به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی چهارشنبه شب و در نوبت سوم و نشست بیست و یکم بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ و در جریان رسیدگی به بخش هزینهای آن با بندهای (ب)، (ج)، (د)، (ه)، (و) و ردیف های آن در تبصره ۲۱ لایحه بودجه موافقت کردند.
در بند (ب) تبصره ۲۱ لایحه بودجه آمده است: تمام اختیارات دستگاههای اجرائی موضوع ماده(۲۹) قانون برنامه ششم توسعه که اعتبارات هزینهای خود را از محل این قانون و پیوستهای آن دریافت میکنند و دارای مقررات خاص اداری و استخدامی میباشند به استثنای دستگاههایی که به حکم قانون اساسی مقررات خاص دارند و نیز موارد مستثنی شده در ماده مذکور، در خصوص استخدام و به کارگیری نیروی انسانی در سال ۱۴۰۰ موقوفالاجراء میشود.
در ادامه این بند نمایندگان مصوب کردند: هرگونه استخدام و به کارگیری نیروی انسانی در تمام دستگاههای مشمول این بند، صرفاً بر اساس مجوز صادره از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور و أخذ تأییدیه سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر پیشبینی بار مالی در قانون است. دستورالعمل این بند منطبق بر حکم مندرج در این بند، حداکثر تا یکماه پس از تصویب این قانون با همکاری سازمانهای مذکور تهیه و ابلاغ میشود.
همچنین نمایندگان در بند (ج) تبصره ۲۱ مصوب کردند که تمامی دستگاههای اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه که از بودجه کل کشور و مصارف هدفمندی موضوع بند(الف) تبصره(۱۴) این قانون، هرگونه مستمری یا کمکهزینه معیشت پرداخت میکنند، مکلفند فهرست افراد تحت پوشش را همراه با مبلغ، برای پرداخت به صورت ماهانه به خزانهداری کل کشور اعلام نمایند.
در ادامه این بند آمده است: خزانهداری کل موظف است در سقف تخصیص اعلامی سازمان برنامه و بودجه کشور به خزانهداری کل کشور سازمان هدفمندسازی یارانهها و مطابق فهرست مذکور نسبت به پرداخت به ذینفع نهایی از محل اعتبارات تخصیص یافته منابع عمومی برداشت از حساب مربوطه سازمان هدفمندسازی یارانهها نزد خزانهداری کل کشور اقدام نماید.
همچنین نمایندگان مصوب کردند که شیوهنامه اجرائی این بند توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری خزانهداری کل، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمند سازی یارانهها تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ تدوین می گردد.
بر اساس بند (د) تبصره ۲۱ نیز که توسط نمایندگان تصویب شد مقرر شده است به منظور ارتقای بهرهوری در دستگاههای اجرائی و دستیابی به اهداف و انجام برنامههای پیشبینیشده در مواد(۳) و(۵) قانون برنامه ششم توسعه اعمال شود که در ردیف یک آن آمده است: دستگاههای اجرائی موضوع ماده(۵) قانون مدیریت خدمات کشوری موظفند تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ برنامههای عملیاتی خود برای استقرار چرخه مدیریت و ارتقای شاخصهای بهرهوری در ستاد و واحدهای تابعه خود را به سازمانهای برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور (سازمان ملی بهرهوری ایران) ارائه و یا تکمیل کنند.
در ادامه ردیف یک بند (د) تبصره ۲۱ دستگاههای اجرائی مکلفند شدند که در موافقتنامههای متبادله با سازمان برنامه و بودجه کشور، اعتبارات لازم این موضوع را در برنامهای با عنوان «ارتقای بهرهوری» پیشبینی نمایند. همچنین تخصیص اعتبار سهماهه این برنامه منوط به ارسال گزارش عملکرد از سوی دستگاهها به سازمان ملی بهرهوری ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور و تأیید عملکرد از سوی سازمان ملی بهرهوری ایران است.
طبق ردیف ۲ بند(د) تبصره ۲۱ نیز تاکید شده است: کلیه شرکتهای دولتی و شرکتها و دستگاههایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام و یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت، شرکتهای دولتی تابعه وزارت نفت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان صداوسیما، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و وزارت جهاد کشاورزی موظفند برای ارتقای بهرهوری سرمایه، نیروی کار و سایر عوامل تولید و تحقق اهداف پیشبینیشده متناسب با جدول (۲) ماده (۳) قانون برنامه ششم توسعه، اعتبارات مورد نیاز اجرای برنامههای ارتقای بهرهوری را به صورت مستقل پیشبینی و در قالب بودجه سالانه به تصویب مجامع عمومی و یا سایر مراجع قانونی ذیربط برسانند.
در ادامه این ردیف آمده است: گزارش آن باید تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ به سازمانهای برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور (سازمان ملی بهرهوری ایران) ارائه کنند. سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان ملی بهرهوری ایران موظفند بر تحقق این بند و اهداف و شاخصهای پیشبینیشده نظارت نموده و گزارش اقدامات انجامیافته را برای ششماهه اول و دوم به هیأت وزیران ارائه نمایند.
نمایندگان در ادامه مصوب کردند که پرداخت هرگونه پاداش سالانه به اعضای هیأتمدیره و مدیران این شرکتها با رعایت ماده(۸۴) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۲) و ماده(۲۴۱) لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت با اصلاحات و الحاقات بعدی صرفاً براساس شاخصهای بهرهوری و تأیید سازمانهای برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور قابل اقدام است. آییننامه اجرائی این بند به پیشنهاد سازمانهای اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور به تصویب هیأت وزیران میرسد.
نمایندگان دربند (ه) تبصره ۲۱ نیز موافقت کردند که اجرای احکام مندرج در این قانون مربوط به سال ۱۴۰۰ است.
طبق بند (و) تبصره ۲۱ نیز که توسط نمایندگان به تصویب رسید آییننامههای اجرائی مورد نیاز این قانون در مواردی که مدت خاصی پیش بینی نشده است، حداکثر ظرف سهماه پس از ابلاغ این قانون تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران میرسد.