وی که دانشآموز سال دوازدهم رشته علوم تجربی در شهر فردوس است، روز سهشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آنچه باعث ورودم به المپیاد ادبی در سال یازدهم شد این بود که پس از یک سال تحصیل در رشته علوم تجربی به شدت از درس فاصله گرفتم چون آینده شغلی رشته تجربی را دوست نداشتم همچنین درسهای این رشته برایم جذاب نبود.
حسین نیا افزود: در همین فاصله سال دهم تا یازدهم که تصمیم گرفتم المپیاد بخوانم اتفاقاتی افتاد، از جمله ورود من به تئاتر شهرستان و حضور در جشنواره تئاتر فجر استان همچنین کسب رتبه برگزیده نقالی در سطح کشور که در این بین گرایش شدیدی به هنر و ادبیات پیدا کردم.
وی که امسال در المپیاد علمی دانشآموزان کشور موفق به کسب مدال طلای المپیاد ادبی شد، گفت: وقتی معاون مدرسه بحث المپیاد را در کلاس مطرح کرد، تنها راه پیش روی خود را برای ورود به دانشگاههای هنر و علوم انسانی، شرکت در المپیاد ادبی دیدم.
وی افزود: قبل از آن حتی اسم المپیاد به گوشم نخورده بود و نمیدانستم از کجا باید شروع کنم؛ اینطور بود که از درس و مدرسه فاصله گرفتم و شروع به خواندن المپیاد کردم.
باور به گرفتن مدال طلای المپیاد
این دانش آموز دبیرستان استعدادهای درخشان گفت: از مهمترین عوامل موفقیت که از اول تا آخر همراهم بوده این است که همیشه باور داشتم میتونم مدال طلا بگیرم.
وی اظهار داشت: همین باور داشتن، حرص و ولع مرا برای خواندن ادبیات بیشتر و بیشتر کرد تا اینکه راهی را که دانشآموزان شهرهای بزرگ در بهترین مدارس علوم انسانی نتوانستند دو یا سه سال تمام کنند، ۸ ماه انجام دادم.
حسین نیا گفت: این را هم بگویم تغییر رشته از علوم تجربی به علوم انسانی برایم مشکل بود زیرا در آن مقطع تحصیلی یعنی سال یازدهم، ما کلاس انسانی نداشتیم بنابراین باید به مدرسه عادی میرفتم و اطرافیان مانع این کار بودند.
وی افزود: در وهله اول با خانواده مطرح نکردم که ادبیات میخوانم ولی وقتی نتایج مرحله اول آمد صادقانه گفتم که من وارد المپیاد شدم و خودم میدانم برای یک دانشآموز رشته تجربی، ریسک بزرگی است اما میخواهم که به من اعتماد و کمکم کنید.
وی گفت: خانواده دیدند که با چه علاقه و انگیزهای دارم برای المپیاد آماده میشوم به طوری که قبل از این در رشته تجربی سابقه نداشته، اما باز هم خیلی با این مساله کنار نیامدند.
خانواده همدل شدند
این دانشآموز نخبه اظهار داشت: وقتی خانواده دیدند بر این موضوع پافشاری میکنم کمک کردند و مهمترین کمکشان این بود که برایم یک اتاق در خانه مهیا کردند همچنین کم و بیش اجازه میدادند کتابی رو سفارش بدهم.
وی گفت: این وضعیت ادامه داشت تا روزهای حساسِ مرحله سوم و دوره مجازی المپیاد ادبی که در پاییز همین سال برگزار شد و اینجا خودشان (خانواده) هم با من همدل شدند و حتی گاهی ناهار و شام را به اتاقم میآوردند.
وی افزود: من در فضای غیردرسی و مدرسهای زیاد فعالیت داشتم اما همه آنها به نتیجه نرسید، دو یا سه سال پیاپی مقام اول شهرستان را در مسابقات اذان به دست آوردم، مقام اول نمایش صحنهای دانشآموزی را در استان کسب کردیم که من به عنوان نویسنده و بازیگر در آن حضور داشتم همچنین به عنوان بازیگر نوجوان در جشنواره تئاتر فجر استان روی صحنه رفتم اما موفق به کسب رتبه نشدم.
حسین نیا گفت: مهمترین و تاثیرگذارترین فعالیتها، حضورم بین برگزیدگان مسابقات نقالی دانشآموزی در تهران بود.
