فرایند مصاحبه در پذیرش داوطلبان رشته‌های حساس گنجانده شود

تهران- ایرنا- دبیر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: در فرایند پذیرش داوطلبان رشته های حساس و دارای اهمیت بالا، یک مرحله مصاحبه توسط اعضای هیأت علمی باید گنجانده شود.

به گزارش روز چهارشنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۹۴ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل به صورت حضوری و آنلاین در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

حداد عادل با اشاره به اهمیت رشته مشاوره افزود: در برخی رشته‌ها به دلیل حساسیت زیاد، باید در پذیرش داوطلبان ورود به دانشگاه، مصاحبه‌ای توسط اساتید مجرب صورت گیرد تا توانمندی، اندیشه، تفکر، سلایق و سایر ویژگی‌های این افراد با دقت بیشتری سنجیده شود. رشته مشاوره هم باید در فهرست این رشته ها قرار گیرد.

رییس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی خاطر نشان کرد: وزارت علوم باید اقتضائات خاص رشته‌های مختلف مانند ارتقای اساتید، تعداد واحدها، تعداد سنوات و غیره را مورد توجه قرار دهد و همه رشته‌ها با یک معیار واحد ارزیابی نشوند.

حداد عادل در ادامه سخنان خود، تاکید کرد: با توجه به اهمیت حوزه آسیب‌های اجتماعی باید در تدوین منابع دقت بیشتری لحاظ و از منابع معتبر استفاده شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: کارگروه مشاوره با همکاران حوزوی دبیرخانه شورای تحول، جلسه‌ای داشته باشند تا ایرادات مرتفع و از ظرفیت منابع حوزه، برای غنای بیشتر برنامه استفاده شود.

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام علی‌محمد حکیمیان، رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سخنانی گفت: یکسان سازی جنسیتی غرب‌گرا در برنامه درسی رشته مشاوره دیده می‌شود، بنابراین کلیت برنامه باید مورد بازنگری مجدد قرار گیرد و رعایت اقتضای مخاطب در برنامه دیده شود.

همچنین حسن ملکی، رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش و عضو شورای تحول در سخنانی، اظهار داشت: در رشته مشاوره مانند رشته‌های علوم تربیتی، تئوری‌ها و نظریات مختلفی وجود دارد که در غرب تولید شده و برخی از این نظریه‌ها نکاتی را دارند که با معیارهای ارزشی و اسلامی ما متفاوت است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، رشته مشاوره با نگاه تحولی مورد باز اندیشی قرار می‌گیرد، در این برنامه باید مشخص شود با کدام تئوری و نظریه سرفصل دروس تهیه و اسلامی سازی به معنای واقعی آن در این رشته لحاظ شده است.

لزوم توجه بیشتر به بحث خانواده، تغییر عناوین برخی از دروس، فردی بودن آموزش‌ها در سر فصل دروس و لزوم تقویت مهارت‌های اجتماعی در منابع، افزودن عناوین خانواده در رسانه‌های جدید و نقد جایگاه خانواده در غرب از مهمترین مواردی است که مورد تاکید اعضای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی قرار گرفت.    

در پایان این جلسه، کلیات و جزییات سرفصل آموزشی و برنامه درسی رشته مشاوره در مقطع کارشناسی به تصویب رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha