تهران- ایرنا- نخستین نشست سه‌جانبه ایران، هند و ازبکستان با هدف گفت و گو درباره پروژه بندر چابهار ۲۴ آذر به‌ صورت مجازی برگزار شود.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری وزارت خارجه هند، این نشست به‌ صورت مشترک در سطح معاونین وزارت خارجه ازبکستان ،ایران و دبیری جمهوری هند برگزار خواهد شد.

بر اساس اعلام وزارت خارجه هند، دهلی نو از علاقه ازبکستان برای استفاده از بندر چابهار به‌عنوان بندر ترانزیتی به شدت استقبال می‌کند.

 هند بر این باور است که تمایل ازبکستان برای استفاده از این بندر فرصت‌های اقتصادی فراوانی را برای تجار و بازرگانان منطقه فراهم خواهد کرد.

گفتنی است، علاوه بر ازبکستان، سایر کشورهای آسیای میانه نیز به دلیل ظرفیت های استراتژیک این بندر، خواستار استفاده ازآن هستند.

به نوشته پایگاه خبری هندی «دیلی هانت»، طرح دهلی‌نو برای استفاده از بندر چابهار در ایران برای افزایش تعاملات تجاری خود با آسیای مرکزی، اکنون با حمایت ازبکستان روبرو شده است. این پروژه، طرحی سه جانبه است که سبب می شود سه طرف به هم وصل شوند.

«نارندرا مودی»  نخست وزیر هند روز جمعه از پیشنهاد «شوکت میرضیایف» رئیس جمهوری ازبکستان برای گفت وگوی سه‌جانبه با مشارکت کشورهای آسیای میانه، ایران و هند استقبال کرد.

دهلی نو و تاشکند اکنون قرار است در مورد این پیشنهاد با تهران گفت و گو کنند. این مساله به تلاش های هند برای ارتقا همکاری با سایر کشورهای آسیای میانه از طریق بندر چابهار در سواحل جنوب غربی ایران سرعت خواهد بخشید.

میرضیایف روز جمعه پیشنهاد برگزاری نشست مجازی سه جانبه میان هند، ایران و ازبکستان را مطرح کرد.

نخست وزیر هند بر این باور است که بندر چابهار می‌تواند «نقطه اتصال» بین هند و ازبکستان و همچنین سایر کشورهای آسیای میانه باشد.

بر اساس بیانیه مشترکی که دو طرف پس از دیداری مجاری دوجانبه روز جمعه صادر کردند، هند از ازبکستان خواست به کریدور حمل و نقل بین المللی شمال و جنوب بپیوندد.

هند با همکاری ایران در توسعه فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار مشارکت دارد. این بندر با دور زدن پاکستان، ارتباط زمینی و دریایی بین هند و افغانستان و همچنین آسیای میانه و فراتر از آن را ایجاد می‌کند.

به  گفته  مقامات هندی، بندر چابهار که حدود ۱۰۰۰ کیلومتری بندر کاندلا و ۱۴۰۰ کیلومتری مومبای واقع شده است، دسترسی به مسیر دریایی را برای حمل و نقل کالا، تجارت و کسب و کار تسهیل کرده است.

گزارش ها حاکی است هند می تواند از طریق چابهار و با استفاده از شبکه جاده‌ای موجود در ایران و جاده زرنج- دلارام که توسط هند در سال ۲۰۰۹ ساخته شد، به بزرگراه گارلند در افغانستان متصل شود.

این بندر سبب می‌شود هند به چهار شهر مهم افغانستان دسترسی مستقیم داشته باشد.

از دیگر سو، چابهار فرصت‌های خوبی را پیش روی شرکت‌های جاده‌سازی و راه آهن هند قرار می‌دهد و سبب کاهش هزینه‌های هند مبادلات تجاری از آسیای مرکزی و خلیج فارس تا یک سوم می‌شود.