به گزارش روز سه شنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه دوازدهم شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور به ریاست سعید رضا عاملی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
عاملی در مورد دستور این جلسه که به ادامه بررسی گزارش وضعیت دانشگاه شهید رجایی و برنامههای کیفیت بخشی و توسعه آن اختصاص داشت، با اشاره به سیر تحولات آموزش و پرورش و نظام دانشگاهی در دنیا، افزود: با توجه به این تحولات، ذهنیت موجود در مورد آموزش نیز تغییر یابد.
وی درباره دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تاکید کرد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با نگاه تحولی در این راستا حرکت کند، در غیر این صورت در زنجیره تغییر و تحولات آموزش و پرورش در دنیا ثابت خواهیم ماند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داد: مأموریتهای دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به سایر دانشکدههای این دانشگاه منتقل شود و از تکرار تجربه دانشگاه پیام نور که از فلسفه وجودی خود که آموزش از راه دور و صرفاً در مقطع کارشناسی بود، خارج شد؛ برای این دانشکده جلوگیری به عمل آید.
رییس شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور، گفت: پیشنهادهایی مانند کوتاه کردن دورههای تحصیلی دانشگاهی دانش آموختگان هنرستانهای فنیوحرفهای، همچنین لزوم ادامه تحصیل فارغ التحصیلان هنرستانهای فنیوحرفهای در دانشگاه در رشته خود، به صورت طرح جامعی به شورای تحول و نوسازی ارائه شود.
عاملی با بیان اینکه موضوعات مورد بررسی در شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور با استناد به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: ماده واحده «کلیات ساماندهی امور مربوط به مهدهای کودک» و ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» با پیشنهاد این شورا در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه و تصویب شده است.
کلاس های کارورزی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
در ادامه جلسه، حمیدرضا عظمتی، رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با بیان اینکه این دانشگاه در چند سال اخیر تحولات بسیاری داشت، اظهار داشت: در حال حاضر دانشگاه تربیت شهید رجایی در نزدیکترین فاصله با مأموریت اصلی خود و ۱۰۰ در صد در مسیر تربیت معلم و دبیر قرار دارد.
وی در مورد واحد کارورزی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، گفت: کارورزی به طور مناسب در این دانشگاه تدریس میشود. ١٢٠ ساعت کارورزی در سه بخش طرح درسنویسی، تدریس خرد و تدریس کلان برای دانشجویان در تمام دورهها ارائه میشود. البته نیاز است هنرستانهایی به طور مشخص در اختیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی باشند.
عظمتی با بیان اینکه در جذب استاد در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بر اشراف فرد بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید داریم، افزود: تربیت معلم بر سه ستون «دانش تخصصی»، «مهارت و دانش تعلیم و تربیت» و «امور فرهنگی و اجتماعی» استوار است و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بر این اصل تأکید دارد.
رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: جامعه هدف دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ۵.٧ درصد مدارس کشور است.
آمار بیکاران علوم انسانی
مهدی نوید ادهم، مشاور ارشد وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: بر اساس مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و برنامه ششم توسعه ۴۸.۵ تا ۵۰ درصد از دانش آموزان مقطع متوسطه باید در شاخههای مهارتی آموزش ببینند که در مقطعی ۴۳ درصد آن محقق شد و در حال حاضر نیز این رقم ۳۸ درصد است.
وی تأکید کرد: در حال حاضر ظرفیت لازم برای آموزش مهارتی و فنیوحرفهای ۵۰ درصدی دانش آموزان در وزارت آموزش و پرورش کشور وجود دارد، اما متأسفانه تقاضای اجتماعی به این میزان وجود ندارد.
نوید ادهم با تأکید بر لزوم اتخاذ سیاستهای لازم برای استقبال و تشویق دانش آموزان از رشتههای مهارتی و فنیوحرفهای، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار دریافتی، در استان سیستان و بلوچستان ۶۴ درصد دانشجویان در رشتههای علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند و از طرف دیگر ۴۶ درصد از بیکاران این استان نیز دارای تحصیلات دانشگاهی در رشتههای علوم انسانی هستند.
وی با تأکید بر لزوم اصلاح قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: دانشجویان متعهد به خدمت موضوع این قانون، از آغاز تحصیل خود به استخدام آزمایشی وزارت آموزش و پرورش درآمده و از حقوق و فوقالعاده شغل مربوط به مدارک تحصیلی لازم برای ورود به دوره تحصیلی مورد نظر برخوردار خواهند شد که این امر موجب کاهش انگیزه دانشجویان در درس خواندن می شود.