به گزارش ایرنا، آموزش مهارت، لازمه پیشرفت صنعتی یک کشور و سرمایه گذاری بلندمدت و پرسودی است که میتواند در تحقق شعار سال «جهش تولید» و رهایی از وابستگی نیز اثر مستقیم و پررنگی داشته باشد؛ بنابراین لازم است مشکلات حوزه آموزش و هماهنگی و همکاری واحدهای صنعتی با سازمان آموزش فنی و حرفهای به طور مداوم و با حساسیت بالا بررسی و گامهای موثری در راه ارتقای سطح آموزش مهارت برداشته شود.
خروجی آموزش تئوری و گاهی بیهدف در دانشگاهها، معمولا چیزی نیست که در بازار کار و صنعت مورد استفاده قرار بگیرد و لازم است در کنار آموزشهای علمی و تئوری، مهارتهای فنی و عملی نیز به متقاضیان ورود به کار داده شود.
امروز کمبود نیروی متخصص یکی از مشکلات صنعت استان سمنان بیان می شود که لزوم توجه به آموزش و فراگیری مهارتهای فنی و حرفهای را دوچندان میکند.
سمنان یکهزار نیروی کار متخصص فنی کم دارد
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان ابراز داشت: ۲ هزار واحد صنعتی و ۶۰۰ واحد معدنی در استان فعال است.
وی بیان کرد: تمامی واحدهای صنعتی و معدنی استان، به جز یک معدن در شهرستان گرمسار، در اختیار بخش خصوصی است.
جمعهای با بیان اینکه در جادههای استان سمنان هر سال حدود ۲۰ میلیون مسافر تردد میکند گفت: لازم است تمامی مشاغل اعم از رانندگان تاکسی و کسبه آموزشدیده و دارای مهارت باشند.
ضرورت تربیت منابع انسانی با مهارت
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان گفت: چالش امروز جهان، کمبود منابع است.
علیرضا شریفینژاد با بیان اینکه منابع انسانی مادر همه منابع موجود است ادامه داد: نیازمند تدوین مدلی برای آموزش مهارت در ایران هستیم که خروجی آن منجر به ایجاد اشتغال پایدار شود.
وی ضمن بیان اینکه در استان سمنان ۵۰ درصد از متقاضیان کار بدون مهارت کافی هستند افزود: اگر مهارتهای متناسب با نیاز استان به این افراد آموزش داده شود، میتوان شاهد بهبود مستمر اقتصادی استان بود.
٩ مرکز جوارکارگاهی برای استفاده از ظرفیت صنایع در تربیت مهارتآموزان
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان سمنان هم با اشاره به تفاهم نامه امضا شده بین اداره کل آموزش فنی و حرفهای و اتاق بازرگانی استان سمنان گفت: بر اساس این تفاهمنامه، هر فعالیتی که در حوزه آموزش از سند راهبردی توسعه آموزشهای مهارتی استان سمنان انجام میشود، باید با مشارکت تمامی فعالان اقتصادی بخش دولتی و به ویژه بخش خصوصی باشد.
سید حسین شاهچراغ گفت: در مجموع واحدهای صنعتی استان سمنان، ۹ مرکز جوارکارگاهی وجود دارد که عمدتا در شهرستان سمنان و یک واحد در شاهرود و یک واحد در مهدیشهر در جوار کارخانه «آریا ترانسفور» قرار دارد.
وی افزود: سیاست استفاده از مراکز جوارکارگاهی، استفاده از ظرفیت صنایع مختلف در تربیت نیروهای متخصص و دارای مهارت است.
آمادگی برای ارایه آموزشهای دوگانه
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان سمنان با بیان اینکه آمادگی توسعه آموزش دوگانه در استان سمنان وجود دارد ادامه داد: آموزش دوگانه این فرصت را فراهم میکند که در محیط کارخانه، با استانداردهای آموزش فنی و حرفهای مهارتهای لازم به نیروهای کار آموزش داده شود و بهترین شیوه آموزش در کشورهای پیشرفته، آموزش دوگانه است.
شاهچراغ با اشاره به اینکه توسعه مراکز جوارکارگاهی در استان سمنان رو به افزایش است گفت: مراکز جوارکارگاهی این امکان را فراهم میکنند که هزینه آموزش در قالب معافیت مالیاتی جبران شود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان سمنان گفت: نگاه به آموزش باید نگاه سرمایهگذاری باشد نه هزینهای زیرا آموزش مهارت نوعی سرمایهگذاری و هزینه صرف شده در این راه باعث رونق اقتصادی در آینده میشود.
