مسکو - ایرنا - «سرگئی مارکوف» رئیس اندیشکده مطالعات سیاسی روسیه با بیان اینکه ایران و روسیه باید از خود در برابر زیاده خواهی های آمریکا و اتحادیه اروپا دفاع کنند، گفت: ایران و روسیه باید از روابط و همکاری های اقتصادی خود در برابر تحریم های غرب محافظت کنند.

 مارکوف که از کارشناسان سیاسی و برجسته دستگاه تصمیم گیری روسیه و به عنوان معتمد ولادیمیر پوتین به شمار می رود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:  مبارزه مردم ایران برای حق حاکمیت و استقلال خود برحق و از حمایت گسترده روسیه برخوردار است.  

این کارشناس روس به ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند ایرانی اشاره کرد و گفت: روسیه از این ترور منزجر است و ما این گونه ترورها را غیرقابل قبول می دانیم و محکوم می کنیم.

ممانعت از امکان مداخله اسرئیل و آمریکا در ایران

مارکوف با اشاره به اینکه خارجی ها در ناآرامی های سه سال پیش ایران دست داشتند؛ اضافه کرد: باید کاری کرد که آمریکا و اسراییل امکانی برای مداخله در ایران را نداشته باشند.

وی تصریح کرد: ایران از حمایت کامل روسیه برخوردار است. ما از برجام حمایت کامل می کنیم و مخالف با خروج آمریکا از این توافق بین المللی بودیم که پس از آن به اخلال و کارشکنی در اجرای آن پرداخت.

حمایت روسیه از ایران در اختلافات با آمریکا و اروپا

مارکوف گفت: روسیه همواره در اختلافات میان ایران و آمریکا و اتحادیه اروپا از تهران و مواضع این کشور حمایت می کند.

وی افزود: ما آماده برای توسعه روابط با ایران در عرصه های مختلف صنعتی و اقتصادی هستیم و از گسترش همکاریها با این کشور استقبال می کنیم.

 رئیس اندیشکده مطالعات سیاسی روسیه اظهار داشت: روابط راهبردی ایران و روسیه در زمینه های مختلف در چند سال اخیر استحکام یافته و بر مدار توسعه قرار گرفته است.

 مارکوف تصریح کرد: روابط و مشارکت راهبردی ایران و روسیه در حوزه های مختلف در حال پیشرفت و توسعه است و این روند باتوجه به نیازهای دو کشور و رعایت متقابل منافع ادامه دارد.

 وی اضافه کرد: حمایت سران دو کشور پشتوانه مهمی برای توسعه روابط راهبردی دوجانبه است.

مارکوف در تشریح روابط ایران و روسیه گفت: مناسبات راهبردی  مسکو و تهران بر همکاری های دوجانبه سودمند استوار شده است و  دو طرف بر نظام چند قطبی جهان تاکید دارند و مخالف یکجانبه گرایی در روابط بین الملل هستند؛ موضوعی که سیاست خارجی آمریکا عکس آن را عمل می کند.

وی با بیان اینکه ایران و روسیه بر ارزش های سنتی تاکید دارند، افزود: در ایران بر پیروی از مذهب شیعه به عنوان مذهب اکثر مردم این کشور تاکید و در روسیه نیز مسیحیت ارتدوکس برتری دارد و از آن پیروی می شود.  

رئیس اندیشکده مطالعات سیاسی روسیه خاطرنشان کرد: روابط ایران و روسیه ریشه های تاریخی دارد و در پنج قرن از زمان آغاز آن فراز و نشیب هایی داشته و امروز دو کشور با احساس نیاز به همکاریها روابط دوجانبه استراتژیک در حوزه های مختلف توسعه می دهند.

 دفاع ایران و روسیه از خود در برابر زیاده خواهی های آمریکا و اروپا

مارکوف با بیان اینکه ایران و روسیه برای دفاع از حق حاکمیت خود همکاری می کنند و این محرک مهمی در توسعه روابط دوجانبه است،   اظهار داشت: ما (ایران و روسیه) باید از خود دربرابر زیاده خواهی های آمریکا و اتحادیه اروپا دفاع کنیم.  

