حسن ملکی روز یکشنبه در نشست علمی نقد کتاب درسی فارسی دوره اول ابتدایی (پایه های اول، دوم و سوم) که در سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی برگزار شد، اظهارداشت: اخباری در رسانه ای با تیتر تطهیر روسیه در کتب درسی منتشر شد، این سازمان کتاب را بررسی کرد، سپس مشخص شد که کارشناسان برای تعدیل حجم کتاب درسی عباراتی را از دروس مختلف کم کردند.
وی ادامه داد: عباراتی از کتب درسی حذف شده بود که ارتباطی به تطهیر روسیه نداشت اما انتشار چنین تیتری باعث بدگمانی و رنج روانی مخاطبان می شود.
معاون طراحی و تولید بسته های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: دو گروه در برخی موقعیتهای زمانی در حوزه نقد لطمه هایی را به تالیف کتب درسی وارد کردند، معمولا عده ای در نقد حریم شکن هستند اما نقد عرصه کنترل شدهای دارد لذا حریم شکنی در عرصه نقد مجاز نیست. عده ای دیگر هم به کل نقد را ممنوع می کنند.
ملکی یادآور شد: نقد به گذرنامه احتیاج دارد که در محضر عقل صادر می شود، می توان گفت این افراد در مواقعی نقد را بدنام کرده اند.
وی درمورد گروهی که نقد را ممنوع می کنند، گفت: این عده مبتلا به تفریط هستند، نقد باید به حکم عقل، منطق و با معیارهای درست خردورزی انجام شود.
به گزارش ایرنا، یکی از رسانه ها اخیرا به نقل از دو معلم مدعی شد برخی جملات در کتاب «ادبیات ۲» پایه یازدهم شامل جنایتهای تاریخی روسیه در ایران حذف شده است.
سرمایه اجتماعی در خلاء به وجود نمی آید
معاون سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی در بخش دیگری از این نشست با یادآوری اینکه تولید کنندگان اثر، طراحان و تولید کنندگان کتاب های درسی طالب نقد این کتب هستند، خاطرنشان کرد: در تاریخ سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی نشستی مانند امروز وجود نداشته که تولید کنندگان طالب نقد و شنیدن نظرات دیگران باشند.
ملکی درباره علت تاکید بر نقد کتاب های درسی گفت: نشست های نقد را از کتاب های درسی ابتدایی آغاز کردیم چرا که این کتب زیر بنای تحصیل است، همچنین کتاب های فارسی را مورد توجه قرار دادیم که همه افراد در آن متخصص هستند و همه به خود اجازه می دهند به آنها نقد کنند. این دو ویژگی از ظرافت های جلسه نقد کتب است.
وی با بیان اینکه اهداف بسیاری از برگزاری این نشست های نقد کتب درسی وجود دارد، تاکید کرد: هدف اول برگزاری این نشست ها علمی - آموزشی است چرا که کتاب های درسی علمی هستند و به یک تخصص مربوط می شوند و در واقع برای یادگرفتن آموزش تولید شده اند.
معاون طراحی و تولید بسته های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: کسانی که این کتاب ها را طراحی کردند هم ممکن است نقص داشته باشند.
ملکی هدف دوم برگزاری نشست نقد کتاب درسی فارسی دوره اول ابتدایی را مباحث اجتماعی دانست و گفت: هر چه قدر دور هم باشیم ناقدین با تولیدکنندگان محتوا چهره به چهره بنشینند و گفت و گو کنند سرمایه اجتماعی تولید می شود.
وی ادامه داد: سرمایه اجتماعی در خلاء به وجود نمی آید. سرمایه اجتماعی حاصل تعاملات و ارتباطات است بنابراین هر چه قدر چهره به چهره تعاملات میان افراد برقرار شود، سرمایه اجتماعی تشکیل می شود و سازمان پژوهش باید سرمایه دار باشد.
وی هدف سوم از برگزاری این نشست را روانی عاطفی دانست و یادآور شد: در این هدف احتیاج به سلامت روان و به حسن ظن نه سوءظن احتیاج است. هر چه قدر سوءظن و بدگمانی گسترش یابد، همه از جهت روحی و روانی معذب می شوند.
معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی درباره بعد دینی نقدها هم اظهار داشت: مومن باید ناقد باشد. به ما توصیه شده که باید ناقد کلام باشیم از این رو از ناقد هیچ وقت نباید ترسید چرا که نقد باعث حیات و زنده بودن می شود در جامعه ای که نقد نباشد آن جامعه آرام آرام می میرد. نقد اجازه نمی دهد که جامعه به سمت افول پیش رود.
ملکی گفت: معلمان هم باید در این نشست فرصت نقد پیدا کنند تا گفتگو صورت گیرد. نقد گفت و گو است و گفت و گو باید همه جانبه باشد.
وی افزود: نتایج این نشست در کتاب های درسی انعکاس خواهد یافت و شروع حرکتی به نام حرکت نقد کتاب های درسی با برنامه منظم از پیش تعیین شده است.
اولین نشست علمی نقد کتابهای درسی فارسی دوره اول ابتدایی (پایه های اول، دوم و سوم) با هدف بهبود و ارتقای سطح کیفی کتاب های درسی امروز با حضور متخصصان و صاحب نظران، معلمان، مؤلفان و کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.
نظر شما