مدیرعامل شرکت الگانت واقع در شهرک صنعتی سمنان نیز گفت: با توجه به گسترش کسب و کار و گسترش آن به محیطهای مختلف، رشتهای در رابطه با استارتاپ و صنایع دیجیتالی نیاز است زیرا لازمه بخش تجارت و بازرگانی است و دنیا به سمت تجارت و فروش محصولات در فصای مجازی در حرکت است.
مهدی جعفری ادامه داد: مهندسان و تکنیسینهایی که به واحدهای صنعتی مراجعه میکنند، مدرک تحصیلی بالایی دارند اما مهارت ندارند بنابراین لازم است در کنار مهارتهای علمی به صورت عملی نیز آموزش ببینند.
وی با اعلام آمادگی همکاری در زمینه آموزش مهارت به متقاضیان افزود: ماشینآلات و علم مجموعه الگانت در زمینه نساجی میتواند در اختیار آموزش فنی و حرفهای قرار بگیرد.
مدیرعامل شرکت الگانت گفت: لازم است در زمینههای تعمیر ماشینآلات و صنایع سنگین رشتههایی ایجاد شود.
جعفری با اشاره به اینکه لازم است مدیران صنایع و فنی و حرفهای نشستهای بیشتری داشته باشند گفت: فنی و حرفهای از استادهای حوزههای مختلف حتی از استانهای دیگر برای آموزش نیروهای کار دعوت کند که یا در کارخانه یا در مراکز فنی و حرفهای آموزش بدهند.
وی با اشاره به اینکه در واحد الگانت در گذشته ۳۰ استادکار اهل ترکیه مشغول به کار بودند افزود: در حال حاضر تمام نیروهای این واحد بومی هستند ولی مشکل کمبود نیروی کار داریم.
ضرورت ارایه آموزشهای تخصصی از سنین پایین
نماینده شرکت طب پلاستیک نوین واقع در شهرک صنعتی شاهرود گفت: مجموعه ما چند سال قبل مجوز تاسیس آموزشگاه فنی و حرفهای دریافت کرد ولی به دلیل مشکلاتی این آموزشگاه به بهرهبرداری نرسید.
محمدیان کمبود آموزش دهنده متخصص را مهمترین مشکل حوزه آموزش دانست و گفت: لازم است از سنین پایین به افراد آموزشهای تخصصتر داده شود و مجموعه ما میتواند دورههای آموزشی متناسب با نیاز واحدهای صنعتی استان برگزار کند.
وی افزود: این مجموعه میتواند با در اختیار قرار دادن نیروهای متخصص خود در حوزه آموزش همکاری کند.
تفاوت نگاه بخش خصوصی با دولتی در آموزش مهارتها
مدیرعامل شرکت شیمیایی کلران واقع در شهرک صنعتی سمنان نیز در این نشست با بیان اینکه در نگاه بخش خصوصی و دولتی به آموزش، تفاوتهای اساسی وجود دارد گفت: بخش خصوصی به آموزش نگاه بهرهبرداری دارد.
محمدعلی شریعت با اشاره به اینکه انگیزه افراد برای آموزش دیدن متفاوت است گفت: افردد بیکار یا شاغل و افرادی که دنبال کارافرینی یا کارکردن برای دیگران هستند، به آموزشهای متفاوتی نیاز دارند.
وی افزود: یکی از رویکردهای مناسب در آموزش، استفاده از تجریبات دیگران است زیرا بسیاری از مسائل حوزه صنعت را نمیشود تجربه کرد.
مدیرعامل شرکت شیمیایی کلران ادامه داد: به طور مثال، رانندگان با توجه و ثبت حوادث جادهای، میتوانند مهارت و تجربه خود را بالا برده و در نهایت یک بانک اطلاعاتی به وجود میآید.
شریعت گفت: لازم است در همه زمینهها، بانک اطلاعاتی از حوادث احتمالی موجود باشد و در اختیار کارکنان قرار بگیرد.
وی ضمن بیان اینکه لازم است آموزشهای فنی و حرفهای با توجه به تکنولوژی به روز شود افزود: تمام تمرکز آموزش بر نیازهای صنعتگران نباشد بلکه مشتریان و ذینفعان هم در نظر گرفته شود.
