مصطفی نصیری ورگ روز سهشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با شیوع ویروس همهگیر کرونا و پس از تعطیلی مرز ریلی سرخس از اسفند ماه پارسال، شروع تبادلات تجاری از این مرز از ابتدای تیرماه امسال آغاز شد.
وی ادامه داد: از تیر تا پایان آذر ماه امسال در مجموع ۲۰۰ هزار تن کالا به عنوان ترانزیت ورودی از مرز سرخس و کشور ترکمنستان وارد ایران و بیش از ۹۰ درصد آن به بندرعباس و بقیه به مرز میرجاوه با پاکستان منتقل شد.
مدیرکل راهآهن خراسان گفت: علاوه بر ورود واگنهای حامل بار به خاک ایران، بخشی از این ترانزیت به شکل انتقال ترکیبی بار از کامیون به ریل و واگنهای ایرانی در مرز سرخس بوده است.
نصیری افزود: زیرساختهای مناسب در مرز ریلی سرخس و استفاده از ظرفیت واگنهای ایرانی برای بارگیری و انتقال این مقدار کالا به مبادی خروجی کشور، از دلایل افزایش و رونق ترانزیت ریلی در این گذرگاه مرزی است.
وی ادامه داد: گوگرد با حجم ۱۵۰ هزار تن، معادل ۷۵ درصد از مجموع این مقدار ترانزیت کالا را تشکیل میدهد.
مدیرکل راهآهن خراسان گفت: سایر اقلام ترانزیت شده از طریق مرز ریلی سرخس شامل کالاهای کانتینری، کود شیمیایی و برخی اقلام دیگر است.
شهرستان مرزی سرخس در فاصله ۲۰۲ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد.
پیش از شیوع ویروس همهگیر کرونا، سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن کالا در حوزه ریلی خراسان رضوی جابهجا میشد که حدود ۴۰ درصد آن مربوط به حمل و نقل داخلی بود.
با توجه به اتصال خط آهن جمهوری اسلامی ایران به آسیای میانه از طریق خراسان رضوی و قرار گرفتن در کریدورهای بین المللی، ۶۰ درصد حمل و نقل سالانه ریلی کالای این استان در حوزه برون مرزی و در بخش ترانزیت، واردات و صادرات بوده است.
هزار و ۴۰۰ کیلومتر معادل ۱۴ درصد از مجموع ۱۰ هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی کشور در خراسان رضوی قرار دارد. خراسان رضوی بیشترین سهم و رتبه نخست جابهجایی مسافر را نیز در ناوگان ریلی ایران به خود اختصاص داده است.