سنندج - ایرنا - مدیر عامل انجمن چیای مریوان گفت: "ناصح حسینی" یکی از فعالان زیست محیطی و عضو این انجمن به عنوان قهرمان تالاب ایران انتخاب شد.

محمدناجی کانی‌سانانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: "ناصح حسینی" از اعضای انجمن سبز چیا و عضو شبکه زیست محیطی کردستان است که در سال های گذشته در زمینه حفاظت از محیط زیست به ویژه صیانت از تالاب زریبار، آموزش جوامع محلی و ترویج پرنده نگری خدمات ارزنده ای را ارائه داده و در بخش مشارکت‌های مردمی قهرمان تالاب‌ ایران شد.

وی اضافه کرد: برنامه سالانه انتخاب قهرمان تالاب به منظور شناسایی، جمع آوری و طبقه‌بندی تجربیات موفق مرتبط با حفاظت بهینه اکوسیستم‌های تالابی و تشویق و گسترش فرهنگ تالابی در کشور هر سال به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها در تهران و با حضور مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار می‌شود.

مدیر عامل انجمن چیای مریوان گفت: برنامه امسال با چند روز تاخیر بجای چهاردهم در بیست و هشتم بهمن ماه با حضور رییس سازمان محیط زیست کشور برگزار شد و  در این مراسم قهرمانان تالاب‌های ایران معرفی شدند.

وی افزود: جایزه قهرمان تالاب در سه بخش فعالیت‌های تحقیقاتی مطالعاتی، فعالیت‌های اجرایی و مشارکت مردمی به افراد شایسته در زمینه صیانت از تالاب‌های کشور اهدا شد.

کانی‌سانانی اظهار داشت: امسال در آیین انتخاب قهرمان تالاب ایران "کمال تاب"، محیط‌بان تالاب زریبار  نیز به عنوان محیط بان برتر تالابی کشور معرفی و تقدیر شد.

قهرمان تالاب ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ۲۲ سال است که در حوزه محیط زیست فعالیت دارد، اظهار داشت: ۱۰ سال است که به طور تخصصی بر روی پرندگان تالاب بین‌المللی زریبار کار می‌کنم.

ناصح حسینی با اشاره به اینکه تاکنون چهار مقاله ISI در خصوص پرندگان زریبار داشتم،اضافه کرد: در حال حاضر عضو کمیته ثبت پرندگان ایران و همچنین کمیته پرندگان کمیاب جهان هستم.

این فعال محیط زیست کردستانی یادآور شد: علاوه بر کارهای علمی و نوشتن مقالات در روستاهای مریوان طرح‌های آموزشی را با همکاری بسیاری از فعالان این حوزه اجرا کردم.

حسینی اظهار داشت: بخشی از فعالیت‌هایی که طی این سال‌ها در حوزه تالاب بین‌المللی زریبار انجام دادم را به سازمان محیط زیست کشور ارسال کردم و به عنوان قهرمان تالاب ایران در بخش مشارکت‌های مردمی انتخاب شدم.

پناهگاه حیات وحش زریبار و تالاب بین المللی آنکه بیست و پنجمین عضو تالاب کنوانسیون رامسر است دارای حجم تقریبی آب بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب است و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می‌شود.

طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود ۱.۶ کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب ۲ و ۶ متر است، زریبار در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از ۲ طرف غرب و شرق با کوه‌های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.

تاکنون ۲۸۵ نوع پرنده، ۱۶ گونه پستاندار، ۶ گونه خزنده، ۱۱ نوع ماهی یک گونه مارماهی، پنج گونه فیتوپلانکتون و ۱۷ گونه زئوپلانکتون در تالاب بین المللی زریبار شناسایی شده است، گیاهان شناوری چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه‌هایی از گیاهان خاردار و گونه‌های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت بند، پیچک‌ها، لویی، بزواش، جگن و نعناع پوشش گیاهی این تالاب را تشکیل می‌دهد.

سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی و ماهی گامبوزیا از جمله گونه‌های بومی و ماهی آمور سفید، کپور آیینه‌ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک از جمله گونه‌های غیربومی این دریاچه است.

شهرستان مرزی مریوان در فاصله ۱۳۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.