به گزارش ایرنا، کلنگ نخستین اسکله تفریحات دریایی مازندران شهریور ماه امسال و همزمان با هفته دولت در رامسر به زمین خورد و این امید را ایجاد کرد که سرانجام تکلیف یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی و تولید ثروت استان در سال جهش تولید مشخص و طلسم سرمایه گذاری در آن شکسته شد.
این اسکله گردشگری دریایی که بر اساس اعلام میراث فرهنگی مازندران ساختش با پیش بینی سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی شروع شد ، نوید بخش این بود که بزودی ساخت دهها اسکله دیگر هم در طول ۳۳۸ کیلومتر سواحل دریای مازندران شروع می شود تا هم تحول اقتصادی را در استان رقم بزند و هم به بی سر و سامانی گردشگری دریایی که تنها به شناگاه های موقت تابستانی با آسیب های چند جانبه زیست محیطی ، فرهنگی و اجتماعی خلاصه می شد، پایان می دهد.
تعریف و ساخت اسکله تفریحی در سواحل مازندران که سال ها در حد حرف باقی مانده بود ، از سال ۹۷ با روی کار آمدن استاندار بومی به صورت جدی مورد توجه قرار گرفت. نتیجه پیگیری های فشرده احمد حسین زادگان برای این طرح تشکیل " جلسه تسهیل ایجاد اسکلههای تفریحی و گردشگری بر اساس ماده ۱۰۰ برنامه ششم توسعه " در مهر ماه سال ۹۸ بود که در آن جانمایی برای ایجاد اسکله تفریحی در ۱۳۴ نقطه از ساحل مصوب شد. اقدام بعدی نیز هماهنگ کردن دستگاه های مختلف ذیربط برای صدور موافقت اولیه بود که تا شهریور ماه امسال برای ۶۵ اسکله به سرانجام رسید و اعلام شد که پرونده ۱۵ اسکله دیگر هم در سازمان بنادر و دریانوردی در دست اقدام میباشد.
مهران حسنی معاون گردشگری میراث فرهنگی مازندران پس از کلنگ زنی نخستین اسکله تفریحی در رامسر به خبرنگار ایرنا گفته بود : هدفگذاری ما در این بخش ایجاد ۱۳۴ پست اسکله تفریحی در نقاط مختلف ساحلی استان از رامسر تا بهشهر است و در آینده نزدیک قرار است عملیات اجرایی تعداد دیگری از این پروژهها نیز آغاز شود.
او از استقبال و آماده به کار بودن دهها سرمایهگذار برای آغاز پروژههای اسکله تفریحات دریایی در مازندران خبر داد و اضافه کرد : سرمایهگذاران برای اجرای اسکلهها آماده اجرای پروژه هستند و مشکلی بابت عملیاتی شدن این اسکلهها وجود ندارد. حتی برای پیشگیری از مشکلات و تعارضات احتمالی با نهادهای دولتی، در زمان جانمایی محلهای اجرای پروژه به این نکته که زمینها در اختیار بخشهای دولتی نباشد نیز توجه شد تا سرمایهگذار با هیچ مشکلی مواجه نباشد.
حسنی حتی خوشبینانه و با امیدواری زیاد از آغاز اجرای اسکله های دارای موافقت اصولی در آینده نزدیک خبر داده و تاکید کرده بود که برنامهریزی برای کلنگزنی همزمان این اسکله ها در حال انجام است.
یک کلنگزنی و دیگر هیچ
خوش بینی معاون میراث فرهنگی مازندران در باره آغاز اجرای همزمان اسکله های دارای موافقت اصولی اکنون پس از چهار ماه رنگ واقعیت به خود نگرفته است و گویا حتی همان یک موردی که در رامسر کنگ زنی شد ، در همان حد باقی مانده است .
در مشخصات فنی و شناسنامه اسکله رامسر مدت زمان اجرای آن ۱۲ ماه قید شده و قرار بود اسکلهای با عرض سه متر و طول ۱۰۰ متر در دریا ایجاد و رستوران، سفرهخانه، فستفود، فضای ورزشهای آبی و پهلوگیری قایق در آن تعبیه شود. مجموع مساحت نخستین اسکله تفریحات دریایی مازندران یکهزار و ۶۲ متر در داخل دریا پیش بینی شد تا واحدهای پذیرایی و تفریحی روی سازههای آبی اجرا گردد . همچنین نزدیک به ۶ هزار متر مربع محدوده ساحلی برای این پروژه در نظر گرفته شد تا سرمایهگذار در آن اقدام به ایجاد زیرساختهای تفریحی و رفاهی کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران در باره سکوت اجرایی و خبری راجع به اسکله های تفریحی به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون از ۱۳۴ لکه مورد نظر ما ۶۵ مورد منجر به دریافت مجوز شده است که آماده بهرهبرداری است.
