مهدهای‌کودک تا ابلاغ قوانین جدید براساس قوانین قبل فعالیت می‌کنند

تهران-ایرنا-‌ معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش گفت: مهدهای کودک تا ابلاغ قوانین جدید براساس قوانین قبل فعالیت خواهند کرد.

به گزارش روز شنبه وزارت آموزش‌وپرورش، رضوان حکیم زاده درخصوص مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع واگذاری مسئولیت تعلیم و تربیت کودکان زیر ۶ سال اظهار داشت: آموزش‌های قبل از ورود به مدرسه به دو دوره بدو تولد تا ۴ سال و ۴ تا ۶ سال تقسیم می‌شود. تاکنون متولی رسمی تعلیم و تربیت کودکان ۴ تا ۶ سال آموزش‌و پرورش و کودکان زیر ۴ سال سازمان بهزیستی بوده است.

وی  با بیان اینکه چندگانگی در مدیریت و نظارت بر امر تعلیم و تربیت کودکان زیر ۶ سال از چالش‌هایی است که نظام آموزشی کشور با آن مواجه بوده است، تصریح کرد: علاوه بر آموزش‌و پرورش و سازمان بهزیستی، دستگاه‌های متعدد دیگری در تعلیم و تربیت کودکان زیر ۶ سال ورود کرده بودند و این چندگانگی در مدیریت و نظارت باعث ایجاد اختلال و بی‌نظمی در این دوره تربیتی مهم شده بود.

حکیم زاده افزود: بر اساس پژوهش‌های مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تناقض الگوها با برخی برنامه‌های اجراشده در مهدهای کودک‌، یکپارچه نبودن مدیریت، تداخل وظایف و اقدامات نهادهای متولی، آموزش غیراستاندارد، ناهماهنگی و ناهمخوانی آموزش زبان فارسی و مسائل فرهنگی و اجتماعی و تعارض بین آموزش‌های ارائه‌شده در محتوای دوره دبستان با آموزش‌های ارائه‌شده در دوره‌های قبل از دبستان؛ برخی از چالش‌های چندگانگی متولیان تعلیم و تربیت کودکان است.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش سازمان بهزیستی، از جمعیت ۵۰۰ هزارنفری کودکان تحت نظر سازمان بهزیستی، ۸۰ درصد آن‌ها ۴ تا ۶ سال هستند که بر اساس قوانین موجود، این کودکان مشمول قوانین آموزش‌و پرورش می‌شدند و تنها ۲۰ درصد کودکان تحت نظر سازمان بهزیستی زیر ۴ سال بوده‌اند که بر اساس مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و موضوع تعلیم و تربیت یکپارچه مدیریت این بخش هم به آموزش‌وپرورش واگذار خواهند شد.

معاون وزیر آموزش و پرورشگفت: امیدواریم با مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و نگاه یکپارچه به تربیت کودکان از بدو تولد تا پایان ۶ سالگی و توجه به اصول تربیت و پیوستگی تربیت، بتوانیم با سازوکار یکپارچه، هدایت، نظارت و برنامه‌ریزی را بر عهده داشته باشیم تا امکان برنامه‌ریزی برای پاسخگویی مشخص در تربیت کودکان زیر ۶ سال را فراهم کنیم.

حکیم زاده با اشاره به اهمیت دوره زیر ۶ سال و رشد اصلی مغز در این دوره گفت: در تربیت این دوره از رشد کودکان، خانواده اولین و مهم‌ترین نهاد تربیتی است، در مرحله دوم مهدهای کودک و کودکستان‌ها و در مرحله سوم نهادهای اجتماعی در تربیت کودکان تأثیرگذارند، بنابراین باید برای ارتقای توانمندی خانواده‌ها تلاش کنیم.

وی گفت: در حال حاضر مهدهای کودک‌ مانند قبل در کار تعلیم و تربیت و دریافت شهریه به کار خود ادامه می‌دهند تا زمانی که دستورالعمل‌های جدید به آن‌ها ابلاغ شود.

حکیم زاده خاطرنشان کرد: با توجه به نقش اساسی و تأثیرگذاری مربیان در تربیت کودکان زیر ۶ سال، توانمندسازی مربیان و ارائه آموزش‌های ضمن خدمت مناسب به آنان در دستور کار اصلی وزارت آموزش‌و پرورش قرار خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha