبت به محرومیت تیم والیبال شهرشان از حضور در عرصه‌های بین المللی، هیچ خبری در این راستا از مدیرعامل وقت باشگاه شهرداری ارومیه بر خروجی رسانه‌ها نیست و این درحالیست که "احد یوسفی" می‌تواند چراغ راه این ماجرا باشد.

"یوسفی" مدیرعامل باشگاه شهرداری ارومیه در سال ۱۳۹۵ با انتقاد از اینکه تاکنون هیچ رسانه‌ ای  پیگیر مصاحبه با وی در رابطه با موضوع "تراویسا" نشده است، گفت: بنده بارها آن زمان اعلام کردم که اگر در رابطه با این موضوع حساسیتی وجود دارد، لازم است که تمامی ابعاد آن بررسی گردد و از پرداخت یک طرفه به موضوع برای جلوگیری از حاشیه سازی پرهیز شود.

یکی از همراهان "تراویسا" دچار بیماری بود

بررسی‌های خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که بدهی مربوط به این مربی خارجی تنها مختص خودش نیست و شامل همراهانش نیز می‌شود.

مدیرعامل وقت باشگاه شهرداری ارومیه با بیان اینکه "تراویسا" به همراه سه نفر دیگر با این باشگاه به توافق رسیده بود، اظهار داشت: یکی از این سه نفر پسر وی بود؛ البته باید اذعان کنیم که یکی دیگر از این همراهان "تراویسا" که به عنوان بازیکن جذب شده بود، مشکل پزشکی داشت که از تیم کنار گذاشته شد.

وی در پاسخ به اینکه اگر این بازیکنان همراه "تراویسا" مشکل پزشکی داشت، پس چگونه این مورد در بدو ورود به ایران توسط باشگاه تشخیص داده نشد، گفت: تمامی بازیکنان خارجی در بدو ورود به کشور توسط فدراسیون والیبال چک می‌شوند که گویا مشکل پزشکی برای این بازیکن پس از ورود به ایران ایجاد شده است؛ مشکل پزشکی این بازیکن وجود عفونت در گوش میانی بود که منجر به اختلال در تعادل این بازیکن می‌شد.

یوسفی در این رابطه افزود: به دلیل اینکه درمان این بازیکن در آن ایام زمان‌بر بود؛ او با نظر پزشکان و خود "تراویسا" و با پیگیری باشگاه کنار گذاشته و درصدی از قراردادش نیز طبق توافق پرداخت شد.

دلیل خروج یکباره "تراویسا" از ایران چه بود؟

مدیرعامل وقت باشگاه شهرداری ارومیه در رابطه با چرایی خروج "تراویسا" از ایران و قطع همکاری با باشگاه شهرداری ارومیه، گفت: موضوعات مختلفی دست به دست هم داد تا این مربی خارجی آن زمان از تیم جدا شود؛ اول اینکه طبق قرارداد امضا شده فی‌مابین، دستمزد "تراویسا" و ۲ نفر از همراهانش باید در قالب ارز پرداخت می‌شد که متاسفانه مشکلات مالی که گریبانگیر شهرداری‌های کلانشهرها بود، وقفه‌ای در این پرداخت ایجاد کرد.

وی افزود: از سویی نیز تیم به ساختار خود اصلی دست نیافته بود و روند بازی‌ها مناسب نبود؛ پسر "تراویسا" که به عنوان پاسور تیم در میدان حضور داشت به دلیل مشکلات تاکتیکی و ناتوانی در هماهنگی با تیم، با سایر بازیکنان درگیر می‌شد که این نیز بر انگیزه خروج این مربی ایتالیایی از ایران افزود.

یوسفی با اشاره به اینکه پس از باخت تیم والیبال شهرداری ارومیه به بانک سرمایه در خانه، آن زمان نارضایتی هواداران و کشیدن آن به شبکه‌های اجتماعی به فشارها اضافه کرد، گفت: همین فشارها سبب شد تا تیم شهرداری ارومیه هرچند با استرس ولی با انگیزه خاصی به مصاف تیم بانک سرمایه در تهران برود؛ ما این بازی را طی عملکرد حرفه‌ای با برد پشت سرگذاشتیم که روحیه مضاعفی به بازیکنان داد ولی "تراویسا" همه چیز را خراب کرد.

