ساری - ایرنا - سه روز پس از اجرای طرح تشدید محدودیت‌های کرونایی در شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونایی مازندران ، مشاهدات میدانی خبرنگاران ایرنا نشان اجرای این محدودیت‌ها در نقاط مختلف شهر متفاوت است و ظاهرا یا نظارتی وجود ندارد و یا ناظران بسیار ضعیف عمل می‌کنند.

به گزارش ایرنا ، وزارت بهداشت در آخرین ارزیابی از وضعیت کرونایی مازندران که اواخر هفته گذشته منتشر شد ، وضعیت چهار شهرستان ساری ، آمل ، رامسر و سوادکوه شمالی را قرمز و بقیه ۱۸ شهرستان را نارنجی اعلام کرد.

ستاد مقابله با کرونا مازندران هم مقررات محدود کننده را از روز شنبه هفته جاری در شهرستان های دارای وضعیت قرمز و تشدید اجرای پروتکل ها را در مناطق نارنجی به اجرا گذاشت ولی به نظر می رسد برخی شهروندان خطر سرعت شیوع کرونا را جدی نگرفته اند و همچنان از اجرای محدودیت ها سر باز می زنند.

بر اساس ستاد ملی مقابله با کرونا ، فعالیت تمامی مشاغل به جز مشاغل سطح یک که با تامین نیازمندی های اصلی مردم سر و کار دارد مانند داردوخانه ها ، نانوایی ها و فروشگاه های مواد غذایی و پروتئینی در مناطق دارای وضعیت قرمز کرونایی ممنوع است و این مقررات از شنبه ۱۳ دی ماه به مدت ۲ هفته برای چهار شهرستان قرمز مازندران به اجرا درآمده است.

مازندران گذشته از حدود ۱۱ ماه درگیری با ویروس کرونا ، در ۲ ماه اخیر وارد مرحله ای جدیدی از همه گیری شده است که این استان را ناچار به تحمل طولانی ترین مدت محدودیت های کرونایی کرده است. با وجود اینکه پیک نخست و دوم همه گیری ویروس کرونا در استان تقریبا دوره یک ماهه داشت و در فروردین و تیرماه در کوتاه ترین زمان به اوج رسید و سپس با اجرای محدودیت های فاصله گذاری اجتماعی عقب نشینی کرد، اما در ماه های اخیر همواره روند افزایشی داشته و این استان شمالی و مردمش را در برزخی طولانی مدت قرار داده است. 

طولانی شدن ماندگاری وضعیت افزایشی شیوع کرونا در مازندران سبب شده است تا تاب آوری برخی کسب و کارها در برابر اعمال محدودیت ها نیز کاهش یابد به گونه ای که شنبه گذشته جمعی از بازاریان ساری که عمدتا مشاغلشان در سطح دو قرار دارد مقابل فرمانداری تجمع کرده بودند.

مشاهدات میدانی امروز دوشنبه خبرنگار ایرنا از شهر ساری نشان می دهد پس از سه روز از اجرای محدودیت های قرمز در این شهر در حالی که بیش از ۹۰ درصد مشاغل غیر سطح یک در بافت مرکزی شهر تعطیل هستند ، ولی در دیگر نقاط شهر حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از کسب و کارهای غیرسطح یک به صورت آزادانه فعالیت دارند.

خبرنگار ما که طی ساعت ۱۰ تا ۱۳ از مناطق مختلف شهر ساری دیدن کرد ، گزارش داد که تا ۹۰ درصد مشاغل غیر سطح یک در خیابان های اصلی شهر همانند " قارن"  و " فرهنگ " ، خیابان جمهوری و اطراف میدان ساعت که مرکز فروش پوشاک ، کیف و کفش ، طلا فروشی ، لوازم خانگی ، لوزام کامپیوتری ، موبابل ، لوازم خیاطی و نوشت افزار محسوب می شود ، تعطیل هستند ولی وضعیت در بلوار آزادی ، خزر و ارتش و سه راه کشاورزی متفاوت است و به صورت یک در میان  برخی از مشاغل مانند آرایشگاه های مردانه ، بزازی و خیاطی ، عکاسی ، بنگاه های املاک ، فروشگاه ابزار آلات صنعتی ، ادوات و سموم کشاورزی ، فروشگاه مبل و تختخواب ، صنایع روشنایی ، کافی نت و اسباب بازی فروشی باز و مشغول کسب و کار هستند.

همچنین مشاهدات نشان می دهد که بیشتر کسب و کارهایی که در واحدهای تجاری واقع در طبقات دوم به بالا مانند دفاتر مهندسی ، نقشه کشی و  وکالت باز هستند و خدمات ارائه می دهند. برخی از صاحبان اصناف هم کرکره مغازه ها را به صورت نیمه باز نگه داشته اند و خدمات می دهند و برخی هم اگر چه کرکره را کاملا پائین کشیده اند ، ولی چراغ داخل را روشن نگه داشتند و خدمات ارائه می کنند.

