۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۵۳
کد خبر: 83538498
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چشم «جلیقه زردها»، هدف «فلش بال» پلیس فرانسه

۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۱۲:۵۳
کد خبر: 83538498
چشم «جلیقه زردها»، هدف «فلش بال» پلیس فرانسه

تهران - ایرنا - طبق تحقیق محققان فرانسوی از بیمارستان‌های منطقه‌ای و دانشگاهی فرانسه(سی اچ یو - CHU)، تعداد معترضانی که در نتیجه استفاده پلیس از سلاح جنجالی «فلش بال»(ال بی دی - LBD) دچار آسیب‌های چشمی شده‌اند، افزایش یافته است.

شبکه خبر فرانسه امروز (شنبه) گزارش کرد: از آغاز جنبش اعتراضی جلیقه زردها، اختلاف نظرهای بسیاری درباره روش های مداخله و خشونت های پلیس وجود داشته است.

سلاح پرتاب کننده توپ دفاعی یا «فلش بال» که نیروهای امنیتی و پلیس در طول اعتراضات اخیر به میزان بسیاری از آن استفاده کرده اند، در مرکز توجهات قرار گرفته است.

این مطالعات که در نشریه بین المللی «لانست» منتشر شده، جراحات چشمی در نتیجه استفاده از «فلش بال» علیه جلیقه زردها در طول سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ را شامل می شود.

نتایج تحقیقات نویسندگان، پزشکان و محققان فرانسوی که این مطالعه را انجام داده اند، نشان می دهد، در سال ۲۰۱۶، فقط دو مورد از صدمات ناشی از «فلش بال» در سال ۲۰۱۶ و یک مورد دیگر در سال ۲۰۱۷ گزارش شده که پیش از آغاز جنبش ضد نظام سرمایه داری در فرانسه موسوم به جنبش جلیقه زردها بوده است.

افزایش آسیب‌های چشمی ناشی از سلاح «فلش بال» به ۴۳ مورد

۲۵ مورد آسیب ناشی از کاربرد این سلاح ها توسط پلیس فرانسه به سال ۲۰۱۸ سال آغاز جنبش جلیقه زردها و ۱۵ مورد دیگر در دوره مطالعه در سال ۲۰۱۹ مربوط می شود.

بر اساس این مطالعات، قربانیان(سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹) به طور متوسط ۲۶ سال دارند و از مجموع آنها، ۳۸ نفر مرد و پنج نفر دیگر زن هستند.
 



طبق این تحقیقات، به طور خاص، ۲۵ بیمار از ایجاد زخم های باز در ناحیه کروی چشم می گویند و ۱۸ نفر دیگر دچار ترومای چشمی از جمله ۱۰ مورد در ناحیه شبکیه شده اند.
در مجموع ۲۵ نفر از شکستگی های مدار چشم، ۱۲ نفر از شکستگی صورت و دو نفر دیگر نیز از آسیب مغزی رنج می برند. ۳۰ نفر از این تعداد نیز به ناچار باید یک بار تحت عمل جراحی قرار گیرند و حتی ۹ نفر مجبور به تخلیه چشم خود شدند.

اعتراض های مردمی نسبت به سیاست های اقتصادی دولت و ضد نظام سرمایه داری موسوم به جنبش جلیقه زردها در فرانسه از ۲۶ آبان سال ۱۳۹۷ (۱۷ نوامبر ۲۰۱۸) با جمعیت حدود ۳۰۰ هزار نفری در سراسر این کشور آغاز شد.

با وجود اینکه بارها دفتر سازمان حقوق بشر در فرانسه و اتحادیه کارگری این کشور در بیانیه هایی خواستار خودداری پلیس فرانسه و منع استفاده از «فلش بال» علیه معترضان شده اند، اما شورای دولتی فرانسه، وجود خشونت‌ بسیار در تظاهرات جلیقه زردها را توجیهی برای استفاده از این اسلحه دانسته و اعلام کرده این اسلحه «مجاز» و «ابزار مناسبی» برای مقابله با تظاهرات کنندگان است.





۲۴ اسفند سال ۱۳۹۷ (۱۵ مارس ۲۰۱۹)، جمعی از پزشکان فرانسوی در نامه ای به «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه، خواستار صدور دستور توقف قانونی استفاده از «فلش بال» از سوی پلیس در برخورد جلیقه زردها شدند.

در این نامه که به امضای ۳۵ متخصص چشم پزشکی از جمله پزشکان مشهور بیمارستانی رسیده، از شیوع یک «اپیدمی» صدمات جدی چشم ابراز نگرانی و تاکید شده که «تاکنون چنین اپیدمی آسیب های جدی چشم هرگز رخ نداده است.»

۱۰۷۱ 

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha