تهران- ایرنا- رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: شیوع کرونا در کنار آسیب‌هایش به ما یاد داد که در سه حوزه سواد ارتباطی، رسانه‌ای و سلامت نیاز به سیاستگذاری و برنامه‌ریزی داریم.

سید وحید عقیلی یکشنبه شب در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره ضرورت پرداختن به موضوع سواد رسانه‌ای در دوران کرونا اظهار داشت: در بحث سواد ارتباطی و رسانه ای و سلامت در دهه های گذشته بین وضعیت موجود و مطلوب‌مان هماهنگی وجود نداشته است. در این موارد باید از همین حالا هدف گذاری کرده و این سرفصل ها را به صورت اجباری در نظام آموزشی مان تدریس کنیم.

این استاد علوم ارتباطات اجتماعی با بیان این که تدریس سواد ارتباطی رسانه‌ای زیست محیطی هم نیاز به آموزش و هم نیاز به پرورش دارد اظهار داشت: باید نسل آینده را در دبستان و دبیرستان تربیت کنیم. میزان آموزش ما بیش از ۹۵ درصد است و پروش در مدارس نادیده گرفته می شود.

وی افزود: سواد رسانه ای رسالتش رسیدن به تفکر انتقادی است. سیستم نظام آموزش و پرورش ما ضد تفکر انتقادی است. در مدارس غالبا اجازه انتقاد به کسی نمی دهیم. حتی اگر سواد رسانه ای را تدریس نکنیم، باید به یک دانش آموز انتقاد عالمانه را آموزش را آموزش دهیم و تفاوت آن با نق زدن را بگوییم.

عقیلی ضمن بیان این نکته که همه اقشار جامعه به سواد سلامت نیاز دارند گفت: کرونا که از بین برود با آلودگی هوا، سرطان، مشکلات گوارشی و موارد دیگر مواجه هستیم که همگی مرتبط با سواد سلامت هستند.

وی افزود: همه انواع سواد مثل سواد رسانه‌ای، ارتباطی، سلامت، زیست محیطی و غیره تکنیک‌ها و آمادگی‌هایی را به ما یاد می دهد که در برخورد با مسایل اعتماد به نفس فرد را بالا می برد و پیامدهای مخرب بیماری ها را به حداقل می رساند.

رییس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با اشاره به خطر پیام‌های جعلی و دستکاری شده تاکید کرد: فضای مجازی جنبه های آسیب رسانی دارد و اقیانوس ژرفی است که می‌تواند آدم‌ها را غرق کند. سواد رسانه‌ای مجموعه ای آدابی است که آسیب پذیری کاربر و شهروند را در فضای مجازی و شهر کم می‌کند. اوایلی که کرونا آمد گفته شد که آب بیمارستان‌ها به تصفیه‌خانه‌ها می‌رود و موجب آلودگی آب پارک‌ها می‌شود. این خبر جعلی بود و ترس و نگرانی شهروندان را در پی داشت. کسانی که با صلاح جامعه و مردم مخالف بودند این خبر را درست کرده بودند. اگر مخاطب سواد رسانه‌ای داشته باشد می تواند به جعلی بودن خبر پی ببرد.

وی افزود: مخاطب باید بداند که مرجع خبر کیست و چه کسی خبر را تولید کرده و پشت آن چه داستانی وجود دارد. کاربر یا مخاطب باید آمادگی داشته باشد که در این هجوم اطلاعاتی و اخبار متعدد رویین تن بشود.