تهران- ایرنا- رییس فدراسیون شمشیربازی گفت: کسب عنوان برترین تیم قاره کهن در گزینشی المپیک موجب شد تا چین که مدال طلا المپیک را در کارنامه دارد از صعود به توکیو ناامید شود.

به گزارش ایرنا، دور رفت لیگ برتر شمشیربازی با قهرمانی تیم دانشگاه آزاد به پایان رسید. در این مسابقات که به صورت متمرکز برگزار شد هفت تیم حضور داشتند که در نهایت تیم‌های اشتاد سازه مشهد و آکادمی ساری به عناوین دوم و سوم رسیدند. مسابقات زیر نظر فضل‌الله باقرزاده رییس فدراسیون و پیمان فخری سرمربی تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر برگزار شد. 

رییس فدراسیون شمشیربازی در حاشیه این مسابقات به گفت وگو با خبرنگار ایرنا نشست و درباره مسائل مهم این رشته توضیحاتی ارائه کرد. او در این گفت وگو با بیان اینکه برگزاری لیگ برتر در این شرایط کرونایی آسان نبود افزود: در این مسابقات تمامی ملی‌پوشان حضور دارند و این می تواند یک تجربه خوب بعد از حدود یکسال تعطیلی مسابقات باشد.

متن کامل گفت‌وگوی رییس فدراسیون شمشیربازی با خبرنگار ایرنا در زیر آمده است:

ایرنا: مسابقات شمشیربازی بعد از حدود یکسال در ایران از سر گرفته شده و هفت تیم در آن شرکت داشتند سطح رقابت‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

باقرزاده: کرونا شرایطی را در ایران و جهان به وجود آورد که در نوع خود کم نظیر بود. در حالی که کشورهای مختلف خود را برای شرکت در المپیک آماده می کردند کرونا این رویداد بزرگ را نیز به زمان دیگر موکول کرد و این موجب شد تا ستاد ملی مبارزه با کرونا تمام تمرینات و مسابقات رشته‌های مختلف ورزشی را تعطیل کند. ورزشکاران مجبور بودند در زمان قرنطینه و پیک کرونا در خانه برخی از تمرینات سبک را انجام دهند تا در نهایت بعد از حدود هشت ماه مجوز اردوی گروهی برای تیم ملی و مسابقات کسب شد. 

یکی از دغدغه های مهم ما برگزاری لیگ برتر این رشته بود چون سال گذشته نیز این لیگ ناتمام مانده بود. برای برگزاری این مسابقات تلاش کردیم که با کمترین نفرات لیگ را برگزار کنیم و اجازه ورود جمعیت به سالن داده نشد. دور رفت مسابقات به صورت متمرکز برگزار شد و قرار است برای دور برگشت نیز تصمیم لازم گرفته شود. اکنون تمامی ملی پوشان در لیگ حضور دارند و سطح رقابت‌ها بسیار بالا است. این لیگ ۲ کارکرد مهم برای ورزشکاران دارد از یک سو آنان را پس از ماه‌ها در شرایط مسابقه قرار خواهد داد و در سوی دیگر می‌تواند منبع درآمدی برای سابریست‌ها باشد. 

ایرنا: آیا لیگ فقط در رشته سابر برگزار می‌شود یا اسلحه اپه و فلوره نیز برنامه ریزی شده است؟

باقرزاده: لیگ برای هر سه اسلحه است و هفته آینده نیز دور رفت رقابت‌های لیگ برتر در اسلحه فلوره و اپه برگزار خواهد شد. همچنین اردوهای این ۲ رشته در سطح ملی نیز در جریان است و ورزشکاران زیر نظر کادر فنی چند مرحله اردو را پشت سر گذاشتند. 

ایرنا: ایران در شمشیربازی اسلحه سابر نسبت به یک دهه گذشته پیشرفت زیادی داشته است و اکنون یکی از قدرت‌های قاره کهن و جهان به شمار می‌رود. کسب سهمیه تیمی المپیک توکیو نیز نمونه بارز این افتخار است.

باقرزاده: بله کسب سهمیه تیمی یک افتخاری بود که ایران توانست به آن برسد. این سهمیه در حالی کسب شد که هنوز تکلیف تیم‌های فرانسه و روسیه مشخص نشده و آنان باید در اسفندماه برای کسب سهمیه تلاش کنند. ما در جام‌جهانی مجارستان شرکت خواهیم کرد اما هیچ دغدغه‌ای نداریم و این بازی‌ها حکم تدارکاتی برای ما دارد. البته کسب سهمیه توسط سابریست های ایرانی موجب شد تا یکی از قدرت‌های برتر جهان از رسیدن به توکیو بازماند. 

