ساری - ایرنا - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: مرغداران مازنی برای مصرف شب عید حدود ۱۲ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام دادند.

حسینعلی قوانلو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در مجموع افزون بر ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی برای مصرف شب عید از سوی مرغداران سطح کشور انجام شد که حدود ۱۰ درصد از این برنامه در سطح مرغداری های مازندران اجرایی شد.

دبیرستاد تنظیم بازار استان مازندران خاطرشنان کرد: پیش‌بینی می شود با این حجم جوجه ریزی از افزایش غیرمنتظره قیمت مرغ مطابق آنچه که در اواخر پاییز در سطح استانی و کشور رخ داده است تکرار نشود.

وی افزود: استدلال می شود در صورت تامین به موقع نهاده‌های مورد نیاز مرغداران با نرخ دولتی و حمایت دولت از صنعت مرغداری از افزایش قیمت مرغ شب عید جلوگیری شود.

بررسی میدانی از بازار مرغ در استان مازندران نشان می دهد که هم اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ کشتار روز در بازار این خطه شمال کشور به طور میانگین ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان در هر کیلوگرم است.

نگرانی مرغداران از تکرار کاهش قیمت 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران اظهار داشت: در سال گذشته برای تامین گوشت مرغ شب عید جوجه ریزی خوبی در سطح استان انجام شد که با شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن اجرای طرح محدویت سفر و بستن تالارها و رستوران ها باعث شد تا با کاهش میزان مصرف، قیمت گوشت مرغ روند کاهشی به خود بگیرد.

قوانلو ادامه داد: در ستاد تنظیم بازار برای بررسی این احتمال نیز برنامه ریزی خوبی در دست اجرا است تا از ضرر و زیان های احتمالی ناشی از افزایش جوجه ریزی برای مصرف شب عید جلوگیری شود.

براساس آمار رسمی در سطح کشور سالانه حدود دو میلیون تن گوشت مرغ تولید می شود که ۱۰ تا ۱۲ درصد از این تولید در استان مازندران به عنوان قطب تولید گوشت مرغ کشور انجام می شود.

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی در نیمه نخست سال جاری ۲ هزار و ۴۰۰ واحد تولید گوشت مرغ در مازندران  ۶۹ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام دادند که توان تولید گوشت مرغ آماده طبخ استا را به میزان ۱۲۹ هزار تن رساند و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۳ درصد افزایش داشته است.