مسعود طهماسبی، شنبه در آیین تجلیل از فعالان حوزه حمل ونقل و ترافیک شیراز به استقبال چشمگیر شهروندان شیراز از پروژه دوچرخههای هوشمند اشتراکی در این شهر اشاره و بیان کرد: امروز کاربران بیدودها به ۷۲ هزار نفر افزایش یافته است و بیش از ۴۶ هزار سفر در روز با استفاده از این دوچرخهها انجام میشود که معادل استفاده از یک هزار تاکسی است.
وی ادامه داد: همچنین ۳۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری اکنون در شیراز وجود دارد که در آینده نزدیک به ۲ برابر افزایش مییابد.
طهماسبی، همچنین در مورد پارهای از اقداماتی که در این حوزه صورت گرفته، اظهار داشت: در سالهای اخیر ۱۸۵ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی این کلانشهر اضافه شده و مذاکراتی نیز برای خرید اتوبوسهای جدید در دستور کار است.
وی، با اشاره به موفقیتهای شهرداری شیراز در زمینه گسترش خطوط ریلی، گفت: احداث خط یک مترو با ۲۰ ایستگاه و شروع عملیات احداث خط ۲ با طول ۱۵ کیلومتر و آغاز عملیات ریل گذاری ۱۰ کیلومتر آن از جمله اقدامات این حوزه بوده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز اضافه کرد: هم اینک عملیات عمرانی خط سوم قطار شهری شیراز از سمت شهرک گلستان در دست اجراست.
طهماسبی، اقدامات انجام شده از سوی مدیریت کلانشهر شیراز در شرایط تحریمهای کنونی را خوب توصیف کرد و افزود: شهرداری شیراز در حوزه نوسازی ناوگان تاکسیرانی هم ورود کرده و امیدواریم باا ارائه تسهیلات لازم شاهد تحولات مثبتی در این زمینه باشیم.
این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنانش به همکاری شایسته پلیس فارس با مدیریت شهری شیراز اشاره کرد و افزود: شیراز تنها کلانشهری در ایران است که آمار تصادفات آن در مدت پنج سال اخیر روند کاهشی داشته و از آمار ۲۳۰ کشته تصادفات رانندگی به ۱۳۰ قربانی رسیده که امیدواریم با افزایش همافزایی بین دستگاهی، شاهد کاهش هرچه بیشتر این معضل باشیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، همچنین افزایش تعداد دوربینهای نظارت برای ایمن سازی شهر را موثر ارزیابی کرد و گفت: تا پایان سال ۹۹، تعداد دوربینهای نظارتی ۲ برابر خواهد شد و نظارتهای میدانی برای ساماندهی خودروهای حمل بار سنگین و نیمه سنگین نیز افزایش مییابد.
کمک به وضعیت حمل و نقل شهری شیراز ضروری است
رییس کمیسیون عمران وحمل ونقل شورای شهر شیراز نیز در این آیین بیان داشت: در حال حاضر خط ۲ مترو شیراز به سرعت در حال اجراست و امیدواریم این خط با سه ایستگاه به زودی به بهرهبرداری برسد.
نواب قائدی، کمک به بهبود وضعیت حمل و نقل شهری شیراز را ضروری دانست و افزود: یکی از مشکلات چند سال اخیر شهرداریها، عدم کمک دولت در خرید اتوبوس است آن هم در شرایطی که سه ضلع خرید اتوبوس شامل مردم، دولت و شهرداری میشود اما دولت چند سالی است که هیچ کمکی در خرید اتوبوس به شهرداریها نداشته است.
وی، با بیان اینکه به دلیل مشکلات تحریم، کار نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی دشوارتر شده است، اظهار داشت: شهرداری در دریافت سهم مردم در استفاده از حمل و نقل از جمله اتوبوس بیشترین یارانه را میدهد و هزینه میکند موضوعی که در مجموع باعث شده سهم شهرداری در تجهیز و خرید وسایل حمل و نقل عمومی به ۸۵ درصد برسد.
قائدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به باور اعضای این دوره از شورا ی اسلامی شهر شیراز و شهرداری، نباید برای رفع ترافیک تنها به ساخت تقاطع اکتفا کرد چرا که ساخت تقاطعها و احداث سازههای بتنی در شهر علاوه بر اغتشاشات بصری، مسیر و بستر برای حضور خودروها را فراهم میکند آن هم در شهری که قرار است شهر انسان محور باشد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز همچنین در مورد برخی از اظهار نظرها درباره ضرورت و یا عدم ضرورت اجرای برخی از پروژهها توسط شهرداری شیراز بیان کرد: برخی از شهروندان در خصوص ضرورت اجرای برخی پروژههای شهری گله دارند در حالی که این پروژهها متعلق به تمام شهروندان است و قرار است نیازها شهری را برطرف کند مانند، پروژه کنار گذر پیاده راه باغ عفیف آباد که با هدف پاسخ به نیاز شهروندان احداث شده است.
قائدی، با اشاره به نهضت آسفالت در پاسخ به درخواستهای پُرشمار شهروندان از شهرداری، گفت: از هفت ماه قبل تاکنون بیش از سه میلون مترمربع آسفالت در این شهر اجرا شده و پیشبینی میکنیم که ۲ میلیون مترمربع آسفالت دیگر هم در سطح معابر این کلانشهر شهر تا پایان سال ۹۹ اجرا شود.
در ادامه این آیین، از شماری از فعالان حوزه حمل و نقل و ترافیک شیراز تجلیل شد.