به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «عباس قبادی» در جلسه هماهنگی بازار میوه در ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: استفاده از شبکه منتخب توزیع در کنار نظام عرضه سنتی در این جلسه مصوب شد.
وی افزود: از سوی دیگر ایجاد بستر مناسب برای باغداران و تولیدکنندگان در راستای عرضه مستقیم میوه و تولیدات خود به مصرف کننده مورد تاکید قرار گرفت، تا با حذف دلالان به عنوان یکی از عوامل افزایش قیمت، علاوه بر تعدیل قیمت ها در سطح عرضه، تولید کننده نیز منتفع شود.
تعیین ۸۰ نقطه برای عرضه مستقیم میوه در ایام عید و ماه مبارک رمضان
قبادی با بیان اینکه ۸۰ نقطه در میادین میوه و ترهبار شهر تهران و شهرستان های اطراف به عنوان غرفه عرضه مستقیم میوه، به صورت رایگان در اختیار اتحادیه ها انجمن ها و باغداران قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: در این طرح غرفههای منتخب در میادین میوه و ترهبار مشخص میشوند که سیب و پرتقال را به صورت مستقیم از تولیدکننده تهیه کرده و آن را در اختیار شبکه منتخب توزیع خرد و واحدهای صنفی در سطح شهر قرار میدهد تا علاوه بر تعدیل قیمت، دسترسی مردم برای تامین این کالاها نیز راحتتر باشد.
دبیر ستاد تنظیم بازار تاکید کرد: با توجه به تاریخ مصرف محدود میوه ها، افزایش حجم خروجی این محصولات از سردخانه در روزهای آتی، به عنوان یکی از سیاستهای وزارت صنعت مورد توجه قرار گرفت تا علاوه بر جلوگیری از تحمیل خسارت به تولیدکنندگان و صاحبان میوه در سردخانهها، با افزایش عرضه در سطح بازار شاهد تعدیل قیمتها در بازار میوه شب عید باشیم.
وی عرضه و تقاضا را یکی از عوامل تاثیرگذار در نوسانات قیمت در بازار محصولات کشاورزی اعلام کرد و گفت: تجربه نشان داده است که مداخله دولت در بازار می تواند نتیجه عکس داشته باشد بنابراین ما تلاش کردیم تا با ایجاد هماهنگی بین بخشهای مختلف تولید، توزیع و عرضه کالا و مدیریت بازار از این طریق، در کنار نظارت، حداقل مداخله را داشته باشیم و تنها در شرایط ضروری ورود کنیم.
وی افزود: سیاست ما در بخش میوه، تعدیل قیمتها با کمک عرضه زیاد، گسترده و مستقیم است تا با حذف واسطه اضافه و ایجاد اتصال بین حلقه های تولید توزیع و مصرف، حقوق تمام زنجیره را تامین کنیم.
قبادی با تاکید بر اهمیت حقوق مصرف کننده و لزوم توجه به منافع تولیدکننده از آغاز توزیع میوه شب عید در سراسر کشور از ۲۰ اسفند خبر داد، گفت: امیدواریم با اقدامات انجام شده و تصمیماتی که در هفته های اخیر و به ویژه در جلسه امشب گرفته شد، شرایط بازار به گونه ای باشد تا کمترین نیاز به مداخله ما ایجاد شود.
شرایط خوبی بر بازار گوشت قرمز و روغن حاکم است
معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت با اشاره به شرایط مناسب بازار گوشت قرمز و روغن خوراکی، گفت: میانگین ماهانه تولید روغن در کشور ۱۵۰ هزار تن بوده است که این رقم در حال حاضر بالغ بر ۲۲۰ هزار تن رسیده است.
وی افزود: در خصوص تامین روغن مورد نیاز کشور مشکلی وجود ندارد اما به علت حساسیتی که در بازار ایجاد شد توزیع در فروشگاه های خاص صورت می گیرد.
قبادی خاطرنشان کرد: به جز کالاهای موجود در بازار بالغ بر ۵ میلیون تُن کالا در بنادر کشور و حدود ۵ میلیون تُن ذخیره استراتژیک داریم و برخلاف تلاش دشمنان برای ایجاد مشکل و اختلال در این زمینه و با وجود فراز و نشیبهایی که ایجاد شد، اما در تامین کالا مشکلی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: با توجه به تذکرات ارزشمند مقام معظم رهبری، خودمان را مکلف میدانیم که برای رفع مشکلات موجود از هیچ تلاشی دریغ نکنیم و امیدواریم شاهد بازار آرام در ایام پیش رو باشیم.
به گزارش ایرنا، پیش از این «سعید صارمی» معاون دفتر برنامهریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود که تاکنون ۴۰ هزار تن میوه و مرکبات از باغداران خریداری شده تا برای عید نوروز به وفور در بازار توزیع شود و مردم در تهیه آن با مشکلی مواجه نشوند.
این مسوول خاطرنشانکرد: همچنین تامین ۵۰ هزار تن برنج تایلندی، ۱۵۰ هزار تن روغن مایع و نیمهجامد، ۱۰۰ هزار تن شکر و ۱۰ هزار تن گوشت مرغ برای تامین بازار شب عید نیز در دستور کار دولت قرار گرفته است.