وی ادامه داد: مبارزه مردم ایران برای حق حاکمیت خود از حمایت گسترده روسیه برخوردار است.

  معاون سابق دانشگاه اقتصادی پلیخانوف روسیه گفت: ما باید همکاریهای اقتصادی خود را از تحریم های غرب محافظت کنیم. برای کشور سردسیر روسیه، ایران می تواند با داشتن محصولات کشاورزی و میوه های گرمسیری تامین کننده مهمی باشد.

پیشنهاد تعیین منطقه آزاد برای گردشگران در ایران و پیش بینی ١٠ پرواز در هفته از روسیه به ایران

مارکوف که چندین سال ریاست بخش اجتماعی حمایت از سازمان فدرال گردشگری روسیه را برعهده داشته است، گفت: ایران کشور بسیار مهم گردشگر پذیر است و گردشگران روسی می توانند به ایران سفر کنند و در این رابطه چند جزیره خلیج فارس ازجمله جزیره کیش مناطق مهمی برای گردشگران روسی است.

وی افزود: از دولت ایران می خواهیم که گردشگران روس، زن و مرد بتوانند در کنار یکدیگر باشند زیرا روسها نمی خواهند در سفرهای گردشگری جدا از یکدیگر باشند. ما در امارات شاهد چنین آزادی برای گردشگران هستیم.

این کارشناس روس گفت: باید به این واقعیت توجه داشت که گردشگری مجموعه بزرگی است که می تواند به توسعه روابط ایران و روسیه کمک بزرگی کند. اگر ایران بتواند یک منطقه آزاد برای گردشگران تعیین کند، تضمین می کنم در دسامبر سال آینده هر هفته ۱۰ پرواز گردشگری از روسیه به ایران برقرار خواهد شد.



جذابیت زندگی شرقی برای روسها

مارکوف با بیان اینکه گردشگری فرهنگی هم بسیار مهم است، اظهار داشت: ایران کشور بزرگ فرهنگی است و مردم روسیه با علاقه فراوان می توانند به این کشور سفر و با جاذبه های آن آشنا شوند. پس از پایان شیوع همه گیر کرونا این موضوع باید برنامه ریزی شود.

وی افزود: در روسیه هم شهرهای قدیمی وجود دارد که سفر به آن برای ایرانی ها جالب خواهد بود. تابستان در شهرهایی مانند مسکو و سن پترزبورگ و چند شهر گردشگرپذیر روسیه ازجمله سوزدال و یاروسلاول جالب و دیدنی خواهد بود.

مارکوف که سال ۲۰۱۵ در قالب هیات روسی به ایران سفر کرده است، گفت: من در تهران و چند نقطه پیرامون سیاحت کردم که بسیار لذت بردم و مطمئنم روسها در سفر به این کشور حتما لذت خواهند برد و خاطرات فراموش نشدنی از این کشور باستانی با تمدن کهن خواهند داشت.

وی افزود: در ایران نوعی شکل زندگی شرقی وجود دارد که برای روسها جذابیت خاص دارد و لذت بخش است.  

تحصیل ایرانی ها در دانشگاههای روسیه

مارکوف که چند سال در دانشگاه دولتی ام. گ. او مسکو (بزرگترین دانشگاه روسیه) و دانشگاه مگیمو وابسته به وزارت خارجه روسیه تدریس کرده است، درباره نظام آموزشی روسیه گفت:  سیستم تحصیل علم در روسیه برای ایران بسیار مهم است و می تواند شمار زیادی از دانشجویان ایرانی را جذب کند.

وی با بیان اینکه تحصیل علم در غرب بخاطر تحریم ها مشکل است، اظهار داشت: در روسیه کسب آموزش عالی بسیار جالب است و ایرانی ها می توانند بویژه در جمهوریهای مسلمان نشین ازجمله تاتارستان و داغستان به تحصیل علم در دانشگاهها بپردازند.

