تهران- ایرنا- رییس سازمان نوسازی، تجهیز و بازسازی مدارس گفت: ۱۴ مجتمع آموزشی تحت عنوان «حیات طیبه» به نام سردار شهید قاسم سلیمانی نام گذاری شده‌ که در مراحل ساخت قرار دارند. اولین مجتمع نیز در دی ماه امسال همزمان با سالگرد شهادت سردار سلیمانی گشایش می‌یابد.

سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش مبنای سیاست گذاری و برنامه ریزی تحولی در این وزارتخانه محسوب می شود و می تواند زمینه دستیابی به آموزش و پرورش مناسب را فراهم کند. نظام آموزش و پرورش براساس مفاد این سند به شش زیر نظام تقسیم شده است که یکی از آنها زیر نظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری است.

در واقع  این زیر نظام ماموریت اصلاح و ایجاد تحول در حوزه فضا ، تجهیزات و فناوری در آموزش و پرورش را بر عهده دارد، چرا که در سند تحول بنیادین فضا و تجهیزات از عوامل مهم تعلیم و تربیت دانش آموزان به شمار می رود.

در این زیر نظام فضای تربیتی به کلاس درس خلاصه نمی شود، بلکه تربیت در در محیطی اتفاق می افتد که شامل کلاس درس، حیاط مدرسه، آزمایشگاه ها، کارگاه ها، کتابخانه ها، نمازخانه ها و حتی محیط خارج از مدرسه باشد، چراکه تمامی این محیط ها می تواند انتقال دهنده پیام های تربیتی به دانش آموزان باشد.

در این سند عنوان شده است که مدرسه کانون تربیتی محله و تجلی بخش حیات طیبه است، بنابراین باید در طراحی و ساخت مدرسه تدابیری اتخاذ شود که مدرسه به عنوان محیط دوست داشتنی و شوق انگیز برای دانش آموزان تلقی شود و زمینه ارائه خدمات موثر در آن تدارک دیده شود.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزایش سرانه فضایفیزیکی دانش آموز در فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی براساس برنامه درسی ملی و منطبق با استانداردهای جهانی در راستای پاسخگویی به ساحت های مختلف آموزشی، تربیتی و ورزشی و دستیابی به ابعاد مناسب و با تاکید بر توسعه مجتمع های آموزشی و تربیتی با توجه به اقتضائات اقتصاد آموزش و پرورش را یکی از مهم ترین اهداف اعلام کرده است.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در این راستا ساخت مدارس کوچک را پرهزینه دانست و گفت: در مدارس کوچک با چند کلاس نمی توان تمام سرویس ‌های لازم مانند کتابخانه، آزمایشگاه را داشت اما اگر به سمت ساخت مجتمع آموزشی پیش بریم، می توان تمام خدمات را به دانش‌آموزان ارائه کرد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: جهت گیری به سمت ساخت مجتمع‌های آموزشی از اهداف آموزش و پرورش است که از آنها تحت عنوان حیات طیبه نام برده می‌شود. این مجمتع‌های آموزشیT دانش‌آموزان پیش‌دبستانی تا آخر متوسطه دوم را شامل می شود.

مهراله رخشانی مهر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: آموزش و پرورش براساس سند تحول بنیادین ملزم به ساخت مدارس بزرگ با توجه به شرایط هر منطقه است. در واقع تا جایی که شرایط منطقه اجازه می دهد، باید از ساخت مدارس کوچک خودداری کرد.

وی با بیان اینکه عنوان درنظرگرفته شده برای این مدارس بزرگ به منظور ساماندهی فضاهای آموزشی، پرورشی و تربیت بدنی است، افزود: استادان و دانشجویان بسیاری در همایش «معماری مدرسه ایرانی برای آموزش و پرورش» طرح هایی برای ساخت مجتمع های آموزشی ارائه کردند که در ساخت این مجتمع ها از آنها بهره مند شده ایم.

رییس سازمان نوسازی مدارس خاطرنشان کرد: شیوه مدیریت این مجتمع ها به این صورت است که در این مجتمع ها هم دانش آموزان ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم مشغول تحصیل می شوند. البته این دانش آموزان در یک مجموعه واحد قرار نمی گیرند.

رخشانی مهر ادامه داد: این مجتمع ها طوری طراحی شده است که هر سه مقطع به طور مستقل در این مجموعه حضور دارند اما یک سری مشترکات مانند سالن های ورزشی، سلف سرویس ها، آمفی تئاتر و استخر و غیره در فضا وجود دارد که در بازده های زمانی متفاوت دانش آموزان می توانند از این فضاها استفاده کنند.

وی عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش نام این مجتمع های آموزشی را حیات طیبه گذاشته است که براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه زیرنظام، فضا و تجهیزات در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

رییس سازمان نوسازی مدارس درباره زیربنای مجموعه های حیات طیبه گفت: این مجمتع ها از ۱۰ تا ۱۵ هزار مترمربع زیربنا دارند که تاکنون حدود ۸۰ تا ۹۷ درصد در ساخت آنها پیشرفت فیزیکی حاصل شده است.

رخشانی مهر ادامه داد: این مجموعه های حیات طیبه در استان های مختلف کشور ازجمله استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان و کرمان و غیره در کشور پراکنده هستند.

وی درباره تکمیل این پروژه های آموزشی گفت: عملیات ساخت این پروژه ها از سال ۸۹ آغاز شده اما به دلیل کمبود منابع مالی تا سال ۹۶ پیشرفت چندانی نداشت اما بار دیگر عملیات ساخت آنها از سال ۹۷ تاکنون فعال شده است.