این شیوهنامه در ۱۰ ماده و ۵ پیوست شامل اصطلاحات و مفاهیم اساسی نیازسنجی و طراحی تألیف، تغییر و اصلاح کتابهای درسی، پایش برنامههای درسی، بررسی نوع تغییرات، تألیف، آمادهسازی، کنترل نهایی کتاب درسی و... تهیهشده و به تصویب هیاترئیسه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی رسیده است. این شیوهنامه از تاریخ تصویب لازمالاجرا است.
پرسشنامه توجیهی تغییرات کلی در کتاب درسی؛ معیارهای تألیف کتاب درسی؛ بایستههای مورد انتظار از مؤلفان کتابهای درسی؛ ملاحظات اساسی در تنظیم کارت خبر؛ چکلیست ازجمله پیوستهای این شیوهنامه است.
همچنین در بخش معیارهای تألیف کتاب درسی به مباحثی همچون طراحی آموزشی، صحت علمی و اهمیت محتوا، زبان، فرایند تألیف، سازماندهی و چاپ، زمان آموزشی و ملاحظات قانونی پرداختهشده است.
به گزارش روز سه شنبه مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، در مقدمه این شیوهنامه آمده است: «در نظام تعلیم و تربیت عمومی جمهوری اسلامی کتاب درسی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است و در حال حاضر بهعنوان اصلیترین جزء بسته یادگیری است که بر اساس برنامه و اهدافی معین و با حجمی مشخص تدوین میشود. کتاب درسی، مفهوم برنامهی درسی و ساختارها را، به طریقی که برای تربیت، آموزش و یادگیری مناسب است، تبیین و تفسیر میکند.
در این شیوه نامه تاکید شده است: کتاب درسی از طرف مخاطبان اصلی آن یعنی دانش آموزان، معلمان و متولیان و علاقهمندان این حوزه ازلحاظ ابعاد فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی جغرافیایی و زمانی با حساسیت بسیار بالایی مورد رصد و پایش قرار میگیرد. همچنین کتابهای درسی همواره یکی از نقاط مهم موردتوجه جریانات و نظامهای معاند، بهانه جویان و دشمنان انقلاب برای مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی بهحساب آمدهاند. بنابراین درزمینه تغییرات و اصلاحات کتابهای درسی باید نهایت حساسیت و دقت را به کاربست. در این راستا شیوهنامه حاضر مراحل و فرایند انجام اصلاحات و تغییرات در کتابهای درسی را به نحوی ترسیم نموده است که با مؤثرترین شکل ممکن انجام شود.