مهدی رازجویان با بیان اینکه تمامی مجوزهای بهربرداری فاقد موانع قانونی است، افزود: طرح اسکله های گردشگری از نظر مجوزها هیچ مشکلی ندارد و هیچ مانع و سدی در برابر سرمایه گذاران نیست. تمامی موافقتها و استعلامات اصلی از جمله محیطزیست، سازمان بنادر، آب منطقهای و دیگر دستگاه ها و سازمان ها اخذ شده و مجوزها برای اجرا کاملاً بلامانع است.
وی در مورد بلاتکلیفی اجرایی شدن ساخت اسکله های گردشگری و عملیاتی شدن مجوزهای این حوزه هم گفت: این مساله مربوط به حوزه سرمایه گذاری استانداری و همچنین اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی می شود.
کرونا و انصراف
آمادهسازی مجوزهای و چند سال دوندگی برای تهیه و تسهیل مسیر سرمایه گذاری جهت ساخت اسکله گردشگری ساحلی استان در حالی است که برخی منابع در میراث فرهنگی از انصراف تعدادی از سرمایه گذاران خبر می دهند و می گویند که برخی از سرمایه گذاران هم به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کسب و کار گردسگری با شک و تردید به این سرمایه گذاری نگاه می کنند.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : تبیین وضعیت سرمایه گذاران اسکله های تفریحی از حوزه این اداره خارج شده و مسئولان استانداری به خصوص دفتر امور سرمایه گذاری باید در مورد آن اظهار نظر کند.
زنجیرهای فراکرونایی
اگر چه تلاش خبرنگار ایرنا برای گفت و گو با مسئول مربوطه در استانداری در باره سرنوشت اسکله های تفریحی بی نتیجه بوده است ، ولی معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران حاضر شد برخی از دلایل وضعیت موجود را تشریح کند.
احسان محمدی به خبرنگار ایرنا گفت : مهم ترین دلیل توقف و اجرایی نشدن طرح ساخت اسکله های دریایی عدم امکان صدور مجوز برای شهرداری ها از سوی میراث فرهنگی است.
وی با بیان اینکه نیمی از سرمایه گذاران برای ۶۵ موافقت اصولی صادر شده از سوی سازمان بنادر مربوط به شهرداری های استان است ، افزود : طبق اظهارات سازمان بازرسی کشور ، میراث فرهنگی نمی تواند برای نهاد شهرداریها موافقت اصولی صادر کند.
معاون سرمایه گذاری میراث فرهنگی مازندران همچنین از برخورد قطار در حال حرکت اسکله های تفریحی به سد منابع طبیعی برای مشخص شدن حریم خبر داد و گفت: بر اساس تشخیص منابع طبیعی ، سرمایه گذاران حتما باید با استفاده از مشاوران دارای رتبه یا " گرید" درخواست خود را ارائه دهند تا بتوانند موافقت اولیه منابع طبیعی را دریافت کنند.
محمدی با بیان اینکه اکنون گرفتن مشاور دارای گرید حدود ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه برای سرمایه گذار به همراه خواهد داشت، افزود : سرمایه گذاران به دلیل بیم از عدم موافقت منابع طبیعی حتی پس از گرفتن مشاور ، اقدام به این کار نمی کنند.
وی ادامه داد : اکنون در حال رایزنی با منابع طبیعی هستیم تا در صورت امکان، ابتدا آنها موافقت اولیه را صادر کنند و در صورت چنین موافقتی سرمایهگذار متعهد به بهرهمندی از مشاور بر اساس استانداردها شود.
معاون سرمایهگذاری میراث فرهنگی مازندران گفت : یکی دیگر از موانع اجرایی شدن طرح اسکله های گردشگری و تفریحی این است که وزارت اقتصاد و دارایی در این پروژه میراث فرهنگی را به عنوان دستگاه همکار تشخیص داده و نهاد دارای صلاحیت برای صدور موافقت اصولی را سازمان بنادر می داند.
محمدی این مسائل را مجموع مشکلات پیرامون اجرایی شدن طرح اسکله های گردشگری عنوان کرد و افزود : همه این مشکلات در حال پیگیری است اما نمی توان زمان دقیقی برای برون رفت از آنها مشخص کرد.