مشاهدات چند ساعته خبرنگار ایرنا از سطح شهر ساری همچنین حاکی از تردد پرحجم خودروها در خیابان های شهری است که گاهی منجر به ترافیک نیمه سنگین می شود ، اما در پیاده روها جمعیت زیادی دیده نمی شود و عمدتا داخل مغازه ها و فروشگاه هایی که باز هستند ، حضور دارند.

بر اساس اظهارات  شهروندان ساروی ، همه به صورت متفق القول بر لزوم رعایت کامل پروتکل های بهداشتی تاکید کردند و تداوم این  محدودیت ها را برای سلامت عموم جامعه ضروری دانستند ، ولی صاحبان کسب و کارهایی که محدودیت های کرونایی را اجرا نکردند به خبرنگار ایرنا گفتند که دیگر تاب و توان پرداخت اجاره مغازه را ندارند و مجبور به ادامه کسب و کار حتی با تذکر و تهدید بازرسان هستند.

آنان مدعی شدند که اغلب رعایت کنندگان محدودیت های کرونایی که مغازه هایشان را بسته اند خودشان مالک مغازه هستند و اجاره پرداخت نمی کنند ولی مشاغلی که مکان را در اجاره دارند برایشان تحمل طولانی مدت اجرای محدودیت ها و تعطیلی محل کسب طاقت فرسا شده است.

یکی تعمیرکار موبایل که با وجود ممنوعیت کرونایی در مغازه اش به مشتریان خدمات می داد در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا گفت : برای فردی مثل من که بابت اجاره مغازه ماهانه باید ۶ میلیون تومان پرداخت کنم ، چاره ای جز فعالیت در هر شرایطی ندارم بخصوص این که تعطیلات کرونایی در مازندران بسیار طولانی شده است.

متصدی یک فروشگاه لوزام برقی و روشنایی در ساری هم با انتقاد از آنچه که " بی مسئولیتی " در تعطیلی متناوب بازار نامید ، اظهار داشت : هنوز نفهمیدیم که چرا به رغم این که چندین بار محدودیت های کرونایی در اصناف به صورت کامل اجرایی شده است ، اما بار دیگر شاهد افزایشی شدن شیوع ویروس کرونا در مازندران هستیم ؟ 

وی نامش را به خبرنگار ما نگفت ولی با عصبانیت و دلی پردرد افزود: ما چه گناهی کردیم که باید بدون درآمد اجاره مغازه را پرداخت کنیم ؟ البته صاحبان این مغازه ها هم حق دارند چون روی اجاره بهاء برای هزینه زندگی حساب باز کردند. این که مسئولان بدون حمایت مالی تعطیلی بازار را مصوب و اجرا کنند و دوباره همین وضعیت تکرار شود ، قطعا نمی تواند مدیریت مسئولانه باشد.

این فروشنده ساروی در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولان بازرسی و نظارت نسبت به فعالیت سرکشی نکرده و تذکر نداده اند، گفت : البته در این مرحله سختگیری ها کمتر است ، ولی آنان هم وضعیت و شرایط ما را درک می کنند.

وی افزود : مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا به وجود اخطار سررسیدهای بانکی، چک برگشتی و مالیات هم توجه کنند ، تداوم تعطیلی مشاغل بدون محاسبه ضرر و زیان برای این گروه بی انصافی است.

رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در ادارات 

بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا از شهرداری ، شعبه یک تامین اجتماعی و اداره آب و فاضلاب ساری به عنوان یکی از شهرهای قرمز کرونایی هم نشان می دهد که همه موارد پروتکل های تعریف شده بهداشتی به صورت دقیق رعایت می شود و حتی  با استقرار میز خدمت ویژه در سالن اصلی ادارات ،ارباب رجوع را نسبت به نوع گرفتن خدمات مورد نیاز راهنمایی و هدایت می کنند تا کمترین میزان تردد در مجموعه اداری صورت گیرد.

شخصی که پشت میز خدمت شعبه یک تامین اجتماعی ساری حضور داشت ، به محض ورود خبرنگار ایرنا از او خواست تا روی صندلی انتظار که با رعایت فاصله اجتماعی چیده شده بود ، بنشیند و سپس با چند پرسش کوتاه ، وقتی متوجه شد که خبرنگار است ، همکاری لازم را انجام داد. برخورد با سایر مراجعه کنندگان هم به راهنمایی کردنشان برای گرفتن خدمات در کوتاه ترین زمان و مسیر می انجامید. به برخی از مراجعین هم گفته می شد با توجه به شرایط کرونایی و دورکاری بخشی از کارکنان ، چنانچه ضرورت ندارد ، پیگیری کارشان را به زمان پس از خروج شهرستان از وضعیت قرمز موکول کنند.

طبق آمارهایی که دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل به صورت روزانه منتشر می کنند ، مازندران اول آذر ماه با کمتر از ۸۰۰ بیمار بستری کووید ۱۹ در بیمارستان ها وارد اجرای محدودیت های هوشمند کرونایی شد ولی اکنون بیش از یکهزار و ۲۰۰ بیمار بستری دارد.