تیم ملی چین که مدال طلا المپیک را در کارنامه دارد به خاطر نتایج خوب تیم ایران نتوانست عنوان برترین تیم قاره کهن را کسب کند و از صعود به توکیو بازماند. اکنون ایران هم در بخش تیمی و هم انفرادی در توکیو نماینده دارد.

ایرنا: با توجه به نتایج مجتبی عابدینی در المپیک ۲۰۱۶ ریو آیا انتظار می رود که ما بتوانیم بار دیگر در برابر قدرت‌های بزرگ جهانی عرض اندام کنیم؟

باقرزاده: هشت تیم در توکیو حضور دارند و رقابت سخت است اما من به سابریست‌های ایرانی باور دارم. وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نیز حساب ویژه‌ای روی شمشیربازی باز کردند. امیدوارم شرایط به گونه‌ای باشد که ما بتوانیم نتایج چشمگیری را کسب کنیم. 

ایرنا: افتخارات و نتایج چشمگیر سابریست‌ها موجب شده تا این سوال در ذهن کارشناسان این رشته شکل گیرد که آیا فدراسیون برنامه‌ای برای توسعه و پیشرفت اسلحه فلوره و اپه دارد یا اینکه این ۲ رشته ظرفیت لازم برای توسعه دارند؟

باقرزاده: بله برنامه ما توسعه همه‌جانبه در فدراسیون است و تلاش می کنیم که در تمامی رشته ها به قدرتی در سطح آسیا و جهان تبدیل شویم. شاید زمان و شیوه این برنامه متفاوت باشد اما شک نداشته باشید که به زودی از اسلحه فلوره و اپه هم خواهید شنید. من قول می دهم در ۲ سال آینده تحول خوبی در این رشته اتفاق خواهد افتاد و شاید در المپیک ۲۰۲۴ پاریس نیز در ۲ اسلحه دیگر نماینده داشته باشیم. استعدادهای خوبی در رشته اپه و فلوره داریم و اکنون در رده سنی جوانان هستند انان به زودی خود را در به دنیای شمشیربازی معرفی خواهند کرد. 

ایرنا: در اسلحه اِپه بین سرمربی و برخی از ملی‌پوشان اختلافی به وجود آمد که منجر به نامه نگاری شد جریان این اختلاف چی بود و چرا مدیریت فدراسیون ورود نکرد؟

باقرزاده: قرار بود اردو تیم ملی اسلحه اپه زیر نظر آقای علی یعقوبیان سرمربی تیم ملی برگزار شود و او چند نفر را به اردو دعوت کرد اما برخی از ورزشکاران با نامه ای انصراف خود را اعلام کردند. البته تعدادی از کسانی که زیر آن نامه را امضا کرده بودند اصلا به اردو دعوت نشدند. کسی که به اردو دعوت نشده چگونه از حضور در اردو انصراف می‌دهد. در بحث ورود مدیریت فدراسیون به این حاشیه نیز باید بگویم که مدیریت در هیچ کار کادر فنی دخالت نخواهد کرد.  

ایرنا: توسعه شمشیربازی زنان نیز در دستور کار است؟

باقرزاده: بله به طور حتم می‌گویم که ما تلاش داریم که یک توسعه متوازن در بخش‌های مختلف ایجاد کنیم و شمشیربازی زنان نیز یکی از این بخش ها است. 

ایرنا: می گویند فدراسیون توجه ویژه ای به دختر آقای باقرزاده دارد.

باقرزاده: بله «کیانا باقرزاده» دختر من است و او نیز مانند سایر ورزشکاران یک شمشیرباز به شمار می‌رود نه امتیاز ویژه‌ای دارد و نه بدون انتخابی در اردو تیم ملی حضور پیدا کرده است. او مانند سایر ورزشکاران به گزینشی المپیک خواهد رفت و اگر نتواند نتیجه لازم را کسب کند هیچ امتیازی نمی‌تواند او را به توکیو بفرستد. من نسبت به دخترم سخت‌گیری‌هایی دارم که به سایر ورزشکاران نخواهم داشت.