به گزارش روز شنبه مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، شاپور محمدزاده در گردهمایی قطبی و تخصصی معاونان سوادآموزی کشور افزود: سال تحصیلی گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کلاسهای حضوری درسی از اهمیت ویژهای برخوردار بود بنابر گزارش سازمان یونسکو، سال گذشته یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دانشآموز در سراسر جهان تحت تأثیر تعطیلی مدارس قرار گرفتند.
وی با تأکید بر این که هیچ فعالیتی، جایگزین مدرسه و کلاسهای درس حضوری برای دانشآموزان نمی شود، یادآور شد: دانشآموزان در محیط مدرسه، علاوه بر آموزشوپرورش، تعاملات اجتماعی فعالی را تجربه میکنند، از این رو تعطیلی کلاسهای حضوری، اثرات نامطلوبی، بر دانشآموزان، معلمان و اولیا خواهد داشت.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در ایام کرونا ۶۵ درصد کشورهای فقیر و ۳۵ درصد کشورهای غنی، بودجه آموزشوپرورش خود را کاهش دادند.
محمدزاده سواد را محرک توسعه پایدار و آموزشوپرورش را زیربنای توسعه اجتماعی سیاسی فرهنگی و اقتصادی توصیف کرد و گفت: سوادآموزی باید «مدرسه محور» شود، بنابراین در آییننامه اجرایی مدرسه، برای ارکان مدرسه نقشها و وظایفی در حوزه سوادآموزی مشخص خواهد شد.
وی با تأکید بر لزوم اهتمام ویژه در فرآیند ثبتنام، شناسایی، جذب، آموزش و ارزشیابی سوادآموزان، گفت: در گروه سنی ۱۵ سال به بالا میانگین، نرخ باسوادی در جهان ۸۶ درصد و در ایران نیز همان ۸۶ درصد است و این در حالی است که میانگین نرخ باسوادی در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال در جهان، ۹۱ درصد و در ایران ۹۷.۴ درصد است.
نظر شما