تهران- ایرنا- رییس سازمان نهضت سوادآموزی درباره اقدامات این نهاد در راستای عدالت جنسیتی، گفت: ۸۰ درصد فعالیت‌های نهضت سوادآموزی مربوط به دختران و زنان است. درصد باسوادی زنان پیش از انقلاب از ۲۶.۲ درصد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بود که بیسوادی اکنون به کمتر از ۲.۸ درصد رسیده است.

شاپور محمدزاده روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت چهل و یکمین سالروز تاسیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: این سازمان هفتم دی ماه سال ۵۸ با فرمان امام (ره) تاسیس شد و پس از گذشت بیش از ۴۱ سال از شکل گیری این نهاد، فعالیت‌های خوبی در این چهار دهه انجام داده است.

میانگین باسوادی در سال ۹۹ به بالای ۹۶ درصد رسیده است

وی تاکید کرد: پیش از انقلاب بیش از ۵۲ درصد جامعه ما بیسواد بودند، اما اکنون در سال ۹۹ میانگین باسوادی بالای ۹۶ درصد است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: امید است با شناسایی بیسوادها و جذب آنان، در آینده نزدیک شاهد ریشه کن شدن بیسوادی باشیم. ۸۰ درصد فعالیت‌ها مربوط به دختران و زنان است.

محمدزاده خاطر نشان کرد: ۵۰ درصد فعالیت‌های سازمان نهضت سواد آموزی در راستای باسواد کردن بیسوادان و ۵۰ درصد دیگر در زمینه تعمیق، تحکیم و تثبیت سواد است. 

وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات سازمان نهضت سواد آموزی در راستای عدالت جنسیتی است، افزود: ۸۰ درصد فعالیت‌های نهضت سوادآموزی مربوط به دختران و زنان است. درصد باسوادی زنان پیش از انقلاب از ۲۶.۲ درصد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بود که بیسوادی اکنون به کمتر از ۲.۸ درصد رسیده است.

کاهش فاصله شهر و روستا در تحقق عدالت آموزشی

رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه مناطق شهری و روستایی در تحقق عدالت آموزشی، پیش از انقلاب فاصله ۳۸ درصدی داشتند، گفت: اکنون این فاصله به کمتر از ۷ درصد رسیده است.

محمدزاده در ادامه درباره اقدامات سازمان نهضت سواد آموزی در دوران کرونا افزود: این سازمان پس از شیوع ویروس کرونا به منظور جلوگیری از عقب نماندن افراد از آموزش‌ها سعی کرد مانند شبکه ملی شاد عمل کند. از این رو  سامانه ای تحت وب راه‌اندازی شده تا ثبت‌نام و آموزش حضوری را برای بی سوادان انجام دهد.

وی تاکید کرد: سازمان نهضت سواد آموزی با صدا و سیما تفاهم نامه ای امضا و برنامه لوح قلم را به صورت سراسری و استانی برای سوادآموزان پخش کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: همچنین برای دوره انتقال برنامه ۴ هزار و ۵۰۰ دقیقه ای و ۱۵۰ برنامه ۳۰ دقیقه ای در سازمان نهضت سواد آموزی تولید شده است که از بهمن ماه به صورت سراسری و استانی پخش می‌شود.

محمد زاده اظهار داشت: آموزش‌ها در دوران شیوع ویروس کرونا در مناطق سفید حضوی، زرد نیمه حضوری و نارنجی و قرمز غیرحضوری است.

وی با بیان اینکه سازمان نهضت سواد آموزی در دوران کرونا با راه‌اندازی کتابخانه دیجیتالی، هزار کتاب را برای سوادآموزان و آموزشیاران بارگذاری کرد. ادامه داد: از میان ۴۸۰ مرکز یادگیری محلی، به ۱۲۰ مرکز نگاه ویژه داشته تا به عنوان کانون آموزش مجازی فعالیت کنند.

محمدزاده تصریح کرد: طرح سوادآموزی نیروهای مسلح، عشایر، آموزش بیش از ۳۰ هزار اتباع خارجی، اولیای بی سواد و مددجویان در زندان‌ها از اقداماتی است که برای اولین بار برای زندانیان برنامه آموزشی سوادآموزی در ساعات مختلف پخش می شود.

زمان تمدید کلاس های دوره انتقال تا پایان دی ماه

رییس سازمان نهضت سواد آموزی یادآور شد: زمان کلاس ها به دلیل شرایط کرونایی تمدید شده است. زمان کلاس برای دوره انتقال تا پایان دی ماه، دوره تحکیم تا ۱۵ بهمن ماه و برای دوره سوادآموزی تا ۳۰ بهمن تمدید شده است.

وی تاکید کرد: براساس سرشماری سال ۹۵، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بیسواد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال وجود دارد که ۳۶۰ هزار آنها اتباع خارجی هستند. همچنین سالانه ۴۰۰ هزار بی سواد تحت پوشش سازمان نهضت سواد آموزی هستند که ۵۰ درصد آنها بیسواد صرف هستند.

محمدزاده ادامه داد: در حال حاضر تعداد بیسوادان کمتر از یک میلیون نفر است، از این تعداد  ۶۰۰ هزار اطلاعات سنی دریافت و این اطلاعات راستی آزمایی شده است. در حال حاضر از ۶۰۰ هزار نفر ۵۵ هزار نفر جذب شده اند.

وی همچنین درباره وضعیت آموزش دهنده‌ها افزود: قانون مشخص کرده که ۲۴ هزار نفر در آزمون استخدامی شرکت کنند که از این میان ۱۷ هزار و ۱۱۳ نفر در این آزمون پذیرفته شدند و بیش از ۶ هزار نفر قبول نشدند.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: با دریافت مجوز برای افرادی که پذیرفته نشدند تا بتوانند دوباره در آزمون شرکت کنند، اگر این مجوز به تایید نهایی برسد، آموزش دهنده ها از آزمون معاف می‌شوند و ۶ هزار نفر مانند ۱۷ هزار نفر در چرخه استخدام قرار می‌گیرند. همچنین ۲۴ هزار آموزش دهنده باید تا پایان برنامه ششم توسعه استخدام شوند.

محمدزاده درباره تفاهم نامه با سازمان زندان ها اظهار داشت: تا پایان سال ۹۸، حدود ۱۰ هزار و ۳۶ زندانی آموزش دیدند. زندانیان تا ۶۰ سال تحت پوشش آموزش‌های سواد آموزی قرار می‌گیرند. 

وی ادامه داد: از ابتدا تاکنون ۵۴۶ هزار و ۱۱۴ نفر سرباز کم سواد و بیسواد نیز توسط سازمان نهضت سواد آموزی آموزش دیده اند.