تهران – ایرنا –تارنمای پولیتیکو در مطلبی با عنوان "کشورهای عربی و اسرائیل خواستار مشارکت در مذاکرات آینده آمریکا با ایران هستند" نوشت: این طرف‌های منطقه‌ای از مناسبات احتمالی واشنگتن و تهران، سهم خواهی می‌کنند.

 به گزارش روز سه شنبه ایرنا از این تارنمای آمریکایی؛ پولیتیکو افزود: کارزار فشارهای اقتصادی بر تهران ممکن است تلاش های دولت جو بایدن رئیس جمهوری منتخب را که در ۲۰ ژانویه (اول بهمن ماه) به قدرت می رسد برای زنده کردن دوباره توافق هسته ای ۲۰۱۵، دشوار و پیچیده سازد.

 این نشریه افزود: چگونگی واکنش های دولت آتی ایالات متحده به درخواست های اسرائیل و کشورهای عرب برای مشارکت بیشتر در پرونده ایران، روابط دولت بایدن را با این کشورها در سراسر دوره ریاست جمهوری اش مشخص خواهد کرد.  

 نکته این که سرسخت ترین دشمنان و مخالفان توافق هسته ای ایران (برجام) نه تنها از بایدن اجازه اظهارنظر در این باره را درخواست می کنند، بلکه می خواهند در صورت امکان نماینده ای نیز در مذاکرات بعدی با تهران داشته باشند. نمایندگان برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و همچنین اسرائیل به صورت خصوصی و هم راستای با آغاز به کار دولت بایدن، این پیشنهاد را مطرح کرده اند.

همچنین سفیران سه کشور عربی حوزه خلیج فارس به پولیتیکو گفته اند که بیشتر از ایالات متحده یا کشورهای شریک در مذاکرات توافقنامه هسته ای ۲۰۱۵ (روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس)، در معرض خطر قرار دارند و بر این باورند که حضور آنان در مذاکرات آتی، به واشنگتن امکان اعمال فشار بیشتری بر ایران خواهد داد.

اما این خواسته ممکن است موجب درگیری این کشورها با دولت بایدن شود که آشکارا گفته در پی زنده کردن دوباره برجام است. دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی در سال ۲۰۱۸ همراه با تشویق های شدید اسرائیل و برخی کشورهای عرب، از این پیمان خارج شد.

اما همان کشورها ترجیح می دهند بایدن، برجام را کنارگذاشته و مذاکرات تازه ای را به امید امضای توافقنامه مستحکم تری آغاز کند که حتی دربرگیرنده برنامه های غیرهسته ای ایران مانند موشک های بالستیک و عملکرد شبه نظامیان و نیروهای نیابتی اش در کشورهای منطقه باشد.

این درخواست های ناهماهنگ اعراب و اسرائیل، یادآور میزان تغییر دورنمای صحنه سیاست جهان و منطقه از هنگامی است که بایدن، معاون باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین بود. یکی از قابل توجه ترین این تغییرات گذشته از تحولات دیگر، موافقت اخیر برخی کشورهای عربی با شناسایی اسرائیل است که ممکن است به درخواست آنها قدرت بیشتری برای تاثیرگذاری بر محافل سیاست خارجی ایالات متحده بدهد و حتی شاید به آنها امکان دهد با شفافیت بیشتری در لابی با کاخ سفید، متحد شوند.

باید پذیرفت که این درخواست ها هیچ ارتباطی با موضع رهبران ایران ندارد که با مخالفت های  ۴۰ ساله با رئیسان جمهوری آمریکا، آنها را سردرگم و گیج کرده اند.

عبدالله الخلیفه سفیر بحرین در واشنگتن در گفت وگو با پولیتکو ادعا کرد: کشورش به ویژه از مداخله ایران در امور داخلی خود، خسته شده است. مشارکت در این مذاکرات، برایمان از اهمیت برخوردار است، زیرا ما در ردیف نخست هرگونه تحولی در منطقه قرار داریم و باید همه پیامدها را تحمل کنیم.

به ادعای پولیتکو؛ تهران از گروه های مسلمان مخالفت حکومت بحرین حمایت می کند و دولت ترامپ در ماه جاری (نوامبر) یکی از این گروه ها به نام سرایاالمختار را تروریستی دانست.

این تارنما در بخش دیگری از این نوشتار افزود: هر چند ممکن است اسرائیل در دراز مدت نخواهد که در مذاکرات چهره به چهره با تهران شرکت کند، اما مشاوره های نزدیک اسرائیل با ایالات متحده، می تواند نقش و قدرت اظهارنظر در روند این مذاکرات در اختیار آن قرار دهد.