به گزارش روز یکشنبه مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی در پانزدهمین نشست از سلسله نشستهای گفتگوی هفته که با حضور رییس دیوان محاسبات کشور برگزار شد، افزود: نظارت، حسابرسی و کنترل بخش مهم، ضروری و رکن اساسی هر مجموعه است که از طریق آن انضباط، اثربخش و کارایی در مجموعه افزایشیافته و با مسئولیتپذیری و شفافیت ارتقا مییابد.
پانزدهمین نشست از سلسله نشستهای گفتگوی هفته باهدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزشوپرورش و دستگاههای مختلف کشور و با موضوع گفتگو بر محور تحول با حضور مهرداد بذرپاش، رییس دیوان محاسبات کشور، اعضای شورای معاونان، مدیران کل آموزشوپرورش استانها و روسای ۷۶۰ منطقه آموزشوپرورش کشور بهصورت ویدیوکنفرانس و از طریق شبکه آموزشی دانشآموز (شاد) برگزار شد.
وی با یادآوری اینکه کیفیت عملکرد یک مجموعه به میزان کیفیت عملکرد تکتک زیرمجموعههای آن وابسته است، تصریح کرد: هر رکن از یک مجموعه عملکردی میتواند کارکرد درست یا نادرستی داشته باشد و درستی یا نادرستی کارکرد تمام زیرمجموعهها در میزان عملکرد کلی مجموعه تأثیرگذار خواهد بود. هر چه کیفیت عملکرد یک مجموعه بالاتر باشد و نشاندهنده بهتر عمل کردن تکتک اعضای مجموعه است.
وزیر آموزشوپرورش دستیابی به درک و فهم مشترک در حل مسائل را یکی از راهحلهای رفع مشکلات دانست و عنوان کرد: اگر بتوان شرایطی ایجاد کرد که مجموعههای مختلف در فهم مشترک از یک موضوع قرار گیرند، نتیجه کار بهتر میشود.
وی ادامه داد: بر این اساس گفتگوهای این چنینی را شکل دادیم تا دیدگاههای دو دستگاه را به هم نزدیکتر کنیم و با نزدیکتر شدن زاویه دید و سطح ادراک، مشکلات را بهتر از قبل حل کنیم.
حاجی میرزایی ادامه داد: هرچقدر شرایط پیچیدهتر شود، به همان نسبت کارکرد مجموعه بهمراتب پیچیدهتر میشود و با پیچیدهتر شدن کارکرد مجموعهها، لازم است هوشمندی افراد و ظرافت در انجام کار هم بالا برود.
وی گفت: بیشتر مجموعهها در روش عملکردی خود به رویههای قدیمی وابستهاند و تجربه نشان داده است بهراحتی تمایل به تغییر ندارند. بااینحال ممکن است شرایط ناگهانی به وجود آید که لازم به تغییر همه روشهای گذشته داشته باشیم.
وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: کرونا این شرایط را به وجود آورد و بهیکباره تمام پیوندهای قدیمی را تغییر داد. با شیوع کرونا تمام روابط ستاد تا مدرسه، روشهای آموزش، پاسخگویی، تعیین تکلیف، آزمون و ارزشیابی دانش آموزان با مخاطره روبرو شد و دیگر قادر به انجام کار از روشهای قدیمی نبودیم.
وی تصریح کرد: در این شرایط باید بهسرعت در زیستبوم جدید فرآیندها تعریف می شد. بنابراین ابتدا آموزش از شبکههای تلویزیونی آغاز شد، ولی بهسرعت متوجه شدیم اینیک رابطه یکطرفه است و تعاملی و کامل نیست.
حاجی میرزایی گفت: برای رسیدن به رابطه تعاملی و دوسویه در آموزش، پیامرسانها انتخاب شدند. در این شرایط نیاز به پیامرسانی داشتیم که هم از لحاظ فنی بالا باشد و بتواند گستره آموزشوپرورش را در برگیرد و هم دارای محیطی ایزوله باشد که قادر به کنترل آن باشیم و بتوانیم دانش آموزان را از آسیبهای اجتماعی و مخاطرات فضای مجازی مصون نگاه داریم.
وی راهاندازی شاد را خدمتی بزرگ مبتنی بر تکنولوژی مجازی در کشور دانست و عنوان کرد: به این ترتیب پیامرسان شاد بهعنوان شبکه آموزشی دانشآموز، طراحی و راهاندازی شد و با تمام مشکلات پیش رو، به ظرفیتی رسید که پیش از این نداشتیم تا بهراحتی نشستهای اینچنینی را با حضور مجازی بیش از هزار نفر از مدیران، معلمان و خانوادهها که در سالهای قبل تنها یکبار در سال برگزار میشد، برگزار کنیم.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: نهادهای نظارتی باید در این شرایط با نظارت دقیق و ارزیابی درست، یاریگر ما باشند. باید ارتباط با نهادهای نظارتی و دیوان محاسبات کشور، ارتباط آموزشی باشد و از گزارشهای نهادهای نظارتی، مطالب جدید بیاموزیم و ایرادات جزیی کار را رفع کنیم.
حاجی میرزایی ادامه داد: وزارت آموزشوپرورش با تمام نیروهای خود در خدمت است تا در امر تعلیم و تربیت نسل آینده کشور مشکلی به وجود نیاید. قانون را میثاق مشترک همه دستگاههای کشور میدانیم و اعتقاد داریم با اجرای قانون میتوانیم باهم به راههای مشترک و بهتری برسیم.
وی در پایان گفت: سرمایه آموزشوپرورش آبرو و اعتماد مردم و باور جامعه بهسلامت آموزشوپرورش است. جامعه برای فرهنگیان احترام قائل است و تلاش میکنیم تا به این آبرو خدشه وارد نشود و ساحت، اعتبار و آبروی کلی نظام تعلیم و تربیت حفظ شود.