رفتار "تراویسا" غیرحرفه‌ای بود

وی با بیان اینکه "تراویسا" بدون هیچ هماهنگی و اطلاع قبلی به باشگاه، ایران را ترک کرد، اظهار داشت: ما به یکباره متوجه شدیم که وی و همراهانش بدون اطلاع قبلی هتل را ترک کرده و از ایران خارج شدند؛ کجای دنیا مربی و بازیکن بدون کسب اجازه از باشگاه و به صورت خودسر نسبت به خروج از باشگاه و قطع همکاری تصمیم می‌گیرند.؟

مدیرعامل وقت باشگاه شهرداری ارومیه با تاکید بر اینکه رفتار "تراویسا" کاملا غیرحرفه‌ای بود، بیان کرد: او می‌توانست کاملاً قانونی و حرفه‌ای با باشگاه به توافق برسد و قطع همکاری کند ولی متاسفانه این راه را انتخاب نکرد.

وی در رابطه با اقدامات انجام شده در مورد خروج بدون اجازه "تراویسا" از کشور، گفت: در قالب باشگاه شهرداری ارومیه فوراً با فدراسیون والیبال تماس حاصل شد تا گله‌های باشگاه در این رابطه مطرح شود؛ ولی به ما اعلام شد که او به خاطر حضور در جشن نوسال میلادی به سفر رفته است و دوباره باز می‌گردد.

گذرنامه "تراویسا" چرا نزد باشگاه نبود؟

عرف تیم داری است که گذرنامه بازیکنان خارجی نزد باشگاه بماند و اگر بازیکن به هر دلیلی خواستار خروج از کشور باشد، این اقدام با تایید باشگاه صورت گیرد؛ اینکه گذرنامه "تراویسا" و همراهانش چرا نزد باشگاه نبوده، سوالیست که در اذهان ظاهر می‌شود؛ یوسفی در این رابطه توضیح داد: هنگام اعزام به تهران برای رویارویی با بانک سرمایه، گذرنامه باید به بازیکنان تحویل داده شود تا آنان از گیت کنترل رد شده و کارت پرواز خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: در همین راستا گذرنامه این مربی ایتالیایی و همراهانش تحویل او شد تا مراحل پرواز انجام شود.

مدیرعامل وقت باشگاه شهرداری ارومیه در رابطه با اینکه چرا پس از پرواز و خروج از فرودگاه گذرنامه "تراویسا" و همراهانش تحویل باشگاه داده نشد، گفت: اولاً ما معمولاً پس از بازگشت از مسابقه دوباره گذرنامه‌ها را تحویل می‌گرفتیم؛ دوماً بحث اعتماد مطرح است که متاسفانه احترامی به آن قایل نشدند.

"تراویسا" پول زور می‌خواهد؟

یوسفی با بیان اینکه همه مطالبه "تراویسا" از باشگاه شهرداری ارومیه حق او نیست، افزود: هرچند وقفه‌ای کوتاه در عمل به تعهدات ایجاد شد ولی باشگاه شهرداری ارومیه پای تعهدات خود به مربی ایتالیایی بوده است.

وی ادامه داد: بنده از کارشناسان و صاحب نظران حوزه والیبال سوال می‌کنم که وقتی یک مربی در نیم فصل و به صورت خودسر تیم را ترک می‌کند، چرا باید مبلغ قرارداد وی تمام و کمال پرداخت شود؟ آیا این پول زور نیست؟

"تراویسا" یک هفته پس از خروج از ایران با یک تیم دیگر قرارداد بست!

