«سید محمدمهدی هادوی» امروز (دوشنبه) در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: از سال گذشته موضوع ارتقای داخلیسازی در صنایع مختلف با ابلاغ وزیر صنعت، معدن و تجارت در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد طی سه سال (تا سال ۱۴۰۰ ) به میزان ۱۰ میلیارد دلار صرفهجویی ارزی از این محل حاصل شود.
وی بیانداشت: به این ترتیب خواهیم توانست تولیدات داخلی خود را جایگزین واردات کنیم.
این مقام مسوول خاطرنشانکرد: سال گذشته با توجه به قراردادها و تفاهمنامههای منعقد شده، نزدیک به سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار داخلیسازی، برنامهریزی و تفاهم شد.
وی ادامهداد: در جریان این برنامهها یک فرهنگسازی خوبی نیز اتفاق افتاد و آن اینکه مهندسان و سازندگان داخلی ما قادر به انجام اقدامات بزرگ هستند و اعتماد به نفسشان بیشتر شد.
هادوی گفت: پارسال ۱۰ میز ساخت داخل در حوزههای لوازم خانگی، پتروشیمی، برق و مخابرات برگزار شد که نزدیک به ۹۷۰ میلیون دلار کاهش ارزبری به دنبال داشت.
رییس مرکز ساخت داخل، ماشینسازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: امسال سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار داخلیسازی، برنامهریزی شده، همچنین بیشترین میزان واردات در سالهای قبل نیز مشخص شده که از جمله آنها واردات ماشین آلات نساجی و بافندگی، مواد اولیه فلزی و غیرفلزی و چادر مشکی قابل اشاره است.
وی یادآور شد: به دلیل محدودیتهای کرونایی، امسال جلسات حضوری میزهای ساخت داخل کمتر برگزار شد و در ماههای گذشته یک میز ساخت داخل در حوزه خودرو به ارزش ۶۰ میلیون دلار و چند میز دیگر در حوزههای پتروشیمی و مخابرات به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار به صورت مجازی و غیرحضوری برگزار شد.
این مقام مسوول خاطرنشانکرد: در ماههای باقیمانده تا پایان سال نیز سه میز دیگر در حوزههای پالایشگاهی، خودرو و پتروشیمی برگزار خواهد شد.
وی بیانداشت: امروز تجمیع نیازهای قطعهسازی و اینکه کدام دسته از قطعات بیشترین خرید خارج از کشور را دارند، نیز در دستور کار قرار گرفته است.
هادوی ادامهداد: ارتباط با مجامع علمی کشور از جمله شرکتهای دانشبنیان، استارتاپها و دانشگاهها منجر به مشخص شدن نیازمندیها و همچنین ارتباط هرچه بیشتر صنعت با مراکز دانشگاهی و دانشبنیان شده است.
وی بیانداشت: این روزها موضوع رتبه بندی شرکتهای تامین کننده کالاها و خدمات در دستور کار است تا این شرکتها نسبت به تامین مواد و تجهیزات خود با کیفیت مناسب اقدام کنند، ضمن اینکه ارتقای کیفی و بهبود بازاریابی از انجام رتبهبندی شرکتها هدفگذاری شده است.