به گزارش روز شنبه وزارت آموزشوپرورش، رضوان حکیم زاده درخصوص مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع واگذاری مسئولیت تعلیم و تربیت کودکان زیر ۶ سال اظهار داشت: آموزشهای قبل از ورود به مدرسه به دو دوره بدو تولد تا ۴ سال و ۴ تا ۶ سال تقسیم میشود. تاکنون متولی رسمی تعلیم و تربیت کودکان ۴ تا ۶ سال آموزشو پرورش و کودکان زیر ۴ سال سازمان بهزیستی بوده است.
وی با بیان اینکه چندگانگی در مدیریت و نظارت بر امر تعلیم و تربیت کودکان زیر ۶ سال از چالشهایی است که نظام آموزشی کشور با آن مواجه بوده است، تصریح کرد: علاوه بر آموزشو پرورش و سازمان بهزیستی، دستگاههای متعدد دیگری در تعلیم و تربیت کودکان زیر ۶ سال ورود کرده بودند و این چندگانگی در مدیریت و نظارت باعث ایجاد اختلال و بینظمی در این دوره تربیتی مهم شده بود.
حکیم زاده افزود: بر اساس پژوهشهای مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی تناقض الگوها با برخی برنامههای اجراشده در مهدهای کودک، یکپارچه نبودن مدیریت، تداخل وظایف و اقدامات نهادهای متولی، آموزش غیراستاندارد، ناهماهنگی و ناهمخوانی آموزش زبان فارسی و مسائل فرهنگی و اجتماعی و تعارض بین آموزشهای ارائهشده در محتوای دوره دبستان با آموزشهای ارائهشده در دورههای قبل از دبستان؛ برخی از چالشهای چندگانگی متولیان تعلیم و تربیت کودکان است.
وی ادامه داد: بر اساس گزارش سازمان بهزیستی، از جمعیت ۵۰۰ هزارنفری کودکان تحت نظر سازمان بهزیستی، ۸۰ درصد آنها ۴ تا ۶ سال هستند که بر اساس قوانین موجود، این کودکان مشمول قوانین آموزشو پرورش میشدند و تنها ۲۰ درصد کودکان تحت نظر سازمان بهزیستی زیر ۴ سال بودهاند که بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و موضوع تعلیم و تربیت یکپارچه مدیریت این بخش هم به آموزشوپرورش واگذار خواهند شد.
معاون وزیر آموزش و پرورشگفت: امیدواریم با مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و نگاه یکپارچه به تربیت کودکان از بدو تولد تا پایان ۶ سالگی و توجه به اصول تربیت و پیوستگی تربیت، بتوانیم با سازوکار یکپارچه، هدایت، نظارت و برنامهریزی را بر عهده داشته باشیم تا امکان برنامهریزی برای پاسخگویی مشخص در تربیت کودکان زیر ۶ سال را فراهم کنیم.
حکیم زاده با اشاره به اهمیت دوره زیر ۶ سال و رشد اصلی مغز در این دوره گفت: در تربیت این دوره از رشد کودکان، خانواده اولین و مهمترین نهاد تربیتی است، در مرحله دوم مهدهای کودک و کودکستانها و در مرحله سوم نهادهای اجتماعی در تربیت کودکان تأثیرگذارند، بنابراین باید برای ارتقای توانمندی خانوادهها تلاش کنیم.
وی گفت: در حال حاضر مهدهای کودک مانند قبل در کار تعلیم و تربیت و دریافت شهریه به کار خود ادامه میدهند تا زمانی که دستورالعملهای جدید به آنها ابلاغ شود.
حکیم زاده خاطرنشان کرد: با توجه به نقش اساسی و تأثیرگذاری مربیان در تربیت کودکان زیر ۶ سال، توانمندسازی مربیان و ارائه آموزشهای ضمن خدمت مناسب به آنان در دستور کار اصلی وزارت آموزشو پرورش قرار خواهد گرفت.