مدیرعامل وقت باشگاه شهرداری ارومیه با تاکید بر اینکه خروج "تراویسا" از ایران یک برنامه ریزی از پیش تعیین شده بود، گفت: آیا اینکه این مربی ایتالیایی تنها یک هفته پس از خروج از ایران و درحالی که هنوز با باشگاه شهرداری ارومیه قرارداد همکاری داشت با یک تیم دیگر قرارداد آغاز همکاری می‌بندد، قانونی است؟

به نظر می‌رسد این ادعای "یوسفی" بیانگر آن است که مربی ایتالیایی از مدت‌ها پیش برای ترک باشگاه شهرداری ارومیه برنامه داشته و او با پیش زمینه خاصی پس از بازی با بانک سرمایه از ایران خارج شده است.

قضاوت فدراسیون جهانی والیبال علیه باشگاه شهرداری ارومیه یک جانبه است

وی با بیان اینکه این باشگاه در موضوع پرونده "تراویسا" به صورت یکطرفه محکوم شده است، گفت: متاسفانه دسترسی آنان به دادگاه‌های بین المللی آسان‌تر و سریعتر از طرف‌های ایرانی است و همین موضوع باعث محکومت ما می‌شود.

وی افزود: باید قبول کنیم که نه تنها باشگاه شهرداری ارومیه بلکه بسیاری از باشگاه‌های معتبر ایران در امورحقوق بین الملل ضعف دارند و همین موضوع سبب محکومیت آنان در مجامع بین المللی می‌شود.

قرارداد "تراویسا" یک طرفه برعلیه باشگاه نبود

یوسفی با اشاره به برخی اظهارات در رابطه با ضعف در ترجمه قرارداد با "تراویسا" و یک طرفه بودن آن به نفع این مربی خارجی، اذعان کرد: این ادعا را باید جز مسائل حاشیه ساز قلمداد کرد؛ قرارداد "تراویسا" توسط کارشناسان کاملاً حرفه‌ای ترجمه شده بود و مشکلی در این رابطه وجود نداشت.

وی ادامه داد: "تراویسا" به صورت یک طرفه و در یک اقدام غیر حرفه‌ای با باشگاه شهرداری ارومیه قطع همکاری کرده که میزان پرداختی به او نیز باید توافقی باشد نه آن‌چیزی که او تمام و کمال می‌خواهد.

به گزارش ایرنا نوسنات ارزی سبب شده تا ارزش میزان بدهی به این مربی ایتالیایی نسبت به چهار سال گذشته بیش از ۶ برابر شود که اگر در همان اوایل نسبت به حل و فصل آن اقدام می‌شد به مراتب شهرداری ارومیه که بودجه آن از بیت المال تامین می شود، نسبت به امروز هزینه کمتری متحمل می‌شد.

مدیرعامل وقت باشگاه شهرداری ارومیه در رابطه با اینکه چرا در همان اوایل این باشگاه با "تراویسا" به توافق نرسید، پاسخ داد: ما تمامی تلاش خود را برای مذاکره و توافق با "تراویسا" به کار گرفتیم؛ در همین راستا تصویر چک‌های تاریخ دار نیز به سفارت ایتالیا در ایران فرستاده شد ولی در عین ناباوری به ما اعلام شد که چون حساب متعلق به چک‌ها خالی است پس مذاکره‌ای نیز در کار نیست! مگر می‌شود چکی که تاریخ آن برای ۲ ماه دیگر است به دلیل آنکه امروز حساب آن خالیست، معتبر نباشد؟ شاید تا به امروز این موضوع علنی نشده بود ولی چکی که به سفارت تصویرش ارسال شد، تضمین شده بود و هیچ مشکلی نداشت.

وی افزود: ایمیل‌ها و مستندات مربوط به اقدامات انجام شده در تلاش برای حل مشکلات موجود با "تراویسا" موجود است.

باشگاه شهرداری ارومیه محلی برای تسویه حساب سیاسی نیست

یوسفی با بیان اینکه نباید باشگاه شهرداری ارومیه محلی برای تسویه حساب سیاسی باشد، گفت: زننده است که به صورت یک طرفه در شبکه‌های اجتماعی و صرفاً به خاطر مسائل سیاسی اقدام به جوسازی کرد.

