مصطفی نصیری ورگ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: صادرکنندگان کالا و فعالان بخش خصوصی از ابتدای بازگشایی مرز ریلی سرخس یعنی ابتدای تیرماه تاکنون برای حمل کالای صادراتی خود چهار هزار و ۲۰۰ دستگاه واگن تامین کردهاند که بیشتر آنها واگنهای خالی ورودی به ایران بوده است.
وی ادامه داد: در این بازه زمانی ۹۰۰ واگن نیز توسط بخش دولتی ایران برای صادرات کالا در اختیار صادرات قرار گرفته است.
مدیرکل راه آهن خراسان با اشاره به این که از حدود ۲ سال قبل بخش خصوصی نیز مجاز به تامین واگن برای صادرات شده است گفت: واگنهای ترکمنستان در تملک بخش خصوصی این کشور قرار دارد لذا فقط دارندگان کالای صادراتی در ایران میتوانند برای واردات واگن خالی یا همان "امدادی" با مالکان واگن در ترکمنستان مذاکره کرده و واگن امدادی وارد کنند.
نصیری افزود: هم اکنون بیش از ۶۰ شرکت بخش خصوصی تامین واگن از ترکمنستان برای صادرات کالا به این کشور و دیگر کشورهای آسیای مرکزی را انجام می دهند.
وی اضافه کرد: البته بخشی از صادرات ریلی کشور به ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای مرکزی در واگنهایی بارگیری می شود که پیشتر کالا از ترکمنستان به کشور ما وارد کردهاند و هنگام بازگشت کالاهای صادراتی را حمل میکنند که این واگنها نیز در اختیار بخش خصوصی هستند.
پس از همهگیری ویروس کرونا و اتخاذ تدابیر مراقبتی در مرزها، پایانه ریلی سرخس واقع در شمال شرق خراسان رضوی با ترکمنستان از ابتدای تیرماه بازگشایی شد، از آن تاریخ تا نیمه مهرماه امسال ۴۱۰ هزار تن کالا با استفاده از قطارهای باربری بین ایران و جمهوری ترکمنستان جابهجا شده است.
پارسال یک میلیون و ۳۲ هزار تن انواع کالا از طریق مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیای مرکزی صادر شد که بارگیری ۹۰۶ هزار تن از کل حجم این کالاها در استان خراسان رضوی صورت گرفته بود.
۶۷ درصد از کل اقلام صادراتی خراسان رضوی را سیمان و پس از آن مصالح ساختمانی از جمله مواد شیمیایی و شوینده تشکیل میدهد.
شهرستان سرخس در فاصله ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد، از ناحیه شمال و شرق با کشور جمهوری ترکمنستان هم مرز است.
هزار و ۴۰۰ کیلومتر معادل ۱۴ درصد از مجموع ۱۰ هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی کشور در خراسان رضوی قرار دارد. این استان تاکنون بیشترین سهم و رتبه نخست جابهجایی مسافر را نیز در ناوگان ریلی ایران به خود اختصاص داده است.
نظر شما