ایفای نقش مهم ایران در آموزش واعظان در داغستان

به گفته مارکوف، ایران می تواند در آموزش واعظان مسلمان شیعه که بخش قابل توجهی از جمعیت مسلمانان روسیه بویژه در داغستان را تشکیل می دهند نقش مهم ایفا کند.  

وی افزود: باید همکاری بیشتر باشد تا جوانان روسی در ایران آموزش ببینند و این موضوع دیگر برای همکاریهای آموزشی دو کشور است.  


حضور فعال رسانه های ایرانی  و روس برای شناخت درست مردم دو کشور از هم

رئیس اندیشکده مطالعات سیاسی روسیه معتقد است که مردم ایران و روسیه اطلاعات خود در مورد دو کشور را از رسانه های غربی می گیرند که مساله مهمی است و باعث شناخت نادرست از یکدیگر می شود و به گفته وی آینه ای بوجود می آید که تصاویر را درست بازتاب نمی دهد.

مارکوف که غالبا در برنامه های سیاسی تلویزیونی در شبکه های سراسری سخن می گوید گفت در هیچ یک از این برنامه ها کارشناسان ایرانی نمی بینیم و در ایران هم کارشناسان روس در برنامه های تلویزیونی حضور ندارند.

این کارشناس روس معتقد است که شبکه روسیه به زبان فارسی باید در ایران پخش کند و در روسیه نیز شبکه تلویزیونی ایرانی برنامه های متنوع پخش کند و به گفته وی از روسیه شبکه های روسیه ۲۴ و روسیه ۱ دارای چنین توانمندی هستند

مسکو می داند فقط با عملیات هواپیماهایش نمی شد سوریه را نگه داشت

مارکوف معتقد است که روابط ایران و روسیه برای منطقه خاورمیانه اهمیت فراوان دارد و همکاری دو کشور در سوریه تاثیرات مهمی برای این کشور داشت.

وی گفت: مسکو می داند که فقط با عملیات هواپیماهای روسی نمی شد سوریه را نگهداشت و از ان زمان اتحادی بین ایران و روسیه در سوریه بوجود آمد و شبه نظامیان مورد حمایت ایران در این عرصه نقش مهم ایفاء کردند.  

مارکوف خاطرنشان کرد الان اقدامات در سویه وارد مرحله جدید می شود و باید توجه داشت که بین ایران و روسیه در طرح های اقتصادی این کشور رقابت وجود نداشته باشد و باید حداکثر همکاری بین دو کشور را تامین کرد.

وی ادامه داد: مقامهای شورای امنیت و وزارت دفاع ایران و روسیه باید غالبا برای گفت و گو درباره اوضاع سوریه با یکدیگر ملاقات کنند.  

ایجاد کورپوراسیون استفاده از منابع طبیعی خزر از سوی پنج کشور ساحلی

این کارشناس روس موضوع دیگر همکاریهای ایران و روسیه را دریای خزر دانست و گفت: در این موضوع بحث های داغی وجود داشت اما توانستیم مسائل را حل کنیم. سند مربوط به موقعیت حقوقی دریای خزر را امضا کردند اما پس از آن چه شد. باید از این موقعیت استفاده کرد و زیرساخت های پیرامون دریای خزر باید تکمیل شود. باید راهگذر شمال-جنوب احداث و به بهره داری برسد.

مارکوف خاطرنشان کرد که خطوط آهن ایران باید به جمهوری اذربایجان و روسیه متصل و تا هند پیوند بیابد و طرح راهگذر شمال -جنوب دارای دورنمای بسیار خوب است و مسائل باقیمانده در مسیر بهره برداری از ان باید حل و فصل شود.

وی گفت: دریای خزر می تواند درآمد بسیار خوبی از منابع طبیعی دریا بویژه ماهی خاویاری تامین کند و باید مساله قاچاق ماهی را حل کرد.

این کارشناس روس تصریح کرد معتقدم پنج کشور ساحلی خزر کورپوراسیونی را برای استفاده از منابع طبیعی دریا ایجاد کنند و این تشکیلات باید مسوولیت احیاء منابع طبیعی دریای خزر را برعهده داشته باشد.