نیروی انسانی توانمند ابزار رسیدن به اقتصاد نو
رئیس سازمان فنی و حرفهای کشور نیز در نشستی در سمنان گفت: اگر نگرش توسعهای درست و عمیق بر نیازها با هدفمندی عالی شکل گیرد، جهش تولید اتفاق میافتد و اراده و تفاهم ملی لازمه رسیدن به جهش تولید است.
علی اوسط هاشمی یادآور شد: امروز مجمع جهانی اقتصاد که فعل و انفعالات اقتصاد جهانی را رصد میکند، با این انقلاب بزرگی که در بخش فناوری اطلاعات و فناوری و هوش مصنوعی در حال شکلگیری است، بر این باور است که باید به سمت عزم یادگیری هدفمند و عزم مهارت آموزی حرکت کرد.
وی افزود: یادگیری هدفمند و مهارتآموزی، ضرورت اقتصاد نو و لازمه رسیدن به نیروی انسانی توانمندی است که از عهده دستاوردهای امروز فناوری برمیآید.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با اشاره به اینکه نگاه حکومت و مردم به مهارت آموزی مطلوب نیست گفت: نه حکومت توانسته فرهنگ مهارت آموزی هدفمند را به درستی ترویج دهد و نه خانوادهها به درستی فرزندان خود را به راه مهارتآموزی سوق میدهند.
هاشمی، جابهجایی ارزشها را در جامعه تهدیدی برای سرمایه انسانی کشور دانست و گفت: جامعه امروز به جای توانمندی افراد، برای مدرک دانشگاهی بدون توجه به مهارت ارزش قایل میشود که اصلاح این نگرش نیازمند فرهنگسازی است.
وی با اشاره به اینکه توسعه برخی کشورهای آسیایی باعث میشود آینده اقتصادی متعلق به آسیا باشد گفت: ایران نیز با هدفگذاری و برنامهریزی میتواند یکی از معجزات اقتصادی آینده باشد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور ادامه داد: فعالان بخش خصوصی آینده اقتصادی یک استان و یک کشور را رقم میزنند و بدون بخش خصوصی، سازمان آموزش فنی و حرفهای معنای حقیقی خود را از دست میدهد.
وی بیان کرد: سند ملی راهبری استان سمنان ، بدون در نظر گرفتن نقش اتاق بازرگانی و بخش خصوصی کاربردی ندارد زیرا دولتمحوری فقط در حکمرانی کاربرد دارد و محوریت توسعه از آن ملت است.
هاشمی با اشاره به مردممحور بودن آموزش گفت: هر کارگاه جدید در هر نقطه از کشور میتواند یک آموزشگاه فنی و حرفهای باشد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور ادامه داد: همه نیازهای جامعه از طریق دانشگاه قابل رفع نیست و نگاه قانونگذاری دولت، سرمایه گذاری در نیروی انسانی با ارتقای مهارت است.
وی ادامه داد: هر میزان سرمایهگذاری بخش خصوصی در مسیر آموزش به تایید سازمان فنی و حرفهای برسد، از مالیات واحد تولیدی کسر میشود.
هاشمی ضمن بیان اینکه نگاه امروز به استاندارد باید تغییر کند گفت: ۲ هزار استاندارد جدید در کمتر از یک سال تولید شد که ۲۰۶ استاندارد مربوط به پتروشیمی عسلویه و ۳۶۰ استاندارد مربوط به جهاد کشاورزی است.
به گزارش ایرنا، ۶۴۴ نفر از مهارتجویان اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان سمنان نیمه نخست امسال در محیطکار واقعی آموزشهای مهارتی فراگرفتند.
هشتهزار و ۲۲۵ نفر نیمه نخست امسال، با وجود شیوع کرونا، در بخش دولتی و مراکز غیردولتی استان آموزشهای مهارتی فراگرفتند.
۲۸۶ مرکز فعال آموزش دولتی و غیردولتی فنی وحرفهای در استان سمنان وجود دارد.
به گزارش ایرنا، آموزش مهارت، لازمه پیشرفت صنعتی یک کشور و سرمایه گذاری بلندمدت و پرسودی است که میتواند در جهش تولید و رهایی از وابستگی نیز اثر مستقیم و پررنگی داشته باشد؛ بنابراین لازم است مشکلات حوزه آموزش و هماهنگی و همکاری واحدهای صنعتی با سازمان آموزش فنی و حرفهای به طور مداوم و با حساسیت بالا بررسی و گامهای موثری در راه ارتقای سطح آموزش مهارت برداشته شود.