وی اضافه کرد: چون قبل از من کسی موفق به کسب مدال طلا در استان خراسان جنوبی نشده بود، مسوولان تا قبل از مرحله سوم خیلی امیدوار به این قضیه نگاه نمیکردند و بعضی حتی تشویق میکردند که برای کنکور تلاش کنم.
وی گفت: تلاش کردم تا در مسیر المپیاد نشان دهم که واقعا میشود چیزی را که در ۳۲ سال اتفاق نیفتاده، در سی و سومین سال رقم زد و آن کسب مدال طلای المپیاد در سی و سومین دوره المپیاد ادبی بود.
حمایتهای مدیر مدرسه
دارنده اولین مدال طلای المپیاد ادبی در خراسان جنوبی گفت: در کنار همه اینها با حمایتهای مدیر مدرسه در مرحله دوم چند جلسه با یکی از اساتید بزرگوار ادبیات دکتر علیرضا باغبان، کلاس آموزشی هماهنگ کردند.
وی تصریح کرد: حمایتهای مالی و انگیزشیِ مدیر مدرسه در تک تک لحظات برایم لذتبخش و موثر بود و در اولین روز بعد از اعلام نتایج مرحله سوم، جملهای گفتند که هیچوقت فراموش نمیکنم؛ علیرضا! باور کن موفقیت تو در المپیاد، برایم از موفق شدن پسرم ارزشمندتر بود و خوشحالتر شدم.
حسین نیا درباره برنامهها و اهداف آینده خود با تاکید بر اینکه میخواهد در رشته ادبیات و ادبیات نمایشی ادامه تحصیل دهد گفت: قطعا هر رشتهای را که انتخاب کنم، مطالعه جدی در زمینه ادبیات را رها نخواهم کرد.
وی افزود: در نظر دارم که المپیاد ادبی را در شهرستان گسترش دهم و چند نفر از دانشآموزان مدرسه به من مراجعه کردند که برای آنها جلسه معرفی و آشنایی با المپیاد ادبی گذاشتم و همچنان به عنوان مشاور در کنار آنها هستم.
وی گفت: همچنین از طرف پژوهشسرا که برگزار کننده کلاسهای المپیاد در سطح شهرستان است به من پیشنهاد شد که گفت و گویی را به عنوان معرفی و مشاوره در زمینه المپیاد ادبی با همه دانشآموزان شهرستان فردوس داشته باشم و امیدوارم که این اتفاق خوشایند زودتر رقم بخورد.
مشاوره دانشآموزان پایه نهم و دهم جدی باشد
حسین نیا از مسوولان خواست برای دانشآموزان پایه نهم و دهم معرفی جدی توسط مشاوران و مدیران مدارس صورت گیرد همچنین دانشآموزانی که عزم راسخ در زمینه المپیاد پیدا کردند، بتوانند بدون دغدغه امتحانات و کلاسهای مدرسه، به مطالعه المپیاد بپردازند.
وی افزود: کلاسهای المپیاد برای مرحله دوم توسط اساتیدی که در این زمینه فعالیت زیادی داشتند و نیز خودشان از مدالآوران طلا بودند، بیشتر برگزار شود.
این دانشآموز نخبه گفت: دانشآموزانی که در سراسر استان یا بقیه استانها تصمیم گرفتند المپیاد بخوانند، قبل از این مسیر پر فراز و نشیب، به این مساله فکر بکنند که چرا المپیاد؟ و به تمامی احتمالاتی که قرار است بعد از المپیاد اتفاق بیفتد، فکر کنند.
وی اظهار داشت: اگر در این راه استوار شدید، باور داشتن به اینکه در هر شرایطی و با هر امکاناتی میتوانید در زمینه المپیاد موفق شوید، همین طور تلاش و پشتکار شبانهروزی و خستگیناپذیر و حرص و ولع به دانستن هرچه بیشتر شما را به جایی که میخواهید، میرساند.
حسین نیا افزود: پدر و مادرم از روستای بنیخانیک یکی از روستاهای اطراف شهرستان سرایان هستند و خودم بزرگشده در شهر سرایان هستم که ۶ سال است در دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی شهر فردوس تحصیل میکنم.
وی گفت: از همه عزیزان و دوستانی که در این راه ناهموار، یار و یاور همیشگی من بودند به ویژه محمدکاظم کریمزاده، امیدرضا بهادران و فاضل پوررفعتی تشکر فراوان دارم.