تهران – ایرنا – دولت فرانسه از روز دوشنبه در جهت افزایش اعتماد عمومی به وجهه مخدوش شده پلیس این کشور به واسطه رسوایی های مکرر درمورد نژادپرستی و رفتارهای خشونت آمیز، گام های تازه ای برمی دارد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، این طرح جدید چندی پیش از سوی امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و در پی افزایش انتقادها از نیروهای پلیس این کشور پیشنهاد شد.

سال گذشته، ویدئویی منتشر شده از ضرب و جرح یک نوازنده سیاهپوست به دست پلیس پاریس شوک بالایی به مردم این کشور وارد کرد. همچنین گزارش های دیگری مبنی بر اعمال خشونت توسط پلیس و  پاکسازی یک اردوگاه مهاجران در مرکز پایتخت بر میزان انتقادها از پلیس افزود.

در جریان ماه ها اعتراض های ضد دولتی موسوم به جلیقه زردها در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، حدود ۲۰ نفر بر اثر خشونت پلیس یک چشم خود را از دست دادند و دهها نفر نیز به دلیل شلیک گلوله های پلاستیکی و نارنجک بی حس کننده پلیس به شدت زخمی شدند.

مکرون در ماه دسامبر ۲۰۲۰ (آذر) خواستار اقدام فوری در زمینه رفتار خشونت بار پلیس شد.

به رغم درخواست های گسترده برای برقراری روابط بهتر در سطح جامعه بین پلیس و شهروندان، مکرون به خوبی می داند که نیروهای پلیس در خط مقدم مقابله با اعتراض های خیابانی و عملیات ضد تروریستی هستند.

هنگامی که وی گفت کنترل ها برای شناسایی هویت اشخاص توسط نیروهای پلیس به طور نامتناسب اقلیت های نژادی را هدف قرار داده است، اتحادیه های پلیس فرانسه را به شدت خشمگین کرد.

مکرون در آن زمان گفت: وقتی پوستی رنگین دارید و سفید پوست نیستید ، خیلی بیشتر متوقف می شوید. شما یک عامل مشکل ساز شناخته می شوید و این مساله نمی تواند قابل توجیه باشد.

در همین حال، قرار است در طرح جدید مشورتی از رهبران اتحادیه پلیس، مقام های سابق این نیرو و شهرداران محل دعوت به عمل آید تا در روندی تحت نظارت «جرالد دارمانین» وزیر کشور فرانسه نقطه نظرات خود را ارائه دهند.  

دارمانین همچنین قرار است به سراسر کشور فرانسه برای ملاقات با مقام های محلی سفر کند، اما هنوز مشخص نیست که تا چه حد از گروه های جامعه مدنی و دانشگاهیان در این زمینه درخواست کمک خواهد شد.

حاصل این رایزنی، پیش نویس قانون امنیتی جدید است که قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در نیمه نخست سال ۲۰۲۲، به پارلمان این کشور ارائه می شود.