ارومیه- ایرنا- معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی گفت: ۷۵۰ سوادآموز در استان، مهارت‌های شغلی را در قالب طرح ملی پیوند سواد و زندگی فرا می‌گیرند.

علی اکبر صمیمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح ملی در کنار درس‌های آموزش داده شده به سوادآموزان جذب شده در سال تحصیلی جاری آموزش داده می‌شود و هدف از اجرای این طرح، کمک به تحقق هر چه بهتر شعار جهش تولید در کشور و استان است. 

وی با بیان اینکه طرح ملی پیوند سواد و زندگی ویژه سوادآموزان در ۱۵ مرکز یادگیری مجری این طرح در استان اجرا می‌شود، بیان کرد: حرفه آموزی به سوادآموزان از طریق مراکز یادگیری محلی در زمینه های مختلف از  جمله خیاطی، صنایع دستی، فرش بافی، گلسازی، پرورش قارچ و دامداری اولویت اصلی این طرح ملی در کشور و استان است. 

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی اضافه کرد: مراکز یادگیری محلی شهرهای ارومیه، مهاباد، بوکان، تکاب و شاهین‌دژ که فعال تر از سایر مراکز بودند و از نظر امکانات نیز مجهزتر هستند، برای این موضوع انتخاب شده‌اند. 

وی اظهار داشت: در مراکز یادگیری محلی استان همراه با آموزش سواد پایه به سوادآموزان دیگر مسائل از جمله حقوق شهروندی، مهارتهای شغلی مورد علاقه سواد اموزان و مهارت های زندگی و اجتماعی نیز به آنان ارائه می‌شود. 

صمیمی با اشاره به افزایش تعداد مراکز یادگیری محلی از ۵۳ به ۵۴ مرکز در سال جاری اضافه کرد: تلفیق سواد با مهارت و ایجاد انگیزه در افراد برای حضور در کلاس‌های سوادآموزی، افزایش تاب‌آوری، ارتقای شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی مناطق آسیب‌پذیر و آموزش مهارت‌های اساسی زندگی برای آنان که اغلب زنان هستند از دستاوردهای حوزه سواد اموزی در استان است.

وی با اشاره به رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در مراکز یادگیری بیان کرد: در هر مرکز به طور میانگین ۱۰۰ نفر سواد آموز و مهارت آموز فعالیت می کنند و این مراکز نقش مهمی در ارتقای باسوادی در استان دارد، چرا که در کنار آموزش سواد، مهارت های شغلی و زندگی و نیز آسیب های اجتماعی به افراد آموزش داده می شود.

آذربایجان‌غربی طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال دارای ۱۹۵ هزار بی‌سواد است که از این تعداد ۴۵ هزار نفر تاکنون باسواد شده‌اند.

آذربایجان‌غربی دارای سه‌هزار آبادی است، شرایط اقلیمی استان و صعب العبور بودن مسیر بسیاری از روستاها، درآمد اندک و مشکلات اقتصادی و فرهنگ حاکم در خانواده‌های روستایی موجب شده تا تمایل به تحصیل به ویژه در میان دختران و بانوان در استان کاهش یابد و ساکنان این مناطق تمایل کمتری به سوادآموزی داشته باشند.