تهران- ایرنا- اعضای شورای اسلامی شهر تهران امروز /سه‌شنبه/ با ۱۶ رای موافق با کلیات مجوز فروش سه فقره ملک شهرداری پایتخت موافقت کردند.

به گزارش ایرنا، یک فوریت مجوز فروش ۱۰ فقره از املاک شهرداری تهران برای توسعه مترو و تهاتر بدهی های شهرداری پیشتر توسط اعضای شورا تصویب شده بود و امروز این لایحه به صحن آمد تا مورد بررسی قرار گیرد.

سیدحسن رسولی عضو شورای شهر تهران در جلسه دویست و شصت و نهم این شورا در این باره توضیح داد: شهردار این لایحه را به صورت ۲ فوریتی به شورا ارسال کرد که یک فوریت آن رای آورد؛ پس از تصویب یک فوریت این لایحه، جلسه ای در کمیسیون های برنامه و بودجه و حقوقی برگزار شد و کلیت ماجرا مورد بحث قرار گرفت.

به گفته وی، یکی از خطوط قرمز شورای پنجم شهرفروشی است و این موضوع را به جد پیگیری می کنیم و در این مورد هم تا کنون هیچ مجوزی به شهرداری ندادیم.

رسولی افزود: برای استفاده از اوراق مشارکت برای تجهیز ناوگان مترو بانک عامل اعلام کرد که برغم طی شدن تمام مراحل قانونی به دلیل در لیست سیاه بودن شهرداری تهران و چند ۱۰ هزار میلیارد تومان که مدیریت شهری گذشته شهری استقراض کرده و تسویه نکرده، این امر امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه آقای شهردار پایتخت رئیس شورای اسلامی شهر تهران با وزیر کار مذاکره کردند، گفت: در واقع این لایحه مجوزی است که با تهاتر این املاک با بدهی هایی که به تامین اجتماعی و بانک شهر داریم حساب های بسته خود را باز کنیم تا بتوانیم کار را پیش ببریم.

رسولی افزود: متاثر از کاهش ارزش پول ملی و براساس مجوزی که طبق بسته محرک اقتصادی در شورا تصویب شد، شهردار اجازه فروش هفت ملک را دارد و سه فقره باقی می ماند که این را ما باید مجوز بدهیم.

همچنین در حالی که حسن خلیل آبادی دیگر عضو شورای شهر تهران به عنوان مخالف این لایحه سخن گفته و اعلام می کرد که "نمی فروشیم"، رئیس شورا پاسخ داد: این تغییر کاربری است.

۲۰۰ هزار هکتار املاک شهرداری را پس گرفتیم

محمود میرلوحی اما به عنوان موافق گفت: بدانید این کاری که دارد انجام می شود سابقه نداشته چرا که پیشتر در همین شهرداری یک قرارداد ۲۰ هزار میلیارد تومانی و یک قرارداد ۲ هزار میلیارد تومانی تصویب شد و یک صفحه هم در صحن شورا نیامد و اطلاع رسانی نشد و این همان تحقیق و تفحص در مورد شرکت رسا تجارت است که در حال انجام است.

به گفته وی، ما هم اینک شفاف عمل می کنیم و مایه افتخار است که شهرداری تهران این موارد را می آورد به صحن تا همه در جریان باشند.

میرلوحی افزود: از این سه ملک که قرار است واگذار شود ۲ مورد را به تامین اجتماعی می دهیم؛ حتی بین دستگاه های دولتی طبق ماده ۵۵ قانون هم باید بیایند در شورا برای این نوع واگذاری ها مجوز بگیرند.

وی ادامه داد: در شرایط تحریم ها و فشار اقتصادی ما ایستادگی کردیم تا طرح تفصیلی اجرا شود و باغات را حفظ کردیم و ۲۸ باغ را خریدیم.

میرلوحی افزود: خوشحالیم چراکه ۶۹ هزار میلیارد بدهی شهرداری با ۲۰ درصد سود در چهارساله ما می شد ۱۲۰ هزار میلیارد تومان؛ اما ما یک ریال استقراض نکردیم و  بدهی شهرداری را تا مرز ۶۰ هزار میلیارد تومان کاهش دادیم.

این عضو شورا گفت: این کار بزرگی است که شورا باغ فروشی و شهرفروشی و بدهی را اضافه نکند و برای اولین بار بعد از چتد سال اتوبوس برای شهر بخرد.

وی افزود: همان افرادی که در قبال آن ۲۰ هزار میلیارد تومان و ۲ هزار میلیارد تومان سکوت کردند در مورد این لایحه انگ شهر فروشی می زنند؛ بنده به آقای بذرپاش گفتم که شما یک روز وقت بگذارید و بیایید تا بگویم چه گذشته در شهرداری تهران؛ اما حاضر نشد بعد از ۲ سال وقت بگذارند.

میرلوحی اضافه کرد: خوشحالیم که ۲۰۰ هزار هکتار ملک از دستگاه های مختلفی همچون ارتش، سپاه و دستگاه های مختلف پس گرفتیم و با افتخار اعلام می کنیم که دارایی های شهرداری تهران از زمانی که ما آمدیم بیشتر شده است.

به گفته وی، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به دارایی های شهرداری اضافه شده است؛ از رسا تجارت املاک را پس گرفتیم در منطقه ۲۲ یک سری ملک پس گرفتیم.

وی با بیان اینکه برای واگن ملی دولت کمک نکرد، افزود: برای تامین هزینه های کرونا و توسعه مترو باید این کار (تصویب لایحه امروز) را انجام بدهیم؛ اما بدانید بدهی ما به تامین اجتماعی از دوره قبل باقی مانده و ناچار به پرداخت هستیم.

در ادامه جلسه محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران نیز گفت: شورای شهر در دوره قبل مصوبه ای داشت که املاک و اراضی شهرداری باید اول بارگذاری شود و پس از دادن پروانه، گرانتر ملک را بفروشد.

وی افزود: ستون قیمت باید حذف شود و در این مورد کارشناس رسمی دادگستری نظر بدهد شاید قیمت بالاتر از این باشد.

همچنین نادر محمدزاده مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران خطاب به سالاری گفت: ما به استناد مصوبه شورای شهر هیچ زمینی را بدون بارگذاری نمی فروشیم؛ کارشناسی مورد اول تمام شده و مجوز می خواهیم و ۲ مورد دیگر در حال کارشناسی است و بارگذاری می شود و در تفاهم نامه با تامین اجتماعی هم این ها آمده است.

وی افزود: ما در توافقمان با تامین اجتماعی قید کردیم عدد بارگذاری براساس طرح تفضیلی و عوارضی که محاسبه می شود به رقم کارشناسی در قرارداد قید می شود؛ هر سه ملک که از شما مجوز گرفته می شود بر قیمت کارشناسی بارگذاری، اضافه می شود.

نادرزاده گفت: ما چاره ای جز پرداخت بدهی های گذشته برای انجام امور کنونی نداریم و مطمئن باشید خودمان بدهی ایجاد نخواهیم کرد.

محمد سالاری در این بین به روند این مصوبه گلایه داشت و رییس شورا خطاب به وی گفت: از روز اول گفتیم که اعضای شورا نمی توانند شهردار بشوند و من هم شهردار نشدم پس در نقش شهردار بازی نکنید.

در نهایت کلیات لایحه فروش و تهاتر سه ملک شهرداری تهران توسط اعضای شورای شهر پایتخت به تصویب رسید.