وی با بیان اینکه حاضر است تا تمامی مستندات را در اختیار رسانه‌ها و نهادهای نظارتی قرار دهد، اظهار داشت: بنده مسوولیت تمامی اقدامات انجام شده در دوره مدیریت خود در باشگاه را بر عهده دارم و حاضرم نسبت به آنان پاسخگو باشم.

مدیرعامل وقت باشگاه شهرداری ارومیه اذعان کرد: به نظر می‌رسد عده‌ای در پشت پرده زمینه را برای چرایی موفق نشدن تیم والیبال ارومیه در فصل جاری هموار می‌کنند!

پرونده باز "تراویسا" در دوره‌های مختلف

البته نباید از دوره ۶ ماهه فعالیت "حسن وقاری" در سال ۱۳۹۷ به عنوان مدیرعامل باشگاه، فی‌مابین دوره "احد یوسفی" و "پیمان رضایی" غافل شد.

"وقاری" در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه پس از آمدن به باشگاه از پرونده "تراویسا" مطلع شدم، گفت: بیشترین نامه نگاری با فدراسیون برای حل این پرونده در دوره بنده اتفاق افتاد.

وی در پاسخ به اینکه چگونه از وضعیت دقیق باشگاه ارومیه اطلاعی نداشتید ولی مسوولیت مدیریت آن را برعهده گرفتید، بیان کرد: طبیعی است که پس از آمدن به باشگاه در جریان ریز پرونده قرار گرفته باشم؛ پیگیری حل و فصل پرونده باید قبل از محکومیت و در دوره گذشته انجام می‌شد؛ ما نیز شکایت خود از"تراویسا" را تحویل فدراسیون دادیم ولی کار از کار گذشته بود.

"وقاری" با اشاره به شباهت پرونده "تراویسا" مربی ایتالیایی باشگاه شهرداری ارومیه با پرونده "کاپفر" بازیکن فرانسوی این تیم، گفت: هرچند این ۲ پرونده شبیه یکدیگر هستند ولی نتیجه آنان کاملاً متفاوت بود؛ "کاپفر" نیز اواسط فصل و به یکباره خواستار ترک باشگاه و خروج از ایران بود که به دلیل اینکه گذرنامه  وی نزد باشگاه نگهداری می‌شد، نتوانست به طور خود سر اقدام به این کار کند.

وی در این رابطه افزود: در نهایت این بازیکن فرانسوی با پرداخت جریمه به باشگاه شهرداری ارومیه و رضایت باشگاه از تیم جدا شد و به قطر رفت؛ در مورد "تراویسا" نیز اگر سهل انگاری نمی‌شد او نمی‌توانست اینگونه از باشگاه جدا شود.

جنجال مسکوت مانده تحقیق و تفحص از باشگاه شهرداری ارومیه

"وقاری" ادامه داد: در همان دوران سال (۱۳۹۷)از شورا خواستم تا تحقیق و تفحص از باشگاه را آغاز کند ولی متاسفانه پس از جمع امضا برای آغاز تحقیق و تفحص به یکباره اعلام شد، اعضا امضاهایشان را پس گرفتند.

هرچند شورای اسلامی شهر ارومیه باید پیش‌تر از این به مشکلات باشگاه شهرداری ارومیه رسیدگی می‌کرد ولی به نظر می‌رسد طی هفته‌های گذشته پرداختن گسترده اما سطحی شبکه‌های اجتماعی به شکایت "تراویسا" از باشگاه شهرداری ارومیه، سبب شد تا در این تنور داغ شورا نیز حضور یابد.

جنجال مسکوت ماندن تحقیق و تفحص از باشگاه شهرداری ارومیه در شورا، پیرامون قراردادهای بازیکنان، چک سعید معروف و شکایت "تراویسا" از باشگاه موضوعی است که برای اولین بار توسط حسین پناهی عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در یک گفت و گوی ویدویی مطرح شد؛ او مدعی شد که مسکوت بودن تحقیق و تفحص از باشگاه توسط هیات ریسه شورا به خصوص "مرتضی پیری" دبیر این شورا شبهه بر انگیز است.

