سنندج - ایرنا - استاندار کردستان با تاکید بر همکاری مسوولان و دستگاه‌های مختلف در ریشه‌کنی بیسوادی گفت: باید تلاش شود با تعریف مشوق‌هایی چرخه بیسوادی در استان را متوقف کرد.

به گزارش ایرنا، بهمن مرادنیا روز چهارشنبه در نشست شورای سوادآموزی استان اظهار داشت: بحث دانش و سواد یکی از موضوعات مهم در جامعه است ‌و لازم است همه دستگاه‌های عضو ستاد،همکاری هر چه بیشتر در ریشه‌کنی بیسوادی در استان داشته باشند.

وی افزود: براساس آمارهای ارائه شده از سوی آموزش و پرورش خانواده‌هایی هستند که  بدلایل مختلف نسبت به تحصیل فرزندانشان بی‌تفاوت هستند و اگر ما نیز به این امر بی‌توجه باشیم زمینه  افزایش آمار بیسوادی استان  در آینده فراهم خواهد شد.

استاندار کردستان تاکید کرد: لازم است مشوق‌هایی برای افرادی که بدلیل مشکلات اقتصادی و یا گرفتار در آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد نسبت به سواد بی‌تفاوت هستند تعریف شده و از  این طریق ادوباره بیسوادی استان جلوگیری شده و این چرخه متوقف شود.

وی از مسوولان دستگاه‌های ذیربط خواست این مهم را در دستور کار قرار داده و با شناسایی این خانواده‌ها مشوق‌ها را که  هزینه گزافی هم نمی‌خواهد در نظر گرفته ‌ و با کاهش مشکلات این خانواده‌ها، زمینه تحصیل فرزندانشان را فراهم آورند.

بیش از ۱۰ هزار کردستانی زیرپوشش سوادآموزی قرار گرفتند 

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه در سال جاری ۱۰ هزار و ۴۰۰ نفر از جامعه هدف استان زیرپوشش سوادآموزی قرار گرفتند اظهار داشت: امسال برنامه ما زیرپوشش قرار دادن ۱۱هزار و ۷۰۰ نفر  بود که با توجه به شرایط جامعه و شیوع ویروس کرونا این آمار بصورت صد درصدی محقق نشد.

رشید قربانی افزود: با تلاش‌های انجام شده و فراهم شدن بسترهای لازم در سال جاری ۱۰ هزار و ۴۰۰ نفر زیرپوشش سوادآموزی قرار گرفت و حدود ۹۰ درصد برنامه ما محقق شد که با توجه به شرایط موجود رقم خوبی است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸ در حوزه سوادآموزی جزو پنج استان موفق کشور در بیشترین تحقق شاخص مورد نظر بودیم افزود: در سال‌های اخیر تغییر قابل‌توجهی در بحث سواد در استان ایجاد شد و هم‌اکنون در سنین زیر ۴۰ سال با میانگین کشوری برابر بوده و در سنین ۵۰ سال به بالا  وضعیت مطلوب نیست، ضمن اینکه جامعه هدف آموزش و پرورش زیر ۵۰ سال است.

قربانی اظهار داشت: در زمینه باسوادی جمعیت زیر ۳۰ سال نیز جلوتر از میانگین کشور هستیم و در مجموع روند رو به رشدی داریم و باید تلاش این روند با جدیت بیشتری استمرار یابد.



اجرای بسته تحولی پیوند سواد و زندگی

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش کردستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه  بسته تحولی پیوند سواد و زندگی در پنج مرکز یادگیری محلی سواد آموزی استان در حال اجرا است، گفت: در شرایط خاص پیش آمده از وضعیت کرونا، شیوه‌نامه پیوند سواد و زندگی یک ماموریت اداری و مسوولیت اجتماعی آحاد مردم، بخصوص کارکنان حوزه سوادآموزی و آموزش‌دهندگان درکمک به ریشه‌کنی به بیسوادی است.

رمضان یوسفی افزود: این طرح در راستای تمرکز بر رویکرد سوادآموزی جامعه محور و ارائه خدمات آموزشی متنوع برای بزرگسالان طراحی شده و از تعهدات و برنامه‌های سازمان نهضت سوادآموزی در مراکز یادگیری است، که ضمن توجه به سواد به عنوان مبنا و پایه کار، تعهد اجتماعی سازمان در آموزش مخاطبان در افق سواد آموزی جامعه محور است.

وی توانمندسازی مخاطبان بی‌سواد وکم‌سواد، تقویت و ارتقای کارکردهای مراکز، تحقق شعار آموزش در خدمت جامعه ( جامعه محوری) و تحقق شعار هر سواد آموز یک مهارت و کمک به تحقق شعار سال(جهش تولید) را از مهم‌ترین اهداف بسته تحولی پیوند سواد و زندگی اعلام کرد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان به ویژگی‌های این بسته تحولی نیز اشاره کرد و گفت: پرداخت و افزایش سرفصل مهارت‌های حرفه‌ای از ۱۰ درصد به  ۲۰ درصد، اجرای برنامه آموزش حرفه آموزی براساس نیاز سنجی و ظرفیت و ویژگی‌های بومی ، زمینه شرکت افراد علاقمند کم سواد محلی تا سقف ۲۰ درصد در مهارت های حرفه ای مراکز ، استفاده از ظرفیت و همکاری بین بخشی برای حمایت از کسب وکار زود بازده از ویژگی‌های این مراکز است.

وی فراهم شدن زمینه آموزش مهارت‌های حرفه‌ای، بومی و محلی، ایجاد زمینه شکل‌گیری تعاونی، زمینه‌سازی برای تامین مواد اولیه و تولید و فروش محصولات مهمترین وجه تمایز این مراکز با دیگر مراکز است.

یوسفی یادآور شد: آموزش.های خیاطی، صنایع دستی، فرش بافی، گلسازی، پرورش قارچ، گیاهان دارویی، گلیم بافی، دامداری، شیرینی پزی، پرورش طیور خانگی، اقلام بهداشتی (مانند ماسک) از جمله فعالیت‌های این مراکز است.

وی افزود: علاوه بر سواد آموزان ثبت نام شده در مرکز ، مدیران مراکز می‌توانند حداکثر به اندازه ۲۰ درصد سواد آموزان ثبت نام شده در هر مرکز ، از بین افراد علاقمند کم سواد همجوار مرکز را نیز در برنامه‌های شغلی ثبت نام کند، ضمن اینکه در این مراکز موزش مهارت‌های حرفه ای از ۱۰ درصدبه ۲۰ درصد از سر فصل مهارتها قابل افزایش است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان افزود:  عملکرد این مراکز علاوه بر ثبت در سامانه، هر سه ماه یکبار جمعبندی و به مدیر کل برنامه‌ریزی دوره‌های سوادآموزی  سازمان ارسال می‌شود.