البته دیری نگذشت که "پیری" نیز نامه درخواست خود به همراه تعداد دیگری از اعضای شورا، برای تحقیق و تفحص از باشگاه را منتشر کرد.

البته "حسین بخشایشی" رییس شورای اسلامی شهر ارومیه نیز هفته گذشته در گفت و گو با خبرنگاران به مصاحبه پناهی در مورد باشگاه شهرداری ارومیه واکنش نشان داد؛ او ادعا کرد که "رضایی" مدیرعامل فعلی باشگاه شهرداری ارومیه در صحن شورا حضور یافته و به سوالات پاسخ داده است؛ البته "بخشایشی" کنایه‌ای نیز به "پناهی" زد و گفت که این عضو منتقد شورا از عملکرد باشگاه و صحبت‌های مدیرعامل کاملاً راضی شده است.

آیا تحقیق و تفحص از باشگاه شهرداری ارومیه آغاز می‌شود؟

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: بحث تحقیق و تفحص از باشگاه شهرداری ارومیه باید آغاز شود.

محمد خلیل‌پور در گفت و گو با ایرنا با گلایه از مسکوت ماندن طرح تحقیق و تفحص از باشگاه شهرداری ارومیه، اظهار داشت: مدتی پیش این طرح تحقیق و تفحص کلید خورد ولی با سنگ اندازی برخی از دوستان در شورا مسکوت ماند.

وی در رابطه با قرارداد با "تراویسا" بیان کرد: سال ۱۳۹۵ با دلار چهار هزار تومانی میزان قرارداد این مربی خارجی حدود ۲میلیارد تومان بود که با اقساط و شرایط و اما و اگر می‌توانست تسویه شود؛ ولی متاسفانه مورد بی توجهی مدیران وقت باشگاه قرار گرفت.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه افزود: هم اکنون نوسانات ارزی سبب شده تا میزان بدهی باشگاه شهرداری ارومیه به "تراویسا" به بیش از ۱۶ میلیارد تومان برسد.

وی تحمیل این مقدار بدهی به پیکره مدیریت شهری را غیرقابل گذشت توصیف کرد و ادامه داد: اهمال کاری برای پرداخت بدهی یک مربی خارجی، سبب شده تا میزان بدهی به این مربی از بودجه یک ساله باشگاه شهرداری ارومیه در سال ۱۳۹۹ فراتر باشد که عاملان باید پاسخگو باشند.

هفته گذشته انتشار قراردادهای بازیکنان والیبال شهرداری ارومیه و واکنش‌های متفاوت کاربران شبکه‌های اجتماعی به آن نشان داد که اتفاقات اخیر در مجموعه مدیریت شهری سبب شده تا حساسیت‌ها نسبت به باشگاه شهرداری و عملکرد مدیران فعلی و ادوار گذشته آن افزایش یابد.

البته باید توجه کرد که موضوع شکایت "تراویسا" از باشگاه شهرداری ارومیه چیز تازه‌ای نیست و از چهار سال پیش اتفاق افتاده، ولی اینکه امروز در شرایط نه چندان مناسب تیم والیبال شهرداری ارومیه و پس از واکنش‌هاس گسترده به قراردادهای بازیکنان این موضوع به سوژه اصلی شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است؛ جای سوال دارد.

از سویی نیز می‌طلبد که این پرونده هرچه زودتر حل و فصل گردد تا محدودیت‌های یکی از پرهوادارترین تیم‌های والیبال کشور از سوی فدراسیون جهانی والیبال رفع گردد.

هرچند البته به نظر می‌رسد این پرونده بدون دخالت مستقیم شهردار ارومیه همچنان مفتوح بماند ولی قطع یقین بهره‌مندی از ظرفیت دیپلماتیک استاندار آذربایجان‌غربی در آغاز گفت و گوهای بین المللی برای توافق با "تراویسا" نقطه عطفی در بر پایان این ماجرای تلخ خواهد بود.